آشنایی با شیوه نگهداری از بنفشه آفریقایی

آشنایی با شیوه نگهداری از بنفشه آفریقایی

شیوه نگهداری از بنفشه آفریقایی

 

بنفشه آفریقایی بومی کشور تانزانیا و اطراف جنوب شرقی کنیا و هم‌چنین قسمت گرمسیری شرق آفریقا هست.پنجره آشپزخانه را باز کردم و پرده را کنار زدم. صبح بود و نور آفتاب با ملایمت روی طاقچه کنار پنجره افتاده بود. گلدان‌هاي زیبایم، شاداب و سرحال روز جدیدی را شروع کرده بودند و از هوای مطبوع لذت می‌بردند.

 

به گزارش تالاب:چند ماهی هست که این گیاهان گل دار کوچک عضوی از خانواده ما شده‌اند؛ گل‌هاي زیبایی که در بین‌ برگ‌هاي انبوه خودنمایی میکنند. بنفشه آفریقایی را دوست دارم، حس می کنم لطافت گل هاي آن، هوای خانه ام را دلنشین تر کرده هست؛ من با عشق خود از انها مراقبت می کنم.

 

آشنایی با بنفشه آفریقایی, گل بنفشه آفریقایی

گل بنفشه آفریقایی به میزان نور بالا، ولی غیرمستقیم نیاز دارد

شناسنامه اي از جنس گیاهی
نام: بنفشه آفریقایی
نام علمی: Saintpaulia ionantha
نام انگلیسی: African Violet
خانواده: Gesneriaceae

 

بنفشه آفریقایی بومی کشور تانزانیا و اطراف جنوب شرقی کنیا و هم‌چنین قسمت گرمسیری شرق آفریقا هست. فردی به نام سنت پل برای نخستین بار، بنفشه آفریقایی را شناسایی کرده هست و به همین علت این نام برای گیاه گزینه شده هست.

 

مشخصات کلی بنفشه آفریقایی

بنفشه آفریقایی گیاه گل داری هست که نه تنها به علت گل‌هاي رنگین و زیبایش، بلکه به علت فرم گیاه و هم‌چنین برگ‌هاي مخملی و کرکدار به رنگ سبز تیره نیز جذابیت دارد. در بعضی واریته‌ها لبه‌هاي برگ، سفید یا روشن‌تر میباشند. بنفشه آفریقایی گیاه حساسی هست که نیاز به مراقبت و دقت بیشتری دارد تا زمانی که موقعیت مناسب خود را پیدا کرده و زندگی آرام خود را ادامه دهد.

 

واریته‌هاي گوناگون بنفشه آفریقایی در رنگ و تعداد گل متفاوت میباشند و در رنگ‌هاي سفید، صورتی، زرشکی، بنفش و ارغوانی دیده میشوند. از آنجایی که بنفشه آفریقایی به طول روز بی‌تفاوت هست گل‌دهی در شرایط مساعد و در تمام طول سال اتفاق میوفتد.

 

خاک، آب، نور و مواد غذایی مورد نیاز

بنفشه آفریقایی به میزان نور بالا، ولی غیرمستقیم نیاز دارد. با کمبود نور خواهید دید که برگ‌ها پژمرده شده و به سمت پایین می روند. چنانچه در فضای خانه شما نور به اندازه کافی وجود ندارد یا می خواهید بنفشه آفریقایی را در قسمتی از خانه نگه داری کنید که روشنایی مناسب نیست، می توانید از لامپ‌هاي نوری فلورسنت بهرهگیری کنید

 

تا میزان نور موردنیاز گیاه را تأمین کند. این چراغ‌ها امروزه در بازار به اشکال گوناگون ساخت میشوند. دقت داشته باشید که لامپ فلورسنت را باید در فاصله حدود 30 سانتی‌متری از گیاه قرار داد. هر از گاهی اجازه دهید گلدان هاي بنفشه آفریقایی شما هوای تازه بخورند.

 

برای آبیاری گیاه بنفشه آفریقایی باید چند فاکتور مهم را در نظر بگیرید: نور، گرما، سن گیاه، حجم گلدان و خاک. به علت حساسیت برگ و حتی ریشه این گیاه باید در آبیاری آن دقت بیشتری داشت تا باعث آسیب نشود. ریشه بنفشه آفریقایی به آب و رطوبت چندان حساس هست و دچار پوسیدگی می شود؛

 

بنابراین بهتر هست بعد از خشکی خاک، بنفشه آفریقایی را آبیاری کنید، ولی این به آن معنی نیست که گیاه بتواند دوره خشکی زیادی را تحمل کند. آبیاری دو بار در هفته برای بنفشه آفریقایی مناسب هست. پیشنهاد می شود برای جلوگیري از خیس شدن برگ و ساقه گیاه از روش زیرگلدانی برای آبیاری بنفشه آفریقایی بهرهگیری شود.

