«شاه کبرا» لقب خطرناک ترین مار زهردار جهان

«شاه کبرا» لقب خطرناک ترین مار زهردار جهان

شناخت «شاه کبرا» به عنوان زهردار ترین مار جهان 

با ماری که دارای زهردار ترین مار هست آشنا شوید و شناخت دقیقی از این مار داشته باشید با ما در سایت تالاب باشید با افزایش جمعیت جهان، جنگل ها در حال از بین رفتن میباشند و این مساله روی قلمرو مارهای شاه کبرا تاثیر گذاشته هست. در تعداد زیادی از کشورها، این مار در دسته حیوانات در حال انقراض دسته بندی شده هست.

 

پادشاه بلامنازع جنگل هاي جنوب کشور هندوستان که انسان و حیوان از آن وحشت دارند، بسیار چابک، پرسرعت، کشنده و دارای لقب درازترین مار زهر دار جهان، خزنده اي هست به نام «شاه کبرا».

 

به گزارش تالاب :شاه کبرا در اکثر سنت ها و افسانه هاي شبه قاره هند جایگاه ویژه اي دارد و توسط تعداد زیادی از دوستداران مار مورد پرستش قرار میگیرد. درازی، شیوه دفاعی و صدایی که هنگام خزیدن از خود ایجاد میکند موجب وحشت مردم میشود.

 

احتمالا برایتان دیدنی هست بدانید که رژیم خوراکی اصلی این خزنده ي پرابهت را مارهای دیگر تشکیل میدهند به طوریکه شاه کبرا حتی افعی هم می‌خورد.

 

شاه کبرا که بومی جنوب و جنوب شرقی قاره آسیاست، بین ۳ تا ۴ متر درازی دارد. گرچه باید اشاره کنیم که بلندترین اندازه اي که تاکنون از این مار در جهان به ثبت رسیده، حدود ۵٫۵ متر بود که در کشور مالزی یافت شده و در باغ وحش شهر لندن نگه داری می شد.

 

هنگامی که شاه کبرا انسان را نیش بزند چه اتفاقی در بدن روی خواهد داد؟

همانگونه که اشاره کردیم، شاه کبرا از خطرناک ترین و کشنده ترین مارهای جهان هست. دندان نیش این مار قادر هست تا ۷ میلی لیتر زهر بیرون بریزد که معادل ۱٫۵ قاشق چایخوری هست. این میزان زهر برای کشتن قربانی کفایت می‌کند. هدف اصلی زهر مار، از کار انداختن سیستم عصبی هست و به سرعت موجب از کار افتادن قلب و سیستم تنفسی میشود.

 

از نشانه هاي نخست آغشته شدن به زهر شاه کبرا میتوان به درد، خواب آلودگی، ناتوانی در راه رفتن، تار شدن بینایی، فلج دست و پا، تشنج، سر درد و از دست دادن هوشیاری اشاره کرد.

 

تنها گونه ای است که برای خود لانه می سازد

تقریبا ۷۰ درصد از مارهای جهان تخم هاي خود را درون سوراخ یا شکاف هاي زمین ریخته و انها را به حال خود رها میکنند. اما شاه کبرا از این قاعده مستثناست. جنس ماده ي این مار پر جذبه، ابتدا تعدادی برگ جمع میکند، سپس چنبره زده و با ایجاد فضای دایره اي، حدود ۲۰ تا ۳۰ عدد تخم درون آن می ریزد.

 

شاه کبرا فقط مار می خورد

واژه افیوفاگوس از زبان یونانی گرفته شده و به معنای مارخور هست.دلیلش هم این هست که رژیم خوراکی اصلی این خزنده زهر دار را مارهای دیگر تشکیل داده اند. از جمله می‌توان به مارهای کوچک پیتون یا حتی مارهای سمی و خطرناک همانند کارایت و افعی اشاره کرد.

 

این خزنده هنگامی که ماری برای بلعیدن پیدا نکند، به خوردن مهره دارانی همانند مارمولک، پرنده ها و جونده هایي همانند موش می‌پردازد.

داشتن توانایی های متعدد

شاه کبرا دارای توانایی هاي بیشماری هست که از جمله میتوان به قابلیت تطبیق با شرایط اخیر اشاره کرد. این مار میتواند به سرعت با محیط اخیر خود را سازگار نماید. همینطور باید بدانید که شاه کبرا قوه ي بینایی بسیار قوی اي دارد به طوری‌كه میتواند شکار خود را از فاصله حداکثر ۹۱ متری هم تشخیص دهد.

 

حس بویایی این خزنده نیز عالی هست و یکی از بلندترین زبان هاي دو شاخ جهان را به خود اختصاص داده هست. دیدنی هست بدانید که شاه کبرا، همانند دیگر مارهای جهان از زبان خود برای بو کشیدن بهرهگیری می‌کند.

