رکورد جدید ساخت کم‌مصرف‌ترین وسیله نقلیه ریلی

مجموعه : اخبار علمی
رکورد جدید ساخت کم‌مصرف‌ترین وسیله نقلیه ریلی

ساخت کم‌مصرف‌ترین وسیله نقلیه ریلی در سوئد

این رکورد توسط دانشجویان سوئدی با ساخت این وسیله حمل‌ و‌ نقل بسیار کم مصرف با استفاده از نیروی باتری و مبتنی‌بر ریل صورت گرفت که به جابه‌جایی رکورد جهانی هم انجامید.
 

دانشجویان دانشگاه دالارنا سوئد، با اختراع یک وسیله حمل‌و‌نقل بسیار مقرون به‌صرفه، کم‌مصرف و مبتنی‌بر ریل که به جابه‌جایی رکورد جهانی هم انجامید، در یک رقابت هیجان‌انگیز که در آن تیم‌ها به طراحی وسایل نقلیه ریل پایه فوق‌العاده کم‌مصرف، با استفاده از نیروی باتری می‌پردازند، برنده مسابقات «دلسبو الکتریک» شدند.

 

تیم طراحی

 

به گزارش تالاب: تیم «اگزیموس 1» 15 هفته را صرف آماده‌سازی برای شرکت در این مسابقات کرد. این تیم که متشکل از چهار طراح کارکشته بود، با اعلام فراخوان این مسابقه، وارد عرصه و بسیار فراتر از حد انتظار ظاهر شدند، تا جایی‌که طراحی و تولید این وسیله نقلیه را به تنهایی بر عهده گرفتند.

 

به گفته «پاتریک کنگر»، یکی از اعضای این تیم، تنها بخش‌هایی که تولید آنها خارج از دانشگاه دالارنا انجام شده بود، موتور، باتری و یاتاقان بود. چرخ‌های این وسیله‌نقلیه از فولاد ساخته شده و در نقاطی که امکان استفاده از آلومینیوم بوده، برای به حداقل رساندن وزن بهره برده شده است.

 

شرایط مسابقه

 

مسیری که این وسایل نقلیه ملزم به طی آن هستند (مسیر فردریکس فرس – دلسبو سوئد)، 3.36 کیلومتر طول دارد. هریک از این وسایل نقلیه باید یک تا شش مسافر، با وزن متوسط 50 کیلوگرم حمل کند. مصرف انرژی این وسیله نقلیه‌بر مبنای هر مسافر تعیین می‌شود، این بدین معنی است که حمل شش مسافر یک نکته منفی محسوب نخواهد شد. همچنین، این وسایل نقلیه باید مجهز به ترمز و به شکلی طراحی شده باشند که از خطوط خارج نشوند.

 

شکست رکورد جهانی

 

در پایان، امتیاز صرفه‌جویی این تیم 0.84 وات در ساعت، به‌ازای هر نفر- کیلومتر اعلام شد، عددی که «دلسبو الکتریک» آن را شکست رکورد جهانی می‌داند. لارس گوستاوسون، مدیر پروژه این مسابقات می‌گوید:

 

این یک رکورد برای حمل‌و‌نقل ریل پایه است. وی ادامه می‌دهد: ما در سراسر دنیا تحقیقاتی انجام دادیم و هیچ سندی مبنی بر وجود وسیله نقلیه ریلی مقرون به‌صرفه‌تر از این وسیله نقلیه پیدا نکردیم. در واقع به نظر می‌رسد، «اگزیموس 1» رکورد امتیازهای ثبت‌شده در مسابقات «Shell Eco-marathon» را بر هم زده است.

رکورد جدید ساخت کم‌مصرف‌ترین وسیله نقلیه ریلی

رکورد جدید ساخت کم‌مصرف‌ترین وسیله نقلیه ریلی

 

مشخصات ظاهری و فنی

 

این وسیله‌نقلیه که 100 کیلو وزن، 550 سانتی‌متر طول و 150 سانتی‌متر عرض دارد، نیروی خود را از 4 باتری 12 ولت (45 وات) می‌گیرد و نیروی محرکه آن توسط یک موتور 500 واتی تامین می‌شود. کنگر در ادامه می‌گوید: به دلیل کمبود زمان آماده‌سازی، مواد به کار رفته در ساخت این وسیله نقلیه، به‌خصوص موتور آن، الزاما بهترین یا کاربردی‌ترین انتخاب نبوده است. وی اطمینان می‌دهد این کاستی‌ها در مسابقات سال آینده به طور حتم رفع خواهند شد. عبور وسیله نقلیه تیم «اگزیموس 1» از این مسیر در حالی 20 دقیقه به طول انجامید که موتور آن تنها 110 ثانیه مورد استفاده قرار گرفت، به طوری که اکثر طول مسیر را با استفاده از شیب مسیر طی کرد و این همان هدفی است که این‌گونه مسابقات دنبال می‌کنند.

 

مسابقات «دلسبو الکتریک»

 

مسابقات «دلسبو الکتریک» میان دانش‌آموزان کالج و دانشگاه‌های سوند برگزار می‌شود. این مسابقات که الهام گرفته از سری مسابقات «Shell Eco-marathon» طراحی خودروهای کم‌مصرف است، به جای فعالیت در حوزه حمل‌و‌نقل جاده‌ای به حمل‌و‌نقل ریل پایه می‌پردازد.

 

جدیدترین مطالب سایت