مشخصات هواپیمای مسافری فوکر 100

مشخصات هواپیمای مسافری فوکر 100

مشخصات هواپیمای مسافری فوکر 100

به گزارش تالاب این هواپیمای مسافربری بزرگترین محصول کارخانه فوکر است که بنا بر اساس نامش نیز دارای صد صندلی برای مسافران است. این هواپیما، تقریباً بر اساس طراحی هواپیماهای دیگر کمپانی فوکر شکل گرفته اما دارای ویژگی های برتر و مدرنیزه شده و همچنین دارای گنجایش و طول بیشتری نیز هست.

 

هواپیمای فوکر 100 هواپیمایی با دو موتور توربوفن است که در شرکت هلندی فوکر تولید می شد.

 

هزینه های عملیاتی فوق العاده کم این هواپیما و بی رقیب بودن این هواپیما در کلاس خودش(100نفره)باعث فروش بسیار خوب این هواپیما شد اما با آمدن رقبایی مثل بمباردیه CRJ200 و خانواده جت های امبرائر ERJ 145,فروش این هواپیما کمتر شد و رو به افول گذاشت.تولید این هواپیما در سال 1997 متوقف شد.تا سال 2006 مجموعا 229 فروند فوکر 100 در 47 خط هوایی دنیا مشغول به فعالیت بودند.

 

طراحی و توسعه

فوکر 100 در ابتدا به عنوان نمونه ای ارتقا یافته برای هواپیمای موفق اما غیر ایمن F28 Fellowship مطرح شد.البته قطعات این هواپیماها با یکدیگر تفاوت داشت.

 

کد این هواپیما از سوی سازمان هوانوردی فدرال آمریکا F28-0100 تعیین شد.تفاوت بارز این هواپیما با Fellowship جثه ی بزرگتر و کشیده تر بود به نحوی که حدود 65 درصد بیشتر توانایی حمل بار و مسافر را داشت و می توانست حدود 107 مسافر را با خود حمل نماید.

 

فوکر بالها را هم مجددا طراحی کرد و اعلام کرد که این طراحی جدید حدود 30 درصد صرفه جویی اقتصادی در سرعت کروز به دنبال دارد.

 

دم این هواپیما به شکل T بود و موتورهای این هواپیما که در طرفین دم هواپیما بودند از سری موتورهای مدرن رولزرویس سری Tay بودند.کاکپیت این هواپیما نیز از نوع Glass Cockpit بود.لازم به ذکر است که فوکر 100 فاقد پنجره های موسوم به Eyebrow Windows که در F28 بکار رفته بود است.

 

دو پیش نمونه ازین هواپیما تولید شد.PH-MKH به تاریخ 30 نوامبر 1986 به پرواز در آمد و دومین پیش نمونه PH-MKC نیز به تاریخ 25 فوریه 1987 به پرواز در آمد و مجوزهای پروازی نیز در نوامبر 1987 اخذ شد.

 

اولین هواپیماها مجهز به موتورهای TAY-620-15 به شرکت هواپیمایی سوییس تحویل داده شدند.شرکت های American Airlines ,TAM , US Air نیز از دیگر مشتریان این هواپیما بودند.

 

مشخصات هواپیمای مسافری فوکر 100

به سال 1991 فوکر 70 فروند ازین هواپیماها را تولید کرد و حدود 230 سفارش دیگر نیز داشت.نمونه ای با برد بیشتر و تانکهای سوخت در بالها نیز به سال 1993 معرفی شد.مدل با قابلیت تغییر کاربری سریع معروف به F-100QC نیز به سال 1994 معرفی شد.

 

مدل دیگری برای جایگزینی با F-28 ها معرفی گشت که بدنه ی کوتاهتری داشت.این مدل ملقب به Fokker 70 است که حدود 4.70 متر از بدنه ی اصلی هواپیما کوتاهتر شده و ظرفیت حدود 80 مسافر را نیز دارد.

 

مطالعات در خصوص هواپیمای 130 نفره معروف به Fokker 130 و همچنین Fokker 100QC مثمر ثمر واقع نگشت.البته فوکر مدل دیگری ازین جت را با نام Fokker 100EJ یا جت اختصاصی مطرح کرد.

 

با اینکه این طرح بسیار موفق بود اما فوکر به علت سو مدیریت,منابع مالی خود را از دست داد و متحمل زیان شد تا اینکه کمپانی مادر آنها Daimler Benz Aerospace,فوکر را منحل کرد.این کمپانی به سال 1996 عملا ورشکسته شد و در نهایت در اوایل سال 1997 خط تولید این شرکت برای همیشه بسته شد.البته شایعه شد که بمباردیه این شرکت را خریده اما صحت آن ثابت نشده است.

