همه چیز در مورد زندگی کردن زنبور عسل

همه چیز در مورد زندگی کردن زنبور عسل

ویژگی های بارز زنبور اصل 

زنبور عسل یکی از برترین و کاربردترین موجودات کره ي زمین هست که تا کنون به انسان ها بسیار کمک کرده هست و با عسلی که دارد میتواند هزاران درد و مریضی را از مردم دور کند . 

 

هیچ حشره اي در طول تاریخ مثل زنبور عسل و به اندازه ي آن به انسان خدمت نکرده هست. برای قرون متمادی، پرورش دهندگان زنبور عسل  با پرورش این حشره از عسل خوشمزه تولیدی انها بهرهگیری کرده و برای باروری و گردافشانی مزارعشان از این زنبورها سود برده اند.

 

به گزارش تالاب زنبور عسل  روی هم رفته باید گفت که زنبورهای عسل سهم زیادی در فراهم سازی غذای انسان ها در طول تاریخ داشته و انسان باید همۀ وقت قدر این موجودات ریز و باهوش را بداند. زنبور عسل  همواره یکی از دوست داشتنی ترین حشرات بوده اند به همین علت هر شخصی کم و بیش اطلاعاتی در مورد این موجودات خوشگل دارد.زنبور عسل  اما در ادامه ي این مقاله نیت داریم شما را با ۱۰ نکته ي دیدنی در مورد این حشرات آشنا کنیم که ممکن هست کمتر در مورد آنها شنیده باشید.

 

۱- زنبورهای عسل می‌توانند با سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت پرواز کنند

 

زنبور عسل برای انسان ها بسیار خوب می باشد و عسل هاي فراوانی برای ما درست می نمایند زنبورها همۀ وقت بصورت دسته جمعی در کندوهای بزرگ و کوچک زندگی می نمایند و چند دسته می باشند که زنبور عسل از همۀ پر کارتر و خوب تر می باشد .

 

ممکن هست فکر کنید زنبورهای عسل موجودات سریعی میباشند اما در قلمرو حشرات انها از گونه هاي بسیار کند به شمار می‌آیند. بدن زنبورهای عسل برای سفرهای کوتاه، از یک گل به گلی دیگر، تکامل یافته هست به همین علت سرعت نسبتاً پایینی نسبت به دیگر حشرات دارند. آنها بال هاي ریزشان را با سرعت ۱۲٫۰۰۰ بار در دقیقه به هم می‌زنند تا در هوا باقی بمانند.

 

۲- کلونی زنبورهای عسل حداکثر حاوی ۶۰٫۰۰۰ زنبور خواهد بود

همه چیز در مورد زندگی کردن زنبور عسل

خاصیت های زنبود عسل

 

برای انجام دادن کارهای یک لانه زنبور عسل باید زنبورهای بسیار زیادی در این کلونی حضور داشته باشند. زنبورهای پرستار از نوزادان مواظبت می‌کنند و زنبورهای کارگر نیز به امور مربوط به ملکه رسیدگی کرده و به او غذا داده و وی را تمیز میکنند. زنبورهای نگهبان نیز از لانه محافظت میکنند. زنبورهای کارگر ساختمانی نیز موم لازم برای قرار دادن تخم هاي ملکه و عسل تولیدی توسط زنبورهای کارگر را ساخت کرده و کندو را می سازند. زنبورهایی نیز مسئولیت خارج کردن اجساد از کندو را بر عهده دارند. بعضی دیگر نیز باید گرده و شهد کافی برای تغذیه ي تمامی کلونی را فراهم کنند.

 

۳- یک زنبور عسل کارگر به اندازه ي یک دوازدهم قاشق چای خوری در طول عمر خود عسل ساخت میکند

 

برای زنبورهای عسل قدرت در تعداد چندان خلاصه میشود. از بهار تا زمستان،زنبورهای کارگر باید حدود ۲۸ کیلوگرم عسل ساخت کنند تا تمامی کلونی در طول زمستان از آن تغذیه کرده و زنده بماند. برای ساخت این اندازه از عسل ده ها هزار زنبور عسل باید تلاش بی وقفه اي داشته باشند.

 

۴- زنبور عسل ملکه به اندازه ي تمام عمرش اسپرم ذخیره خواهد کرد

همه چیز در مورد زندگی کردن زنبور عسل

روش زندگی کردن زنبور عسل

 

زنبورهای ملکه بین سه تا ۴ سال زنده خواهند ماند اما ساعت بیولوژیکی بدن او از ان چه که فکر میکنید بسیار سریع تر کار خواهد کرد. ملکه ي اخیر، تنها یک هفته پس از بیرون آمدن از تخم برای جفت گیری از کندو خارج می‌شود. اگر اینکار را در طول ۲۰ روز اول زندگی خود نکند دیگر برای جفت گیری بسیار دیر خواهد شد و توانایی اش برای جفت گیری را از دست خواهد داد. اما اگر جفت گیری او موفقیت آمیز باشد دیگر تا آخر عمر لازم نیست جفت گیری دیگری داشته باشد زیرا اسپرم هاي زنبور نر را برای همۀ وقت در کیسه اي در بدن خود نگه داشته و با آن تخم هاي خود را بارور خواهد کرد.

