شرایط نگهداری از درخت گردو

شرایط نگهداری از درخت گردو

شرایط نگهداری و رشد درخت گردو

درخت گردو یکی از درخت های مفید و گران قیمت است. میوه درخت گردو با قیمت بالایی بفروش میرسد …

 

جنبه های زیبایی : میوه ، حالت رشد وبرگ

 

کاربرد : سایبان،سطح چمن ،باغ میوه

درخت گردو درخت سایه گستر، بزرگ و خزان کننده با برگ های بزرگ سبز درخشان است که علاوه بر زیبایی دارای میوه خوراکی می باشد و به عنوان تک درخت در پارک ها و باغ های بزرگ کاربرد دارد. دامنه سازگاری اقلیمی این درخت وسیع است، گرما و سرمای زیاد را تحمل کرده و در نواحی ساحلی و معتدل به خوبی رشد می کند.

 

خصوصیات گیاهی:

 

ارتفاع: ۱۲ تا ۱۵ متر

 

قطر تاج پوششی: ۱۲ تا ۲۱ متر

 

درختی است افراشته و گسترده با فرم باز، پوست تنه صاف و خاکستری نقره ای که در درختان مسن شکاف های سیاه دیده می شود.

 

برگ: برگ ها سبز درخشان و متناوب و مرکب، به طول ۲۰  تا ۴۰  سانتیمتر و پهنای ۲٫۵ تا ۴ سانتیمتر است.

 

گل: ارزش زینتی ندارد.

 

میوه: در اواخر تابستان تا اوایل پائیز میوه های خوراکی آن ظاهر می شوند. میوه، پوسته خارجی سبز و پوسته میانی چوبی و سخت دارد. مغز میوه نیز با پوسته ای قهوه ای رنگ و بسیار نازک پوشیده شده است.

 

سیستم ریشه ای: عمیق 

 

سرعت رشد:  کند/ در جوانی متوسط

 

نیاز های طبیعی گردو :

 

آب وهوا: گرما و سرما و یخبندان را تحمل می کند.

 

خاک: در انواع خاک ها رشد می کند ولی باردهی مناسب فقط در خاک های لومی سبک عمیق و غنی و زهکش خوب صورت می گیرد. نور آفتاب مستقیم و باد را تحمل می کند در اقلیم های گرم و خشک، توصیه می شود که پوست تنه نهال جوان را در تابستان گونی پیچ کرده تا از آفتاب سوختگی محافظت شود.

 

نگه داری :

هرس: نهال جوان را تا حد دو یا سه جوانه یا تا حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتیمتر از سطح زمین هرس کنید. در تابستان سالم ترین شاخه را به عنوان شاخه اصلی انتخاب کرده و سایر شاخه ها را حذف کنید. در بهار سال بعد، از بین شاخه های جانبی که در حال شکل گرفتن هستند، چهارچوب یا اسکلت ثابت از شاخه ها که به فاصله ۱٫۵ تا ۱٫۸ متر از سطح زمین قرار دارند انتخاب کرده بقیه را قطع کنید.

 

در همه حال فاصله ای معادل ۶۰ سانتیمتر در بین شاخه ها در نظر بگیرید. از آن به بعد کلیه شاخه هائی که زیر این چهار چوب رشد می کنند حذف شوند.  پس از فرم دهی، گاهی فقط نیاز به هرس خشکه گیری خواهد  داشت.

 

آبیاری: در فصل تابستان نیاز به رطوبت زیاد دارد. زهکش مناسب ضروری است.

 

تغذیه: اگر باردهی کم است در اوائل بهار کود اَزته داده شود.

 

آفات و بیماری ها: شته، در صورت نیاز با لیندن، نیکوتین یا مالاتیون سم پاشی شود. پوسیدگی قارچی (Blight) نقاط سیاه نامنظم بر برگ و میوه ایجاد می کند و مانع باردهی می شود. درست قبل از شکوفا شدن جوانه ها و پس از شکوفایی در بهار با محلول بوردو سم پاشی شود.

 

گردوی سیاه ( Juglans nigra) نیازهای اقلیمی و پرورشی مشابه دارد ولی ارزش زینتی ندارد و با گذشت زمان ناموزون می شود. میوه آن هم تلخ است.

 

جدیدترین مطالب سایت