نخستین لباس غواصی نامرئی

مجموعه : اخبار علمی
نخستین لباس غواصی نامرئی
برای اولین بار دانشمندان موفق به ساخت لباس غوای نامرئی شدند.
 
به گزارش تالاب دانشمندان استرالیایی نخستین لباس غواصی نامرئی جهان را تولید کرده اند که موج سواران، شناگران و غواصان را از خطر حمله کوسه ها دور نگه می دارد.
 
این لباس ها که بر اساس طبیعت طراحی شده اند، شناگران را استتار می کنند به طوریکه به کوسه هشدار می دهد که عقب بماند و از حمله به شناگران خودداری کنند.
 
پژوهشگران دانشگاه وسترن استرالیا و گروهی از طراحان دو مدل جدید از لباس های غواصی را رونمایی کرده اند که به ادعای آنها می تواند جان شناگران را حفظ کند. یک مدل از این لباس ” Elude ” نام دارد که برای استتار شناگر یا غواص در دریا و با توجه به کور رنگی کوسه ها طراحی شده است.
لباس دیگر Diverter خوانده می شود و سفید با خطوط  آبی تیره است. ظاهر این لباس این تصور را برای کوسه ایجاد می کند که شناگر یا غواص یک موجود خطرناک دریایی است و مانع از حمله کوسه به انسان می شود.
 
ترکیبی از اکتشافات علمی و مشاهدات عملی از طبیعت، به دانشمندان کمک کرده تا این لباس غواصی هشدار دهنده را طراحی کرده و خطر حمله کوسه را به شناگران، موج سواران و غواصان را کاهش دهد.

 

پروفسور شاون کولین از موسسه اقیانوس دانشگاه وسترن استرالیا گفت: ایده اصلی کاهش خطر حمله کوسه ها در شرایط خاص است.

وی افزود: در محیط زیست بسیاری از حیوانات با داشتن الگوهای نواری بر روی بدن خود سیگنالی با مضمون “من را نخور سمی هستم” دشمن را دفع می کنند. از این رو از این فناوری طبیعت برای تولید این لباس های غواصی استفاده کردیم.
 
وقتی غواص چنین لباسی به تن دارد کوسه او را می بیند اما در این حالت انسان دیگر غذای مطلوب و خوشمزه ای تلقی نمی شود.
 
پنج حمله کشنده در آبهای غربی استرالیا در کمتر از 12 ماه محققان این کشور را بر آن داشته تا دو سال اخیر را بر روی لباس های غواصی جدید کار کنند.
 
آزمایش این لباس در آبهای شمال استرالیا البته نه بر روی انسان انجام شده است. محققان قصد دارند این لباس را در آبهای جنوب استرالیا  و آفریقای جنوبی نیز بیازمایند.
 
این لباس ها با قیمت 95 دلار برای فروش عرضه شده اند.
 
جدیدترین مطالب سایت