کلیدهایی که در مواقع اضطراری خلبان باید فشار دهد !

کلیدهایی که در مواقع اضطراری خلبان باید فشار دهد !

کلیدهای اضطراری 

 

کلیدهای اضطراری یکی از کلیدهایی است که هر خلبانی دوست ندارد به آن فکر کند در ادامه می‌توانید با کلیدهایی که در مواقع اضطراری خلبان باید فشار دهد ! تالاب را دنبال نمایید .

 

می گویند انسان‌هاي خوشبین هواپیما و انسان‌هاي بدبین چتر نجات می‌سازند. پس به هر دوی اینها احتیاج داریم. سازندگان هواپیما در مواقع ضروری چندین دکمه را تعبیه کردند تا در شرایط مبادا، خلبان ازآن‌ها استفاده کند.

 

بنا به تخمینی که درسال ۲۰۱۷ زده شد، ۲۵% از جمعیت مردم ایالات امریکا از «آویوفوبیا» «aviophobia» یا به زبان ساده‌، ترس از مسافرت با هواپیما یا پرواز رنج میبرند.

 

با این‌که میدانیم مسافرت با هواپیما یکی از امن‌ترین مسافرت‌ها است، اما این موضوع را درنظر داشته باشید که چند کلید در اتاق خلبان وجوددارد که ما به هیچ وجه نمی خواهیم حتی خلبان به آن‌ها نزدیک شود و آن‌ها را لمس کند.

 

سایت «دیلی میل» «Daily Mail» اخیرا چندین ایمیل و عکس از صفحات و پست‌هاي الکترونیکی را شرکت‌هایي که برای پروازهای طولانی مدت سرویس دهی می کنند، منتشر کرده است که بخش نامه‌هایي رابه خلبانان و افرادی که در فرودگاه کار می کنند، فرستاده‌اند و فهرستی از کلیدها، دستگیره‌ها و اهرم‌هایي را ارسال کرده‌اند که هیچ‌گاه نمی خواهند کسی ازآن‌ها استفاده کند؛ چون استفاده از این کلید‌ها بدین معنا است که اتفاقی ترسناک در حال رخ دادن است. در ادامه آن موارد رابه صورت تک تک با توضیحات معرفی میکنیم.

کلیدهایی که در مواقع اضطراری خلبان باید فشار دهد !

دستگیره آتش موتور

همان طور که هر خلبانی می داند، کشیدن دستگیره‌ي آتش موتور که در داخل کابین خلبان درست بالای صندلی اصلی خلبان قرار گرفته است، بدین معنا است که یکی از موتورها آتش گرفته و کاری که دستگیره انجام میدهد، این است که مسیر حرکت سوخت به موتور را می‌بندد تا با بستن راه سوخت، آتش را متوقف کند تا این آتش به بدنه‌ي هواپیما نفوذ نکند.

 

خلبان «پاتریک اسمیت» «Patrick Smith» در گفتگو ي خود با «دیلی میل» گفت:

 

در بین تمامی اتفاقاتیکه ممکن است در هواپیما بیفتد، آتش گرفتن زیر کابین یکی از اتفاق‌هایي است که از بقیه‌ي چیز‌ها بیشتر مرا می‌ترساند.

 

از آنجا که باتری‌هاي لیتیومی در حال حاضر چیزی عادی شده ودر اکثر دستگاه‌هاي الکترونیکی مانند موبایل و لپ تاپ یافت می شود، با گرم شدن کابین ممکن است زنجیره‌اي از عکس‌العمل‌هاي شیمیایی در بسته‌هاي نیرومند لیتیومی اتفاق بیفتد و یکی دست به دست دیگری دهد و همه ی چیز در آتش به خاکستر مبدل شود.

 

اسمیت می گفت خطر اصلی، آن آتش کوچکی در کابین مسافران به وجود آمده نیست. مشکل بزرگتر آتشی است که در محفظه‌ي بار اتفاق می‌افتد و خاموش کردن آن کاری بسیار دشوار است و ممکن است آتش از نظارت خارج شود.

 

البته برای دلگرمی هم که شده، باید این را درنظر داشت که درست است که آتش گرفتن موتور هواپیما امری بزرگ و حادثه‌ساز است، اما آن قدر هم که میگویند خطرناک نیست.

 

«تام فاریر» «Tom Farrier» فرمانده نیروی هوایی ایالات امریکا در جوابی به یکی از سوال‌هاي مطرح شده در سایت «کوئرا» «Quora» گفت :

 

در واقع برای هواپیمایی، این رويدادها بسیار ناچیز هستند و زمانی که آتش تنها در موتور باشد، حتی نمی توان آنرا بعنوان یک آتش‌سوزی تلقی کرد.«یعنی این امری طبیعی است»

کلیدهایی که در مواقع اضطراری خلبان باید فشار دهد !

دکمه فرار

قطعا کاپیتان «سالی سولنبرگر» «Sully Sullenberger» کاملا با این دکمه آشنا است «او قبل از بازنشستگی‌اش وادار شد که از این دکمه استفاده کند».

 

همان طور که در سایت «مکانیک‌هاي مشهور» گفته شده، چرخاندن دکمه‌ي فرار بدین معنا است که خلبان میـــخواهد هواپیما را برای فرودی ناب و ضروری آماده کند، آن هم بر روی آب.

 

یکی از کاربران سایت کوئرا به اسم «مت جویس» «Matt Joyce» اینطور این مسئله مهم را توضیح داده است:

 

با فعال‌سازی این دکمه، تمامی راه‌هاي ورودی هوا به داخل هواپیما بسته میشود تا آب وارد کابین نشود و غرق شدن هواپیما رابه تاخیر بیاندازد، اما در هر صورت غرق شدن هواپیما قطعی است و کلید رهایی از این حالات خطرناک گوش دادن به حرف‌هاي خدمه‌ي هواپیما است تا بتوانید به سرعت هرچه بیشتر هواپیما را تخلیه کنید.

