دیدار خواب با امواج رادیویی

مجموعه : اخبار علمی
دیدار خواب با امواج رادیویی

دیدار خواب با امواج رادیویی ممکن شد

 

در قبل  نمی توانستند خواب افراد را مورد تحقیق قرار دهند و نیز مشکلات خواب را برطرف نمایند محققان دانشگاهی الگوریتم هوش مصنوعی جدیدی ساخته اند که با کمک امواج رادیویی خواب فرد را رصد می‌کند.

 

به گزارش تالاب به نقل از انگجت، دانشمندان راهی غیر تهاجمی برای مطالعه خواب افراد پیدا کرده اند که نیازمند اتصال حسگرهای متعدد و آزار دهنده به کاربر نیست.

 

درهمین راستا محققان دانشگاه MIT و بیمارستان ماساچوست جنرال، الگوریتم هوش مصنوعی جدیدی ساخته اند که با کمک امواج رادیویی خواب بیمار را ردیابی میکند.

 

این الگوریتم درون دستگاهی به کوچکی یک لپ تاپ طراحی شده که سیگنال هاي رادیویی اطراف فرد را تحلیل میکند و آن ها را برای ردیابی عمق و حرکات سریع چشم در مراحل گوناگون خواب می سنجد. گرچه این دستگاه باید فاصله کمی تا کاربر داشته باشد.

 

تا به امروز هیچ راه مناسبی برای رصد خواب افراد و تشخیص مشکلات آن وجود نداشت. روشهای موجود نیز شامل چسباندن الکترودها و حسگرهای گوناگون به بیمار هنگام خواب بود. این امر حتی بیش از پیش خواب بیمار را مختل می‌کرد و از توانایی پزشکان برای درک دقیق این مشکل می کاست. اما الگوریتم اخیر هوش مصنوعی این مشکل را به طور کامل حل می‌کند.

 

دینا کاتابی یکی از محققان رهبر این پروژه میگوید: تصور کنید روتر وای فای منزل می‌داند شما چه زمان رویا میبینید یا این که بتواند خواب عمیق شما را رصد کند. ما تصمیم داریم حسگرهای بهداشتی بسازیم که بتوانند سیگنال هاي فیزیولوژی و شاخص هاي مهم سلامتی را بدون تغییری در رفتار کاربر رصد کنند.

 

دینا کاتابی، اندرو و ارنا ویتربی استادان مهندسی الکترونیک و علوم رایانه اي این تحقیق را انجام داده اند.

 

جدیدترین مطالب سایت