ساخت دوربینی که میتوان داخل بدن را مشاهده نمود

مجموعه : اخبار علمی
ساخت دوربینی که میتوان داخل بدن را مشاهده نمود

 دوربینی که داخل بدن را می توان مشاهده نمود

 

با ایجاد دوربینی که می توان داخل بدن را دیدن نمود و این کاربرد را می توان یک پیشرفت در علم پزشکی دانست دانشمندان دوربین جدیدی ساخته‌اند که با آن میتوان داخل بدن را دید.

 

به گزارش ایسنا و به نقل از بی.بی.سی، این دوربین به پزشکان کمک خواهد کرد حین بررسی اعضای داخلی بدن، ابزارهای پزشکی مانند آندوسکوپ را از بیرون ببینند و آن ها را ردیابی کنند.

 

این دوربین، منبع نور در داخل بدن را تشخیص می دهد، مانند نور چراغی که در انتهای لوله منعطف آندوسکوپ قرار دارد.

 

تا به حال پزشکان مجبور بودند از روش‌هاي تصویربرداری مانند رادیوگرافی «اشعه ایکس» برای ردیابی این ابزارها در داخل بدن بهرهگیری کنند.

 

پروفسور “کو دالیوال” استاد دانشگاه “ادینبرو” می گوید این وسیله قابلیت‌هاي بسیار وسیعی را در اختیار پزشکان میگذارد.

 

 

وی میگوید: امکان دیدن جای ابزارهای پزشکی در داخل بدن برای تعداد زیادی از کاربردهای درمانی حیاتی هست، چون میتوانیم با حداقل تهاجم به بدن، مریضی را درمان کنیم.

 

آزمایش مشابه نخست این دوربین نشان داده که دوربین می تواند در شرایط عادی منبع نور را از 20 سانتی‌متری بافت بدن ردیابی کند.

نور آندوسکوپ میتواند از بدن بگذرد اما معمولا این پرتوها پراکنده شده یا پس از برخورد به بافت‌هاي بدن برمی‌گردد و مستقیما از داخل به بیرون بدن حرکت نمیکند.

 

از این رو دنبال کردن این نور پراکنده برای فهمیدن این که وسیله طبی دقیقا در کجای بدن وجود دارد خوب نیست، چون عکس واضحی در اختیار قرار نمی دهد.

این دوربین اخیر فوتون‌ها«واحد کوانتومی نور» را ردیابی می کند و به قدری حساس هست که کوچکترین اثر نور راکه از بافت‌هاي بدن عبور کرده ردیابی میکند.

 

این دوربین همینطور می تواند مدتی راکه طول کشیده پرتو نور از بافت‌هاي بدن بگذرد، اندازه بگیرد و به این ترتیب جای دقیق ابزار پزشکی را در داخل بدن مشخص کند.

ساخت این دوربین مشترکا توسط دانشگاه “ادینبرو” و دانشگاه “هریوت-وات” صورت گرفته که متخصصان علوم دیگر از جمله فیزیک با همکاری پزشکان، این مشکل طبی را بررسی کرده و فناوری‌هاي پیشرفته موجود را برای غلبه بر آن طراحی و ساخت کردند.

 

جدیدترین مطالب سایت