درخت افرای ژاپنی (برگ پنجه ای)

درخت افرای ژاپنی (برگ پنجه ای)

افرای ژاپنی (برگ پنجه ای)

جنبه های زیبایی: حالت رشد، شکل برگ، رنگ برگ ها در پائیز (قرمز)، حالت زیبا در زمستان.

 

کاربرد: تک درخت، در چمن، مجاورت جویبار و پاسیو و گلدان.

 

این درخت شاخه های موزون و شکیل و برگ های سبز و روشن، با بریدگی های عمیق ظریف و کوچک دارد که قبل از ریزش در پائیز به رنگ قرمز تند در می آید.

 

آراستگی و جذابیت منحصر به فرد این درخت زیبا در زمستان هنگامی که شاخه های باریک و بدون برگ آن با طرح زیبائی خودنمایی می کنند تشدید می گردد.

 

واریته های گوناگونی از این درخت وجود دارد. برخی دارای برگ های نخ مانند با بریدگی های خیلی عمیق و گروهی برگ های زرد برنزی، سرخ تا بنفش دارند.

 

هرکدام ازاین واریته ها درختانی مناسب برای زینت بخشیدن به سطوح کوچک چمن و پاسیوها هستند. همگی را می بایست از تابش مستقیم نور خورشید و باد محفوظ داشت.

 

درخت افرای ژاپنی (برگ پنجه ای)

درخت افرای ژاپنی

 

خصوصیات گیاهی افرای ژاپنی :

ارتفاع: ۳ تا ۷ متر 

 

قطر تاج پوششی: ۲٫۵  تا ۹ متر

 

درخت کوچکی است زیبا وآراسته با شاخه های نا منظم باریک و پوست قهوه ای مایل به خاکستری.

 

برگ های آن ساده، متقابل، چند قسمتی با بریدگی عمیق و دندانه های مضاعف. طول و پهنای برگ ها ۵ تا ۱۰ سانتیمتر، برگ ها بسیار ظریف و نازک هستند. اول بهار، زمانی که باز می شوند صورتی هستند و بعد به رنگ سبز روشن و براق درآمده و در پائیز سرخ براق می شوند.

 

میوه: فندقه های بالدار بشکل V به طول ۲ سانتیمتر که در تابستان آشکار می شود و در طول زمستان به روی درخت باقی می ماند.

 

سیستم ریشه:  سطحی ولی فاقد ریشه های تهاجمی

 

نیازهای طبیعی:

 

آب و هوا: گرما و سرما را حتی در ارتفاعات بالا تحمل می کند.

 

خاک: خاک لومی مرطوب با زهکش خوب را که به آن مقدار زیادی هوموس افزوده شده را ترجیح می دهد. مکان نیم سایه و محفوظ از باد مناسب رشد این درخت است.

 

نگه داری:

هرس: این درخت را می توان هرس فرم (زینتی) کرد یا آن را به فرم طبیعی خود حفظ نمود. زمان مناسب هرس زمستان است. اول بهار شیره گیاهی به حرکت در آمده و در صورت ایجاد زخم، شیره گیاهی زیادی خارج شده و تولید اشکال می کند.

 

تغذیه: در فصل پائیز کود دامی داده شود.

 

آبیاری: به رطوبت زیاد احتیاج دارد و خشکی را اصلاً نمی پذیرد .

 

آفات و بیماری ها: شته: در صورت نیاز حشره کش های تماسی فسفره مانند مالاتیون به مقدار یک در هزار استفاده گردد. بیماری های قارچی نیز باعث پژمردگی برگ ها و در نهایت خشک شدن درخت می شود. درخت آلوده را باید قطع کرده و سوزاند و بستر کاشت را با محصول بوردو ضد عفونی کرد.

 

جدیدترین مطالب سایت