 

با این که این مار گوش ندارد اما می‌تواند حرکاتی که روی زمین صورت میگیرد را حس کند. در آخر هم بگوئیم که مار کبرا با نوای فلوت مارگیرها رقصیده و از سبد بیرون می‌آید.

 

ویژگی های ظاهری

شاه کبرا عموما به رنگ سبز زیتونی، قهوه اي یا سیاه با نوارهای بی رنگ میباشند که به انها اجازه میدهد تا در بین سبزی هاي استتار کند. این موجودات همینطور فک انعطاف پذیر و بزرگ دارند که انها را قادر می سازد طعمه خود را به صورت درسته ببلعند.

 

چرا اسم شاه کبرا روی آن نهاده اند؟

شاه کبرا، با نام علمی افیوفاگوس هانا «Ophiophagus Hannah»، در زیر آلبوم سرده ي کفچه مارها دسته بندی میشود. این مار از سرده ي «ناجا» که اکثر کبراها به آن تعلق دارند، نیست.

 

شاه کبرا در بالای سر خود ۱۱ فلس بزرگ دارد که همانند تاج پادشاهی هست. به همین خاطر به آن شاه کبرا می‌گویند. همین فلس ها، وجه تمایز این خزنده از دیگر گونه هاي مارهاست.

 

امپراتوری مارهای شاه کبرا

کینگ کبرا عموما در شبه قاره هند «هندوستان، پاکستان، سریلانکا، نپال، بوتان و بنگلادش» و جنوب شرقی آسیا «اندونزی، جنوب چین، تایلند، میانمار، فیلیپین، لائوس، ویتنام، سنگاپور» زندگی میکند.

 

شاه کبرا در محیط هاي مرطوب و خشک قادر به زندگی هست اما اولویت اصلی این خزنده ها، زندگی در جنگل هاي متراکم با باتلاق و مرداب هست.

 

ضعیف بودن در مقابل میمون نمس

میمون پوزه دار هندی موسوم به نمس را میتوان قاتل مارهای زهر دار دانست. شاه کبرا در برابر این حیوان هیچ قدرتی ندارد زیرا بدن این میمون دارای پادزهر هست و سم شاه کبرا روی وی اثری نخواهد داشت.

 

مسکن طبیعی درد

زهر شاه کبرا برای مصارف پزشکی نیز مورد بهرهگیری قرار میگیرد. این سم یکی از برترین خنثی کننده هاي درد به شمار میرود. وقتی مورفین پاسخگویی تسکین درد نیست، زهر شاه کبرا بدون شک افاقه خواهد کرد. به همین خاطر آن را داروی ضد درد بسیار قوی می‌دانند. حتی بعضی مطالعات علمی ادعا می‌کنند که از این زهر میتوان برای درمان سرطان و مریضی هاي عفونی نیز بهره گرفت.

 

دیدنی هست بدانید که شاه کبرا موجودی بسیار خجالتی هست

شاه کبرا در تعداد زیادی از مواقع که با انسان رو به رو میشود، ترجیح میدهد از محل فرار کند. گرچه اگر موجب خشم او بشوید، عصبی شده، تاج خود را باز کرده، دندانهای نیشش را نمایش داده و با صدای بلند به هیس کردن می‌پردازد.

 

وقتی شاه کبرا جلوی شماست لازم نیست خیلی بترسید

چرا؟ زیرا میتوان به روشی ساده از خود دفاع کرده و به سرعت از محل فرار کنید. هنگام مواجهه با شاه کبرا کافی هست لباس خود را در آورده یا کلاه را از سرتان برداشته و آن را مقابل مار بیندازید. سپس فرار کنید.

 

گلاویز شدن برای جفت گیری

همانند اکثر گونه هاي مار در جهان، شاه کبرا نیز برای تولیدمثل با جفت خود گلاویز می‌شود. اول اندازه خود را برابر هم می‌کنند، سپس سرهایشان را تا ارتفاع یک متری از سطح زمین بالا می آورند و در آخر بدن خود را در هم می پیچانند.

 

در آستانه انقراض

با افزایش جمعیت جهان، جنگل ها در حال از بین رفتن میباشند و این مساله روی قلمرو مارهای شاه کبرا تاثیر گذاشته هست. در تعداد زیادی از کشورها، این مار در دسته حیوانات در حال انقراض دسته بندی شده هست. در هندوستان، سازمان حمایت از حیات وحش قوانین سرسختانه اي برای مقابله با شکار این خزنده وضع کرده به طوریکه هر فردی که شاه کبرا شکار نماید، به ۶ سال حبس محکوم خواهد شد.

 

حضور پررنگ در فرهنگ مردم هندوستان و جنوب شرقی آسیا

مردم هندوستان در تعداد زیادی از مراسم هاي مذهبی و سنتی خود از مار کبرا بعنوان نماد بهرهگیری می‌کنند. حتی مجسمه هایي از این خزنده روی دیوار معابد نصب میشود. بعضی از هندی ها این خزنده را می پرستند.

جدیدترین مطالب سایت