 

۵- زنبور ملکه بیش از ۱٫۵۰۰ تخم در روز خواهد گذاشت و این مقدار در تمام طول عمرش به یک میلیون تخم نیز خواهد رسید

همه چیز در مورد زندگی کردن زنبور عسل

روش احیا شدن زنبور عسل 

 

۴۸ ساعت پس از جفت گیری، ملکه تخم گذاری بی پایان خود را تا هنگام مرگ اغاز میکند. وی چنان در اینکار قدرتمند هست که در هر روز میتواند به اندازه ي وزن خود تخم بگذارد. در واقع او وقت کار دیگری ندارد به همین علت در زمانی که وی مشغول تخم گذاری هست، زنبورهای مستخدم به او غذا داده و وی را تمیز می‌کنند.

 

۶- زنبورهای عسل از پیچیده ترین زبان سمبلیک در بین جانوران بهرهگیری میکنند

هر زنبور عسل یک میلیون نورون در مغز خود دارد که به اندازه ي یک میلی متر مکعب هست و دیدنی اینکه از تمامی این نورون هاي عصبی به برترین شکل ممکن بهرهگیری می‌شود. زنبورهای کارگر باید نقش هاي متفاوتی را در طول عمر خود اجرا کنند. زنبورهای مسئول پیدا کردن شهد باید به نقاط دوردست سفر کرده و پس از پیدا کردن شهد و بازگشتن به کندو اطلاعات خود را با دیگر زنبورهای کارگر در بین بگذارند. در سال ۱۹۷۳، دانشمندی به نام کارل وون فریش جایزه نوبل پزشکی را به خاطر رمزگشایی زبان زنبورهای عسل دریافت کرد که به آن «رقص پیچشی» گفته میشود.

 

همه چیز در مورد زندگی کردن زنبور عسل

روش احیا شدن زنبور عسل 

 

زنبورهای نر تنها به یک هدف زنده می مثل و آن هم ساخت اسپرم برای ملکه هست. این زنبورها حدود یک هفته پس از اینکه از تخم بیرون می‌آیند برای جفت گیری آماده می‌شوند و وقتی که جقت گیری با ملکه به پایان برسد بلافاصله خواهند مرد.

 

۸- زنبورهای عسل دمای درون کندو را رد تمام طول سال در حدود ۳۴ درجه سانتیگراد حفظ خواهند کرد

وقتی که دمای هوا کاهش پیدا می‌کند، زنبورهای عسل به هم می چسبند تا خود را گرم نگه دارند. زنبورهای کارگر دور ملکه را گرفته و وی را از سرمای بیرون در امان نگه می دارند. در تابستان نیز زنبورهای عسل کارگر به کمک بال هایشان هوای درون کندو را خنک نگه می دارند و با بر هم زدن باله هایشان از گرم شدن بیش از حد بدن ملکه و تخم هایي که بزودی باز خواهند شد جلوگیري میکنند. صدای بر هم زدن بال هاي زنبورهای عسل از چند متر دورتر از کندو نیز شنیده میشود.

 

۹- زنبورهای عسل موم را به کمک غده هاي خاصی که در زیر شکمشان وجود دارد ساخت میکنند

همه چیز در مورد زندگی کردن زنبور عسل

روش احیا شدن زنبور عسل 

 

جوانترین رنبورهای عسل کارگر مسئول ساخت موم میباشند که زنبورهای عسل دیگر شانه ي کندو را از آن خواهند ساخت. در زیر شکم زنبورهای کارگر ۸ غده ي ناب وجود دارد که قطرات موم را ساخت خواهند کرد که در ارتباط با هوا سفت خواهد شد. در ادامه، زنبورهای کارگر دیگر این موم منجمد شده را در دهان گذاشته و نرم می‌کنند تا بتوانند با انها شانه کندو را بسازند.

 

۱۰- یک زنبور عسل کارگر ممکن هست روزی روی ۲٫۰۰۰ گل نیز بنشیند

همه چیز در مورد زندگی کردن زنبور عسل

روش احیا شدن زنبور عسل 

 

به گزارش تالاب هر زنبور عسل کارگر مسئول گرد آوری شهد پس از نشستن بر روی ۵۰ تا ۱۰۰ گل به لانه برگشته و محموله ي شهد خود را تخلیه خواهد کرد. وی در تمام طول روز اینکار را بارها و بارها انجام خواهد داد. به همین علت بدن او خیی زود فرسوده شده و تنها ۳ هفته زنده خواهد ماند.

 

جدیدترین مطالب سایت