 

برای این روش باید زیرگلدانی را پر از آب کنید تا از راه منفذهای زیر گلدان، جذب ریشه شود. این نکته را به یاد داشته باشید که اگر زیرگلدانی گود و بزرگی دارید، بعد از 30 دقیقه که آب موردنیاز جذب شد، اضافی آب را خالی کنید.

 

خاک مناسب برای بنفشه آفریقایی ترکیبی از خاک‌برگ و پرلیت هست. بسته‌هاي آماده خاک برای بنفشه آفریقایی را هم می توانید از فروشگاه‌هاي کشاورزی و گلخانه‌ها تهیه کنید.

بنفشه آفریقایی

برای تغذیه این گیاه، کود رقیق حاوی فسفر بالا را هر دو هفته یک بار به گلدان اضافه کنید. کودهای مخصوص گل دهی برای گیاهان گل‌دار مناسب میباشند. بعد از چند ماه کوددهی، املاح باقیمانده و اضافی را با آبیاری و شستشوی خاک خارج کنید تا به گیاه صدمه وارد نکند.

 

نکات مهم در نگهداری بنفشه آفریقایی

برگ‌هاي بنفشه آفریقایی نباید مرطوب شوند و اسپری برگی برای آن نیز به‌هیچ‌وجه پیشنهاد نمی شود. اگر گلدان نسبت به‌اندازه گیاه بزرگتر باشد، میتواند گل‌دهی را به تعویق بیاندازد. تغذیه مناسب گیاهان گل‌دار نیز در گل‌دهی بنفشه آفریقایی تأثیرگذار هست. بهتر هست گل‌هاي پژمرده را با بهرهگیری از پنس از انتهای شاخه گل‌دهنده جدا کنید.

 

گلدان هاي پلاستیکی برای بنفشه آفریقایی مناسب تر هست. از آنجایی که این گیاه حساس هست، گلدان سفالی با جذب سرما برای آن تنش سرمایی ایجاد میکند. برای تعویض گلدان هم فصل بهار را گزینه کنید تا سرما به ریشه‌ها آسیب نزند.

 

شرایط نگه داری از بنفشه آفریقایی,نحوه نگه داری از بنفشه آفریقایی

گلدان های پلاستیکی برای بنفشه آفریقایی مناسب تر است

 

چگونه این گیاه را تکثیر کنید؟

برایتان دیدنی خواهد بود بدانید که بنفشه آفریقایی تمایل زیادی به بزرگ کردن خانواده خود دارد؛ به همین علت روش‌هاي مختلفی برای تکثیر این گیاه وجود دارد که از راه کاشت بذر، قلمه برگ و تقسیم بوته انجام میشود.

 

قلمه برگ که مشهور‌ترین و ساده‌ترین روش تکثیر بنفشه آفریقایی هست در تابستان صورت میگیرد. برگ مناسب را با چاقوی تیز از انتهای دم برگ جدا کنید. آن را درون آب قرار دهید تا ریشه‌دار شود، ولی مراقب باشید برگ درون آب قرار نگیرد. می توانید قلمه برگ را در خاک سبک نیز ریشه دار کنید. اگر روی قلمه ها نایلون قرار دهید، رطوبت اکثر محیط باعث افزایش سرعت ریشه زایی می شود.

 

در روش تقسیم بوته باید صبر بیشتری داشته باشید، چرا که با بالا رفتن سن گیاه، پاجوش‌هایي از کنار گیاه رشد می کند که نشان از تولدی اخیر هست. با احتیاط این پاجوش ها را جدا کرده و درون گلدان دیگری بکارید.

 

برای کشت بذر باید بذرهای تازه و با قوه نامیه مناسب تهیه کرده و آن ها را درون بستر بکارید. درجه حرارت مناسب 25-20 درجه سانتیگراد و نور مناسب هم برای رشد بذرها نیاز هست. اسپری آب روی سطح خاک را هم فراموش نکنید.

 

جدیدترین مطالب سایت