روش درست کردن کودهای خانگی

روش درست کردن کودهای خانگی

آموزش ساخت کود خانگی

برای داشتن باغچه‌اي سرحال می‌توان از گیاه خاک هاي خانگی بهرهگیری نمود با ما در سایت تالاب همراه باشید  با گل‌هاي رنگارنگ یا گلدان‌هایي که گوشه و کنار اتاق، راهرو و فضاهای گوناگون خانه را زینت می‌بخشند، نه تنها ایده‌اي خارق‌العاده برای زیباتر شدن نمای محل زندگی یا دفتر کار شماست، بلکه انرژی مثبت زیادی را به فضای سکونت تان هم وارد می کند؛

 

به ویژه اگر همت کنید و آستین هایتان را بالا بزنید تا برای انها کود خانگی هم تهیه کنید؛ چون اینکار هم احساس بهتری دارد و هم در نمودار دخل و خرج خانه شما تغییرات به صرفه اي را ایجاد میکند. با ما همراه باشید تا به شما آموزش دهیم چگونه در خانه کود خانگی بسازیم ؟ و بهرهگیری کنیم.

 

برای اینکار فقط کافی هست سراغ پسماندهای میوه، سبزیجات و بعضی از پسماندهای خانه بروید تا کود گیاهی و به عبارتی خانگی تهیه کنید.

با پسماندها مهربان‌تر باشید

همین هم اکنون بلند شوید و سراغ باقیمانده‌هاي میوه، سبزیجات یا غذا هاي گیاهی دیگر بروید که تصمیم دارید بخشی از انها راکه به نظرتان قابل مصرف نیست، دور بریزید؛ گرچه دور پسماندهای گوشتی را خط بکشید و بی‌خیال انها برای تهیه کود شوید. باقیمانده سبزیجات و میوه‌ها را درون سطل بزرگی بریزید و با خود به حیاط خانه ببرید.

 

محدوده‌اي از باغچه را علامت‌گذاری کرده و چاله کم‌عمقی در آن حفر کنید. سنگ‌هاي درشت، شاخه‌ها و برگ‌هاي آفت‌زده را از اطراف چاله دور کنید. محتویات سطلی راکه با خود همراه آورده‌اید، درون فضایی بریزید که آماده کرده‌اید.

 

اکنون روی آن را با لایه نازکی از خاک بپوشانید. شما به یک ماه زمان نیاز دارید تا بتوانید از کود خانگی‌اي که آماده کرده‌اید، بهرهگیری کنید. یادتان باشد مدتی طول می کشد تا قطعات میوه و سبزی تجزیه و تبدیل به کود شود؛ گرچه توصیه میکنم هر پنج یا شش روز یکبار خاک روی چاله را کنار زده و با بیلچه کوچکی محتویات داخل آن را هم بزنید. بعد از ۳۰ روز میتوانید گل‌هاي باغچه یا گلدان‌هاي‌تان را با این کود خانگی تغذیه کنید. «تصویر یک»

 

روش درست کردن کودهای خانگی

باقیمانده سبزیجات و میوه‌ها را درون سطل بزرگی بریزید و با خود به حیاط خانه ببرید

تهیه طلای باغبانی با سطل فلزی دردار

عجله نکنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که باغچه در دسترس ندارید اما علاقه دارید خودتان برای گیاهان آپارتمانی‌تان کود تهیه کنید، برای‌ شما هم توصیه خوبی داریم تا بتوانید طلای باغبانی را آماده کنید. فقط یک نکته را باید بدانید؛ این که در باغبانی به مواردی مثل برگ، نی و چوب خشک، مواد قهوه‌اي و به مواد طبیعی با رنگ سبز و تازه از جمله علف تازه و بعضی پسماندهای آشپزخانه‌ها مواد سبز گفته می شود.

