گل پامچال (نگهداری و آبیاری و نور مورد نیاز )

گل پامچال (نگهداری و آبیاری و نور مورد نیاز )

آشنایی با گل پامچال

گل زیبای پامچال گل بهاری زیبا و خوش رنگ را چگونه نگهداری کنیم ؟ اگر قصد دارید این گل زیبا را به خوبی نگهداری کنید این مقاله را تا آخر بخوانید. چند سالی است که گل کارهای حرفه اي، هر ساله پامچال را در گلخانه هاي سرد پرورش داده ودر زمان گلدهی آن، یعنی اواخر زمستان یا اوایل بهار آنرا عرضه می‌کنند.شما نیز میتوانید درصورت تمایل این گلدانها را تهیه کرده و به خانه بیاورید.
 

برگهای پامچال گرد یا تخم مرغی، به رنگ سبز و کرک دارند. گلهای زیبایش که ممکن است سفید، صورتی، قرمز یا آبی باشند، در بهار ظاهر می‌شوند.

 

پامچال یک گیاه نشایی است. بهمین دلیل این امکان وجوددارد که آنرا از گلدان خارج نموده و به باغچه منتقل کنید.

گل پامچال (نگهداری و آبیاری و نور مورد نیاز )

نمیدونم تو این یکی دوهفته اخیر تا چه حد به گلخانه ها سر زدید و نزدیک شدن بهارو لمس کردید. اما میخوام بهتون مژده اومدن گلهای بهاری، اونم قبل از اومدن فصل بهارو بدم. گلهایی که باوجود فصلی بودنشون زیبایی خاصی دارن و یجوری نوید بهارو میدن.

 

یکی از این گلهای قشنگ گل پامچاله که با اسمش هم روی زبونا و هم توی شعر ها آشنا شدین. پامچال فصلیه و همیشه گل نداره، اما بهارو جذاب میکنه.

 

یه باور توی وجود خیلی از مردم هست که گلهای فصلی ارزش خرید رو ندارن به این دلیل که این گلها بسیار زود طراوت خودشون رو از دست میدن. شکوفه این گلها خیلی زود میریزه ودر آخر خشک میشن.

 

این که این نوع از گیاهان فصلی هستن و همیشه گل ندارن درسته اما من بشما راهنمایی هاي لازم رو می کنم تا بتونید عمر گلهای پامچالتون رو بیشتر کنید و بوته ي گل رو تا سال آینده حفظ کنید. قدم اول برای نگهداشت هرچه بهتر گیاه شناخت نیاز هاي اون گیاهه که من همه ی نیازهای گل پامچال رو بهتون میگم.

گل پامچال (نگهداری و آبیاری و نور مورد نیاز )

روش نگهداری و پرورش پامچال

پامچال در رویشگاههای اصلی اش به طور اتومبیل در مناطق کوهستانی و مرطوب و نقاط صخره اي رشد میکند. بسیار مناسب باغچه هایي است که با سنگ تزیین شده اند.

 

سایت تالاب: در صورتی که قصد خرید نشاء آماده دارید و مقصودتان انتقال آن به باغچه است، بهتر است پامچالهایی را انتخاب کنید که فقط یک ماه از عمرشان گذشته و سه یا چهار سانتی متر رشدکرده اند.

 

پامچال در گلخانه هاي سرد که درجه حرارتش معادل ده درجه سانتی گراد باشد، تولید جوانه هاي گل نموده ودر این صورت در زمستان به گل مینشیند. هر قدر که بعد از تشکیل غنچه ها هوا گرمتر شود گلهایش زودتر باز میشوند.

 

حتما بخوانید:  خواص روغن گل پامچال

 

نور

مناسبترین نور، برای پامچال سایه روشن است و نور شدید آنرا اذيت میدهد.

گل پامچال (نگهداری و آبیاری و نور مورد نیاز )

آب

هر قدر خواستید به آن آب بدهید، علاقه زیادی به آب دارد.

رطوبت نسبی

رطوبت نسبی زیاد موجب رشد بهتر و افزایش گلهایش میگردد.

