ایده دانشمند ایرانی برای ساخت خانه در کره ماه و مریخ + عکس

مجموعه : اخبار علمی
ایده دانشمند ایرانی برای ساخت خانه در کره ماه و مریخ + عکس

طرح های جالب و هوشمندانه یک فرد ایرانی برای زندگی در ماه و مریخ

یکی از موضوعات مهمی که مورد بحث دانشمندان است زندگی پس از عمر کره زمین است. آیا واقعا می توان در کره ماه و مریخ زندگی کرد؟

 

به گزارش تالاب، محقق و دانشمند توانای ایرانی که در ناسا مشغول به کار است ایده ای جهت ساخت خانه در مریخ و ماه به ناسا ارائه داده و قرار است ساخت این خانه های فضایی را با همکاری ناسا شروع کند .

 

علاقه به کشف حیات در فضا و زندگی در کرات دیگر  خصوصا سیاره مریخ که بسیار به زمین شباهت دارد از دیرباز دانشمندان را به مطالعه و تحقیق در این زمینه وا داشته است

 

حالا اما بهرخ خوشنویس  محقق ایرانی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی با طراحی و ساخت پرینترهای سه‌بعدی روش نوینی را در ساخت اتوماتیک سازه‌های ساختمانی در مدت کم ارائه داده و در تلاش است تا با همکاری ناسا اقدام به ساخت سازه در مریخ و ماه کند.

 

ایده دانشمند ایرانی برای ساخت خانه در کره ماه و مریخ + عکس

ساختمان سازی در کره ماه

 

بهرخ خوشنویس، مجری طرح و استاد دانشـگاه کالیفرنیای جنوبی با بیان اینکه امروزه بسیاری از وسایل و تجهیزات مورد نیاز انسان به صورت اتوماتیک تولیدمی‌شود،‌ اظهار کرد:

 

امروزه وسایلی چون کفش، کیف، وسایل خانگی و خودروها به صورت اتوماتیک تولید می‌شود و تنها موردی که همچنان به صورت دستی ساخته می‌شود، ساختمان و سازه است.

 

وی ساختمان‌سازی را از جمله صنایع خطرآفرین توصیف کرد و ادامه داد: هرساله تعداد زیادی از افراد فعال در این صنعت جان خود را از دست می‌دهند به گونه‌ای که سالیانه در دنیا 60 هزار نفر در بخش ساختمان سازی از دنیا می‌روند.

 

خوشنویس، ساختمان‌سازی را شغلی گران دانست و یادآور شد: علاوه بر آن پیشرفت آن با کندی صورت می‌گیرد و در مواقعی چون زلزله، جنگ و سیل که مردم خانه‌های خود را ازدست می‌دهند، نیاز به زمان زیادی برای بازسازی و ترمیم آنها مورد نیاز است.

ایده دانشمند ایرانی برای ساخت خانه در کره ماه و مریخ + عکس

تصویر شماتیک از ساختمان‌سازی اتوماتیک

 

این محقق با تاکید بر ضرورت ایجاد سیستم‌های اتوماتیک در ساختمان‌سازی از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و افزود: یک فناوری مناسب برای آینده در این زمینه روش ساخت کانتوری (Contour rafting) است که در دو دهه گذشته مورد مطالعه قرار گرفته است.

 

با استفاده از این فرایند یک ساختمان یا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها را می‌توان با تمام اجزای آن از جمله فضاهای لوله‌کشی و برق‌کشی به صورت خودکار ساخت.

ایده دانشمند ایرانی برای ساخت خانه در کره ماه و مریخ + عکس

خانه های ساخته شده در ماه

 

وی، اساس این طرح را پرینترهای سه‌بعدی دانست و اظهار کرد: برای این منظور پرینترهای سه‌بعدی طراحی و ساخته شد تا از این طریق به طور اتوماتیک ساختمان‌های مورد نظر ساخته شود.

 

به گفته این استاد کالیفرنیای جنوبی با استفاده از این روش می‌توان ساختمان‌های 200 متری را در مدت یک ساعت ساخت.

 

خوشنویس با تاکید بر اینکه این فناوری از مزایای فوق‌العاده انرژی و زیست محیطی برخودار است،‌ خاطرنشان کرد: فاز اول این پروژه را بر روی ساختمان‌های کوچک آغاز کردیم و امیدواریم با توسعه آن این فناوری را در ایران اجرایی کنیم.

 

مجری طرح از فاز توسعه‌ای این طرح خبر داد و در این باره توضیح داد: با همکاری ناسا در حال توسعه این روش برای ساخت ساختمان در کرات دیگر مانند ماه و مریخ با استفاده از مواد موجود در این کرات هستیم.

 

دکتر بهرخ خوش‌نویس، استاد دانشگاه کالیفرنیای جنوبی و عضو آکادمی علوم اتحادیه اروپا است. وی تاکنون بالغ بر 160 عنوان انتشار فنی و تعدادی ثبت اختراع بین‌المللی را در کارنامه خود دارد.

 

خوشنویس همچنین عضو مفاهیم پیشرفته نوآوری ناسا، مؤسسه مهندسی کامپیوتر و انجمن شبیه‌سازی کامپیوتری است.وی با ارائه نوآوری در زمینه ساخت سازه‌های ساختمانی به صورت خودکار که به ساخت کانتوری معروف است، قابلیت‌های ویژه‌ای را در زمینه ساخت سازه‌های فضایی و فرازمینی بوجود آورده است.

 

جدیدترین مطالب سایت