کاملترین نقشه سه بعدی دنیا

مجموعه : اخبار علمی
کاملترین نقشه سه بعدی دنیا

گروهی از ستاره شناسان موفق شدند کاملترین نقشه سه بعدی از جهان را که جزئیات جدیدی از موقعیت ما در کیهان را ارائه می کند تهیه کنند.

 

گروهی از محققان به سرپرستی “کارن مسترز” از دانشگاه پورت اسموث در انگلیس با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده در دو پروژه “نقشه برداری دو میکرونی از تمام آسمان” (2MASS) و “نقشه برداری انتقال به سرخ” (2MRS) توانستند نقشه ای سه بعدی از تمام ساختارهای قابل رویت در فاصله حدود 380 میلیون سال نوری از زمین را تهیه کنند.

 

این دو نقشه برداری حاصل 10 سال اسکن از تمام آسمان شب در طیف نور نزدیک به مادون قرمز و با استفاده از دو تلسکوپ “رصدخانه فرد لارنس ویپل” در مونت هاپکینز و رصدخانه “سرو تولولو” در شیلی است. این نقشه علاوه بر راه شیری شامل حدود 45 هزار کهکشان همسایه نیز می شود. قطر راه شیری حدود 100 هزار سال نوری است.

 

نور نزدیک به مادون قرمز که نسبت به نور مرئی طول موج بلندتری دارد می تواند در ابرهای تیره گرد و غبارهای کهکشانها نفوذ کند به این ترتیب درک دانشمندان از جزئیات مربوط راه شیری و کهکشانهای همسایه آن افزایش می یاید.

کاملترین نقشه سه بعدی دنیا

این دانشمندان اظهار داشتند: “این نقشه 95 درصد از آسمان را پوشش می دهد. در نور مادون قرمز ما کمتر با مناطق تاریک راه شیری روبرو می شویم و بنابراین می توانیم پرواز نزدیک تری به کهکشان داشته باشیم.”

 

این نقشه جدید در دویست و هجدهمین اجلاس انجمن نجوم آمریکا معرفی شده است بخش سه بعدی این نقشه با اندازه گیری رقم انتقال به سرخ اجرام کیهانی به دست آمده است. انتقال به سرخ، پدیده ای است که در آن نور گسیل شده از یک جرم به سمت طول موج قرمز که در پایین ترین بسامد نور مرئی قرار دارد منتقل می شود.

 

از آنجا که جهان درحال گسترش است، اندازه گیری انتقال به سرخ یک جرم کیهانی و سرعت آن به ستاره شناسان اجازه می دهد که فاصله آن را تخمین بزنند درحقیقت اجرام دورتر سریعتر حرکت می کنند.

 

براساس گزارش لایو ساینس، در این نقشه جزئیات ما نیز در جهان مشخص شده است. این نقشه جدید می تواند معمای پیچیده اینکه چرا راه شیری به سوی باقی جهان حرکت می کند را حل کند.

 

این حرکت حدود 370 مایل بر ثانیه (600 کیلومتر بر ثانیه) است که درحال حاضر علت آن با استفاده تئوری اثر جذب گرانشی توضیح داده می شود.

 

منبع: بیتوته

جدیدترین مطالب سایت