درمان میگرن با اسپری خنک‌کننده مغز

مجموعه : اخبار علمی
درمان میگرن با اسپری خنک‌کننده مغز

درمان میگرن با اسپری خنک‌کننده مغز

سردرد میگرن جدید درمان بهتری پیدا کرده است . محققان بیمارستان پنریت در کامبریا دستگاه جدیدی را مورد کارآزمایی قرار داده‌اند که با انتشار مایع سرد در سوراخ‌های بینی می‌تواند درمان جدیدی برای میگرن باشد.

 

این دستگاه که به گفته سازندگان می‌تواند در درمان نوع شدیدی از سردرد موسوم به سردرد خوشه‌ای نیز مورد استفاده قرار بگیرد، در پی گزارش‌هایی از برخی بیماری‌های در مورد کاهش یا درمان سردرد با خوردن بستی ایجاد شده است.

 

پژوهش‌ها نشان داده که میگرن و سردردهای خوشه‌ای با منبسط شدن رگ‌های خونی در مغز تحریک می‌شوند. ایده پشت این دستگاه که مایع را برای 20 دقیقه درون سوراخ‌های بینی افشانده و توسط پزشکان در کلینیک انجام می‌شود، این است که این رگ‌ها را خنک کرده و آنها را به اندازه عادی برگرداند.

 

این مایع به ناحیه‌ای در بالای سوراخ بینی بیمار موسوم به حفره بینی جریان یافته و در پشت آن رگ‌های خونی بسیاری برای تغذیه مغز قرار دارند.

 

رگ‌ها توسط این مایع خنک شده و نه تنها منقبض می‌شوند بلکه همچنین خون خنک‌تر را به بخش‌های دیگر مغز منتقل می‌کنند. این کار منجر به کاهش دمای کلی مغز و بازگشت همه رگ‌های خونی مغز به اندازه معمول آنها می‌شود.

 

میگرن نوعی سردرد شدید است که می‌تواند با اختلال در دید یا تهوع همراه باشد. سردردهای خوشه‌ای که حملات طاقت‌فرسای درد به یک سمت مغز بوده، بر یکی از هر 1000 انسان اثر می‌گذارد.

 

این دستگاه باتری‌خور که تقریبا به اندازه یک کیف دستی بزرگ بوده،‌ در اصل برای جلوگیری از آسیب مغزی پس از حمله و سکته قلبی طراحی شده بود. اما هر دو بیماری باعث کاهش اکسیژن در سلول‌های مغزی شده که منجر به انتشار مولکول‌های مختلف آسیب‌رسان می‌شود.این در حالیست که تصور می‌شود کاهش دمای مغز از انتشار این ترکیبات مضر جلوگیری می‌کند.

 

در زمان استفاده برای درمان بیماران حمله و سکته قلبی، این دستگاه باعث کاهش 2.5 درجه‌ای دما در مغز شده، اگرچه برای درمان میگرن چنین افت دمایی اعمال نخواهد شد.محققان بیمارستان پنریت در کارآزمایی جدیدی از این دستگاه بر روی 15 بیمار استفاده خواهند کرد که هر کدام در زمان حملات میگرن، 10 درمان برای حداکثر 20 دقیقه در هر بار دریافت می‌کنند.

 

مایع خنک‌کننده از طریق یک لوله نازک به درون بینی فرستاده شده و پس از برخورد با حفره گرم بینی بخار می‌شود که باعث خنکتر شدن بافت اطراف خواهد شد.

 

جدیدترین مطالب سایت