آشنایی با گل بنفشه آفریقایی

آشنایی با گل بنفشه آفریقایی

شرایط نگهداری گل بنفشه آفریقایی

 

مشخصات: اسم علمی بنفشه آفریقایی Saintpaulia ionantha ، از خانواده Gesneriaceae می باشد. این جنس دارای ۱۲ گونه از گیاهان چند ساله همیشه سبز علفی است.

 

گونه مورد نظر بومی نواحی مرکزی افریقا بوده و ارتفاع آن به حدود ۸ تا ۱۲ سانتی متر و گسترش آن به حدود ۱۵ تا ۲۲ سانتی متر می رسد. برگ های بنفشه آفریقایی نسبتا سبز تیره، به شکل قلبی با کرکهای مخملی است.

 

گل های این گیاه به صورت منفرد و در تمام سال روی گل آذین کوچک چتری ظاهر می شوند. این گلها شبیه بنفشه معمولی بوده ولی گلبرگها تقریبا مدور و کشیده می باشند. حداقل حرارت در زمستان ، برای این گیاه، ۱۳ درجه سانتی گراد است و آبیاری نیز، مخصوصا با آب سرد، نباید انجام بشود.

 

مراقبت: بنفشه آفریقایی به نور متوسط، حرارت زیاد، خاک همیشه خیس، رطوبت ۷۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.

 

کود: کود مورد نیاز این گیاه را میتوان به میزان ۳ گرم در لیتر، هر هفته یکبار از اردیبهشت تا مهر ماه، مصرف نمود.

 

خاک: خاک جنگلی نرم و قابل نفوذ یا تورب با کمی خاک برگ برای پرورش این گیاه مناسب است.

 

ازدیاد: برای تکثیر بنفشه آفریقایی می توانید در فصل تابستان قلمه برگی تهیه کنید .برگهای بالغ، اما نه خیلی پیر را با دمبرگ، جدا کنید و دمبرگ را در پودر هورمون ریشه زایی فروکرده و در کمپوست مخصوص بذر و قلمه قرار دهید. درجه حرارت محیط را تا زمان ریشه زایی ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد نگاه دارید.

 

تکثیر از طریق بذر هم انجام می شود. برای این کار بذرها ی بنفشه آفریقایی رابه صورت پراکنده در گلدان کم عمقی بکارید و خاک را کمی مرطوب نمایید. با شیشه یا پلاستیک شفاف روی گلدان محتوی بذر را بپوشانید. این کار را باید در اویل بهار در حرارت ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی گراد انجام دهید.

 

عوارض و درمان: گلهای بنفشه آفریقایی دراثر کمبود مواد غذای ریزمغذی، متفرق و پژمرده می شوند. برای ازبین بردن علایم، آنها را طبق دستور تغذیه مصنوعی نمایید. غبار پاشی در آفتاب و یا آبیاری ازبالا، عامل ایجاد لکه های قهوه ای روی برگها میباشد. بنفشه آفریقایی احتیاجی به غبار پاشی ندارد و از زیر گلدانی آبیاری می شود. اگر مشاهده کردید به طور ناگهانی گیاه شما زرد شده، گلدان رابه هوای مملو از اکسیژن منتقل کنید.

 

ممکن است هوای کثیف و یا گاز آشپزخانه این علایم راایجاد کرده باشد. هوای گرم وخشک، باعث پیچیدگی و خشکی برگها می شود. همچنین هوای سرد می تواند برگها را پژمرده و خم کند. اگر مقاوم شرایط برای گیاه شما مساعد است ولی گیاه گل نمی دهد به خاک گلدانها کود مایع اضافه کنید.

 

گلهای شفاف و کمرنگ مربوط به صدمه قطرات آبی است که هنگام غبار پاشی روی گلها ریخته است و آبیاری زیاد از حد هم گلها و برگهای گیاه را می پوساند در تمام طول سال، هفته ای دوبار آبیاری کافی است. گلدانهای خیلی بزرگ باعث می شوند بنفشه آفریقایی، گل ندهد. در این صورت تادو سال گلدان را تعویض نکنید.

 

جدیدترین مطالب سایت