 

مهم این هست که مخلوط کردن مواد گوناگون از این دست می تواند کودهای کمپوستی با درصدهای متفاوتی از مواد مغذی ساخت کند. حال که این دانش را کسب کردید، سطل‌ فلزی درداری تهیه کنید و آن را در محلی دنج مثل بالکن خانه‌تان بگذارید. در روزهای گوناگون زباله‌هاي خانگی یا همان مواد سبز را درون آن بریزید و روی آن ها را با حدود ۱۵سانتی‌متر مواد قهوه‌اي مثل برگ‌هاي خشک بپوشانید. یادتان باشد هرچه قطعات پسماند شما کوچکتر باشد، فاصله زمانی ساخت کود کوتاه‌تر خواهد بود.

 

راههای درست کردن کودهای خانگی

در این جا یک راز را هم میخواهم در تلفن همراه با شما در بین بگذارم؛ این که بهرهگیری از برگ‌هاي سوزنی کاج در اسیدی کردن خاک به شما کمک زیادی میکند. پس اگر خاکی که در باغچه یا گلدان‌ها به کار ‌برده‌اید، قلیایی هست، با این ترفند قادر خواهید بود جنس خاک را ارتقا دهید.

 

دیگر این که ساکنان مناطق سردسیر باید سطل بازیافت خود را در معرض تابش نور خورشید قرار دهند تا موادشان زودتر تجزیه شود. اهالی مناطق گرمسیر و خشک هم نباید از کارکرد سایه غافل شوند؛ زیرا سرعت تبخیر آب موجود در مواد کاهش می‌یابد. اما یک هشدار جدی این که گوشت و مواد گوشتی، مواد لبنی و چرب مثل سس سالاد و کره بادام‌‌زمینی برای ساخت کود دردسرآفرین هست.

ضایعات گوشت در کمپوست باعث ایجاد بوی بد و جذب حشرات موذی می شود. پوست تخم‌مرغ هم ماده نخست خوبی برای کود کمپوست هست اما به کندی تجزیه خواهد شد و اگر کمی عجول هستید، بهتر هست بی‌خیال این ماده نخست تهیه کود خانگی شوید.

 

کمی تخصصی تر عمل کنید

یادتان باشد اگر عزم‌تان را جزم کرده‌اید تا خود غذای گیاهان‌تان را آماده کنید، بهتر هست اینکار را در فصل بهار و اوایل تابستان انجام دهید. یک راه تخصصی‌تر این که با تیرک‌هاي چوبی محدوده مشخصی را در باغچه تعیین کرده و سپس دست به بیل شوید و با پشت آن به خوبی خاک را بکوبید تا سفت شود.

 

حالا با توری مرغی دور این محدوده را بپوشانید. آن گونه هوا هم به خوبی در لابه‌لای مواد شما جریان پیدا خواهد کرد. تکه‌هاي برگ و چوب درختان را در کف این به اصطلاح سطل بچینید. با چند قطره آب مواد خشکی راکه به این سطل توری دار اضافه می‌کنید، مرطوب نگه دارید. هر روز پسماندهای خانگی را با دقت به مواردی که پیش تر گفتیم به آن اضافه کنید تا به تدریج محتویات موجود شروع به تجزیه شدن ‌کنند.

 

حدود دو تا سه هفته بعد انها را با کمک چنگال باغبانی به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. گرمای هوا و این زیر و رو کردن‌ها کمک خواهد کرد کود شما زودتر آماده شود. این را هم بگویم که در این روش شما به سه تا پنج‌ماه زمان نیاز دارید. اگر به نظرتان زمان طولانی هست، ترفند بهرهگیری از مواد نیتروژنی اکثر به عبارتی علف‌هاي کنده شده، برگ و شاخه‌هاي هرس شده حتی ضایعات چای را به کار بگیرید؛ گرچه مخلوط و مرطوب کردن این مواد به صورت مستمر را نیز فراموش نکنید.

 

روش درست کردن کودهای خانگی

تخم‌مرغ هم ماده نخست خوبی برای کود کمپوست هست اما به کندی تجزیه خواهد شد

جدیدترین مطالب سایت