آشنایی با ماهی پیرانای سیاه

آشنایی با ماهی پیرانای سیاه

ماهی پیرانای سیاه

ماهی پیرانای سیاه موجودی به شدت مهاجم و خون خوار است. این ماهی با قدرت بدن قوی و دندان های تیز خود قادر به شکار موجودات مختلف می شود. زیستگاه این ماهی در قسمت های وسیع و عمیق شمال رودخانه ی آمازون است.

 

در این مکان ها آب بسیار تمیز است و دارای اکسیژن فراوانی است. با توجه به شرایط طبیعی زندگی این ماهی، برای نگهداری آن در آکواریوم به آکواریومی با کیفیت آب بالا و دارای اکسیژن فراوان لازم است. اکسیژن مورد نیاز را می توان با استفاده از فیلترهای قوی اینترنال یا فیلترهای اکسترنال تامین نمود.

 

پیرانا ماهی بسیار شلخته ای در غذا خوردن است و تغذیه ی آن موجب کثیف شدن آب خواهد شد. به همین دلیل تعویض ۲۵ درصد از آب به طور هفتگی برای حفظ کیفیت آب لازم است. وسایل درون آکواریوم پیرانا باید دارای محافظ باشند.

 

در غیر این صورت پیرانا می تواند به راحتی آن ها را تخریب کند. وجود درپوشی محکم و مقاوم بر روی آکواریوم ضروری است. وجود درپوش مانع پرش پیرانا و همچنین گاز گرفتن دست افراد توسط این ماهی می شود.

 

قرار دادن شن ریز در کف آکواریوم پیرانا و استفاده از تخته های چوب و تکه های سنگ در آکواریوم این ماهی فضایی ایده آل را برای پیرانا ایجاد می کند. همچنین وجود فضاهای برای پنهان شدن ماهی در آکواریوم ضروری است.

 

عدم وجود این فضاها و همچنین نور زیاد موجب ایجاد استرس در ماهی و بیمار شدن آن می گردد. پیرانا به آکواریومی بزرگ برای زندگی نیاز دارد. پیرانای سیاه تا ۴۰ سانتی متر رشد می کند.

 

برای نگهداری تنها یک پیرانا، آکواریومی با حداقل حجم ۲۸۵ لیتر و برای نگهداری دسته ای از پیراناها، آکواریومی با حجم ۵۷۰ لیتر نیاز است. دمای ۲۳ تا ۲۹ درجه ی سانتی گراد و پی هاش ۴.۵ تا ۷.۵ برای این ماهی مناسب است.

 

تقریبا نمی توان هیچ ماهی دیگری را برای نگهداری با پیرانا معرفی کرد. پیراناها تنها با هم نوعان خود سازگاری دارند و سایر ماهی ها را به قتل می رسانند. حتی در مواقعی مشاهده می شود که در صورت مهدود بودن فضای زندگی و پایین بودن کیفیت آب، ماهی های پیرانا با یکدیگر نزاع می کنند که این درگیری در مواقعی منجر به مرگ نیز می شود.

 

ماهی های جوان تر این گونه دارای بدنی متمایل به نقره ای، علائم تیره تر بر روی بدن و چشمانی قرمز رنگ هستند. هرچه سن ماهی بیشتر می شود علائم روی بدن کمرنگ تر شده و رنگ بدن به خاکستری تیره تا مشکی تغییر می یابد.

 

همچنین با افزایش سن ماهی رفتار آن ها نیز تند تر خواهد شد. به همین دلیل نگهداری پیراناهای بالغ در آکواریوم به هیچ وجه توصیه نمی شود.

 

رژیم غذایی ماهی پیرانا بسیار گسترده است. این ماهی در طبیعت از غذاهایی مانند گوشت انواع ماهی ها و حیوانات آبزی و همچنین میوه هایی که از درختان در آب فرو می افتند استفاده می کند.

 

تغذیه ی این ماهی در آکواریوم با غذاهای گوشتی موجود در بازار مانند کرم خونی، دل منجمد و سایر غذاهای پروتئینی مناسب است. استفاده از تکه های مرغ و گوشت برای تغذیه ی پیرانا توصیه نمی شود. چرا که غذاهایی این چنین باعث ایجاد بافت چربی در بدن ماهی می شوند.

 

جدیدترین مطالب سایت