 

وب‌سایت «مکانیک‌هاي مشهور» در توضیحی تکمیلی، نوشته است:

در دوران فرود بر روی آب، خدمه به مسافرین اعلام می کنند که قرار است ضربه‌ي شدیدی را در هنگام رسیدن هواپیما به آب احساس کنند. پس همگان از بستن کمربندهای خود باید مطمئن شوند.

 

سپس خلبان تمامی موتورهای هواپیما رابه طور کامل خاموش میکند و سعی میکند تا هواپیما را در حالت فرود نگه دارد. این کاری است که طبق سخن یکی از مسئولیت، در آموزش‌هاي خلبان به او آموخته‌اند.

کلیدهایی که در مواقع اضطراری خلبان باید فشار دهد !
کد ضروری ۷۵۰۰

وارد کردن کد ضروری ۷۵۰۰ در قسمت ارسال کدها توسط خلبان بدین معنا است که هواپیما ربایی در حال انجام است. این کد باعث میشود که اتاق بازرسی پرواز به صورت مخفی از حالات هواپیما باخبر شود.

 

کدهای دیگری هم وجود دارند که شرایط دیگری را وصف میکنند، مثلاً کد ۷۷۰۰ برای موارد ضروری کلی است یا کد ۷۶۰۰ را در زمانی استفاده میکنند که مشکلی در تماس‌شان با اتاق نظارت داشتند.

 

به گزارش تالاب طبق گزارش خبرگزاری «اي بی سی» «ABC News»، اگر این کد توسط خلبان ارسال و این حالات فعال شد، باید هرچه سریع‌تر هواپیما رابه مکانی امن هدایت کنند تا هواپیما بازرسی شود، اینکار حتی در صورتی که کد به صورت اتفاقی صورت گرفته باشد هم حتماً باید انجام شود.

 

دراین مورد حتی صحبت کردن با خدمه ي هواپیما هم شک ربودن هواپیما بر طرف نمی کند و باید حتماً خود مسئولین مطمئن شوند. به گزارش خبرگزاری «اي بی سی» دو علت برای اعتماد نکردن به سخنان خدمه دراین شرایط ناب وجوددارد:

 

اول این‌که ممکن است جان آن فرد در خطر باشد و به عبارتی دیگر بطرف او اسلحه نشانه گرفته شده باشد یا این‌که به هر نحوی او را تهدید کرده باشند تا عملی را انجام دهد.

 

در بدترین حالت هم میتوان گفت که ممکن است هواپیما به دست خود خدمه، ربوده شده باشد و آن‌ها سعی کنند تا به اتاق نظارت ثابت کنند که همه ی چیز سر جای خودش است و هیچ مشکلی رخ نداده است.

کلیدهایی که در مواقع اضطراری خلبان باید فشار دهد !

کلید فعالسازی اکسیژن مسافر

همان طور که از اسمش پیدا است، این کلید تمامی دریچه‌هاي اکسیژن بالای سر مسافرین را باز میکند و ماسک‌هاي اکسیژن، آماده‌ي استفاده توسط مسافرین می شود.

 

«پاتریک اسمیت» در آخرین کتاب خود به اسم «کابین محرمانه» «Cockpit Confidential» نوشته است:

 

امیدوارم که هیچوقت با چنین شرایطی روبرو نشوید، اما بهتر است بدانید که در چنین شرایطی از همه ی مهم‌تر این است که در سر جای خود بمانید و تکان نخورید. ماسک خودرا بردارید و ازآن استفاده کنید و آرامش خودرا حفظ کنید. مطمئن باشید که هواپیما به شرایط اولیه و نرمال خود برخواهد گشت و آن قدر اکسیژن برای همه ی وجوددارد تا این شرایط را بگذرانند.

 

وی افزود:

خلبانان خود هم چنین ماسکی دارند و بعد از این‌که از ماسک‌شان استفاده کردند، تمامی سعی خودرا میکنند که هواپیما رابه فاصله‌اي از سطح زمین برسانند که دیگر نیازی به استفاده از ماسک نباشد و مسافرین دوباره بتوانند در حالت معمولی نفس بکشند.

کلیدهایی که در مواقع اضطراری خلبان باید فشار دهد !

دستگیره اضطراری ارابه فرود

اگر خلبان وادار به استفاده از این دستگیره شود، بدین معنا است که قسمتی که مربوط به فرود هواپیما است، درست کار نمی کند.

 

طبق گزارش «دیلی میل» زمانی که به هر علتی دریچه‌ي چرخ‌هاي هواپیما باز نشود، خلبان از این دستگیره استفاده میکند و این دستگیره باید تمامی قفل‌هاي مربوط به چرخ‌ها و دریچه‌ي آنرا باز کند و جاذبه‌ي زمین باعث می شود چرخ‌ها به سوی پایین کشیده شوند. اما خوشبختانه از این اتفاق شما خبردار نخواهید شد.

 

در پایان می خواهم یادآوری کنم که در بالا رفتن از نردبان، برخورد صاعقه با شما یا حتی کار با وسایل منزل‌ي خود بیشتر احتمال کشته شدن‌تان وجوددارد تا اتفاقی در هواپیما. به عبارت دیگر این اتفاقاتیکه اسم برده شد، در هواپیما به قدری نادر است که احتمال آن‌ها واقعا کم است؛ پس به هیچ وجه نگران نباشید.

 

جدیدترین مطالب سایت