این گل علاقه بسیار بسیار زیادی به آب داره. پس هر چقدر دوست دارید بهش آب بدید. روزانه یک لیوان کامل آب رو حتماً به گلتون بدید تا هیچ زمان خشکی خاک رو احساس نکنه. یادتون باشه خشکی خاک و بی آبی مساویه با مرگ گل پامچال.

 

آب پاشی و غبار پاشی رو هم فراموش نکنید. گیاه رو به طور مداوم غبار پاشی کنید. هر چقدر رطوبت نسبی بیشتری به گیاه شما برسه رشد گیاه و همین طور موندگاری گیاه بشتر و بیشتر خواهد شد.

گل پامچال (نگهداری و آبیاری و نور مورد نیاز )

خاک

بهترین خاک مخلوطی است از یک سوم خاک باغچه، یک سوم خاک برگ پوسیده و یک سوم تورب. پامچال نسبت به آهک حساسیت دارد ودر خاکهایی که کمی اسیدی باشند بهتر رشد میکند.

 

بهترین خاک برای نگه داری گل پامچال خاک سبک با قدرت جذب رطوبت بالا و همین طور زهکش مناسبه. این خاک مخلوطی از خاک برگ، کوکوپیت و پرلیت و خاک تورب یا همون پیت ماس هست. محیط خاک هر چقدر اسیدی تر باشه رشد گیاه پامچال هم بیشتر میشه. «در مورد ویژگی انواع خاکهایی که نام بردم به این لینک مراجعه کنید»

 

حتما بخوانید: نگهداری کاکتوس در آپارتمان

 

ازدیاد

به دو روش تکثیر میشود:

کاشت بذر و تقسیم بوته. مناسبترین زمان برای تکثیر پامچال به روش تقسیم بوته، پاییز است. برای اینکار باید بوته را از خاک خارج نموده و به چند قسمت تقسیم کنید.

 

بذر پامچال را طبق معمولً در پاییز در جعبه هایي در گلخانه کاشته ودر اوایل بهار آن رابه گلدان منتقل نموده ودر فضای باز یا داخل ساختمان نگه‌داری می‌کنند.

 

سایت تالاب: با توجه به زیبایی گل پامچال ممکنه علاقه به تکثیر این گیاه داشته باشید. پامچال رو به دو روش میتونید تکثیر کنید. نخستین روش کاشت بذر هست، شما میتونید بذر پامچال رو در اوایل فصل پاییز درعمق 15 سانتی متری خاک ودر جعبه هاي مخصوص کشت بذر گلخانه ها بکارید و تحت شرایط گلخانه اي از اون مراقب کنید ودر اوایل فصل بهار بوته هاي بوجود اومده رو به گلدانهای مجزا انتقال بدید ودر فضای باز و خارج از گلخانه از اون مراقبت کنید.

 

روش دوم تکثیر گیاه پامچال از طریق بوته این گیاهه. شما میتونید بوته گیاه رو بعد از یک آب دهی مفصل از گلدانش بیرون بیارید و ریشه ها رو از هم جدا کنید ودر گلدانهای مجزا بکارید. دلیل آبدهی به گیاه قبل از تکثیر اینه که ریشه ها رطوبت داشته باشن و به اسانی از هم باز بشن و آسیبی به ریشه گیاه وارد نشه.

گل پامچال (نگهداری و آبیاری و نور مورد نیاز )

روش تعویض گلدان و کاشت پامچال

خاک مورد نیاز گیاه و گلدان با زهکش و سایز مناسب برای گیاه رو آماده کنید. کف گلدان رو از خاکی که قبلا گفتم مقداری بریزید. گلدان گل رو برگردونید و چند ضربه کف گلدان بزنید تا گیاه بیرون بیاد. گیاه رو به گلدان جدید منتقل کنید و اطراف گیاه رو از خاک مورد نیاز پر کنید. و بعد از کاشت به گیاه آب بدید.

 

مراقبت بعد از دوره گل دهی

در پائیز برگهای زرد شده را حذف نموده و گلدان رابه محل پر نور انتقال داده و آبیاری و کود مایع به طور مرتب می‌دهند تا در اواخر زمستان به گل بنشیند.

 

گروه گل و گیاه تالاب

جدیدترین مطالب سایت