گل کالاتیا یا کالا‌ته‌آ

گل کالاتیا یا کالا‌ته‌آ

مشخصات: اسم علمی این گیاه Calathea makoyana ، ازخانواده Marantaceae می‌باشد.

 

این جنس دارای ۱۵۰ گونه مختلف است که به عنوان گیاهان همیشه سبز دائمی در گلخانه ها پرورش داده میشودند و دارای برگهای بسیار زیبایی هستند. کالا تیا بومی برزیل است و دارای ریزوم بوده و ارتفاع آن به ۴۵ تا ۶۰ سانتی متر و گسترش آن به حدود ۳۰ تا ۴۵ سانتی متر می رسد.

 

برگها تخم مرغی شکل و در حدود ۱۵ سانتیمتر است. برگها در قسمت رویی سبز نقره ای با رگبرگهای مشخص، همراه با لکه های سبز تیره هستند و دمبرگهای طویلی دارند. در قسمت زیرین برگ، لکه ها به رنگ قرمز می باشند.

گل کالاتیا یا کالا‌ته‌آ

مراقبت: این گیاه به نور متوسط، گرمای زیاد، آبیاری معمولی، رطوبت هوای ۵۰ تا ۹۰ درصد و خاک کمی اسیدی احتیاج دارد.

 

کود: کود مورد نیاز کالاتیا رامیتوان به میان یک گرم در لیتر هرهفته یک بار از اردیبهشت تا شهریور مورد استفاده قراداد.

 

خاک: مخلوطی از خاک برگ، تورب، خاک باغچه با کمی ماسه ، خاک مغذی و قابل نفوذی را برای کالاتیا به وجود می آورد.

 

ازدیاد: این گیاه را می توان به آسانی از طریق تقسیم بوته ای که، رشد خوبی داشته تکثیر کرد. اواسط بهار تا اوایل تابستان، بهترین زمان برای این کار است. ابتدا به آرامی گیاه را از هم باز کنید. و با استفاده از یک چاقوی تیز، آن را به قسمتهایی با چند برگ تقسیم نمایید.

 

به طوری که هر قسمت ریشه هایی به همراه داشته باشد. سپس هر یک را به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتیمتر، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت قرار دهید، بعد از کاشت گیاه ، آن را با کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود.

 

گلدان را دور از تابش مستقیم خورشید و در دمای ۲۰ درجه سانتگراد نگه دارید . پس از ۶ تا ۸ هفته ، گیاه شما ریشه دار می شود و باید کیسه پلاستیکی رابردارید تا در محیط طبیعی قرار بگیرد، کنترل و بازرسی مرتب هوادهی و حذف برگهای آلوده ، در زمانی که گیاه زیر کیسه پلاستیکی است، باعث می شود، برگهای نازک این گیاه دچار فساد نشوند.

 

عوارض و درمان: برگهای پژمرده و شفاف کالاتیا و پوشیده شدن سطح زیرین برگهای آن با تارهای عنکبوتی، به علت حمله کنه ریز قرمز می باشد. باید با سم کنه کش، طبق دستور ، گلدان را سمپاشی کنید.

گل کالاتیا یا کالا‌ته‌آ

 

اگر دیدید برگها کمرنگ هستند و زخمهای سفید پنبه ای شکل در قاعده آنها تشکیل شده است. با یک سم نفوذی هر ۱۴ روز یکبار سمپاشی نمایید تا علایم بر طرف گردد.

 

اگر برگهای گیاه کالاتیا به طرف پایین خم شوند، درجه حرارت محیط بالا است و هوا خشک می باشد. بنابراین باید گلدان رابه محل خنکتر منتقل کرده و آبیاری و غبار پاشی فراوان انجام دهید اشعه مستقیم آفتاب برگهای گیاه را رنگ پریده و کمرنگ می کند.

 

درصورتی که برگها درطول روز لوله شد و حاشیه برگها به سمت وسط خم شوند، یعنی اینکه هوا خیلی سرد است یاگیاه به آبیاری احتیاج دارد. این اتفاق درشب طبیعی است.

 

اگر حاشیه برگها قهوه ای و لوله می شوند هوا سرد و آبیاری منظم می باشد و اگر حاشیه برگها قهوه ای شده و سپس بریزد گیاه تشنگی می کشد. برگهای ریز کالاتیا و رشد کبد آن نیز در نتیجه کمبود مواد غذایی است. با بر طرف کردن این عوامل ، گلدان ما شاداب خواهد شد.

 

جدیدترین مطالب سایت