مشخصات هواپیمای مسافری فوکر 100

به سال 1999 یکی از شرکت های تابعه ی فوکر,Rekkof,قصد انجام تولیدات باقیمانده ی سری 70/100 این شرکت را داشت که این معامله هرگز به سرانجام نرسید زیرا شرکت Stork B.V عملا نظارت بر عملیات تولید را تحت عنوان Fokker Aviation بر عهده داشت.

به مانند تمام طراحیهای دیگر,نه تنها فوکر 100,بلکه طرحهای 728JET و 928JET شرکت دورنیر و همچنین طرحی از شرکت ATR, با ورود سری های مدرن تر و کشیده تر امبرائر و بمباردیه عملا از چرخه ی رقابت خارج شدند.

 

کارخانه فوکر در سال 1983 اعلام نمود که همزمان با تولید هواپیمای فوکر 50 که یک هواپیمای کم مصرف توربوپراپ است، در حال طراحی هواپیمای مسافربری متوسطی برای خطوط هوایی منطقه ای است. بدنه این هواپیما بر پایه بدنه هواپیمای قدیمی تر فوکر 28 طراحی شده اما تفاوت محسوس آنها در طول بدنه بیشتر هواپیمای نمونه فوکر صد به خوبی هویدا است.

 

مشخصات هواپیمای مسافری فوکر 100

 

همچنین از تفاوت های دیگر هواپیمای فوکر صد با نمونه قدیمی تر فوکر 28 می توان به ظرفیت آنان اشاره نمود که در نمونه ی قدیمی تر، حداکثر قابلیت حمل 85 مسافر وجود داشت در حالی که در فوکر صد حداکثر قابلیت حمل 122 نفر مسافر نیز وجود دارد.

 

همچنین هواپیمای فوکر صد از موتورهای مرغوب توربوفن ساخت رولزرویس با کشش حداکثر 13.000 پوند بهره می برد که به آن توانایی های خاصی بخشیده است. این هواپیما همچنین به وسیله سیستم نوین کابین شیشه ای که در آن اطلاعات پروازی که قبلاً بر روی آلات پرواز عقربه ای و آنالوگ نمایش می یافتند، بر روی صفحه های دیجیتالی ال سی دی به شکلی پر نور در شب ها و خوانا نقش می بندند.

مشخصات هواپیمای مسافری فوکر 100

 

نخستین پرواز این هواپیما به 30 نوامبر 1986 بازگشته و گواهینامه پروازی خود را یک سال بعد دریافت داشت. همچنین اولین مشتری این هواپیما خطوط هوایی سویس ایر بود که تعدادی از این هواپیمای نوین و اقتصادی را در سال 1988 تحویل گرفت. این هواپیما دارای مدل های گوناگونی از جمله مدل QC است که در حقیقت مدل قابل تعویض از مسافربری به باربری به صورت سریع و در کوتاه ترین زمان می باشد.

 

همچنین مدل اکسکیوتیو جت که نمونه ای با امکانات ویژه ی اشرافی مخصوص حمل رهبران کشورهای مختلف است نیز تولید شد. این هواپیما دارای سرعت کروز اقتصادی 845 کیلومتر بر ساعت است که این مقدار در پرواز های دوربرد به منظور کاهش مصرف سوخت به 737 کیلومتر در ساعت کاهش می یابد.

 

مشخصات هواپیمای مسافری فوکر 100

همچنین وزن خالی این هواپیما با تمام تجهیزات به حدود 28 تن رسیده و دارای حداکثر وزن برخاست 43 تن می باشد. همچنین طول دوسر بال این هواپیمای متوسط حدود 28 متر و طول خود هواپیما تقریباً به 35 متر می رسد.

 

همچنین موتورهای این هواپیما به جای قرار گرفتن در زیر بال ها، برای بهبود ویژگی های آیرودینامیکی مانند کاهش پسا، به قسمت انتها و دم هواپیما انتقال یافته اند که از این لحاظ، این هواپیمای مسافربری را می توان یک هواپیمای هیوی تیل یا دم سنگین نامید.

 

از این هواپیما تعداد 300 فروند به وسیله خطوط هوایی مختلف از جمله چندی از خطوط هوایی ایران مانند خطوط هوایی آسمان، سفارش داده شد که تا سال 1996، یعنی سال منحل شدن شرکت فوکر، تعداد 288 فروند از این هواپیماهای مسافربری تولید و تحویل گردید.

 

مطالب مرتبط:

ورود هواپیمای ایرباس جدید 320 نئو به خطوط هوایی

تصاویری از هواپیماهای جنگنده آمریکا

غول پیکرترین هلیکوپتر جهان را ببینید + عکس

معرفی برترین و گرانترین تانک های دنیا (+عکس)

تصاویری زیبا از کشتی رادار گریز آمریکایی

 
جدیدترین مطالب سایت