گیاه آپارتمانی برگ بیدی (لش)

گیاه آپارتمانی برگ بیدی (لش)

آشنایی با گیاه آپارتمانی برگ بیدی (لش)

 

برگ بیدی (لش)

 

گیاهی است علفی از خانواده «کملیناسه» و جهت تزئین طاقچه ها و گلخانه ها و پشت پنجره مورد استفاده قرار می گیرد. گیاهی است زیبا و سریع الرشد و کم توقع و ارزان به طوری که از یک گلدان آن در یک سال متوالی میتوان ۵ گلدان جدید تهیه و تکثیر کرد، شاید به همین دلیل باشد که در بعضی کتاب ها آن را بی ارزش خوانده اند.

 

نگهداری و تکثیر آن ساده و گیاه مناسبی برای پوشش گلدان های بزرگ و کاشت گروهی است. ساقه ها رونده و برگ ها بیضی شکل که در بعضی واریته های سبز یکدست و در بعضی دیگر ابلق با رگه های سفید و به شکل برگ بید است.

 

گیاه آپارتمانی برگ بیدی (لش)

نیازها:

 نور : احتیاجات نوری آن کم است، واریته های ابلق احتیاجات نوری بیشتری دارند.

 

 دما: حداقل آن در زمستان ۱۰ درجه است و در تابستان درجه حرارت طبیعی اتاق کفایت می کند، البته در تابستان بهتر است در بالکن در محل سایه نگهداری شود.

 

 آبیاری: در تابستان هفته ای دو بار و در زمستان یکبار کافی است، کم آبی را تحمل می کند.

 

رطوبت: هر دو هفته یکبار غبارپاشی کنید، جهت ایجاد رطوبت پایدار به زیر گلدانی حاوی سنگریزه دار آب اضافه کنید، اجازه ندهید ته گلدان با آب در تماس باشد.

 

 تغذیه: هر دو هفته یکبار گیاه را با کود مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور تغذیه کنید.

 

 خاک مناسب  :لیمونی و پیت

 

تعویض گلدان: در صورتی که هر سال از ساقه ها قلمه گیری شود به تعویض گلدان احتیاجی نیست.

 

 تمیز نمودن برگ ها: هر سه هفته یکبار غبارپاشی برگ ها را تمیز می نماید. از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

 

 تکثیر: گرفتن قلمه در کلیه فصل های سال از شاخه ها و کاشت هر ۵ عدد در یک گلدان.

 

گیاه آپارتمانی برگ بیدی (لش)

 

عوارض و درمان:

  برگ ها نرم و آبکی می شوند و رنگ خود را از دست می دهند: هوا خیلی سرد است، ممکن است گیاه یخ زده باشد، در این صورت شاخه های سالم را به عنوان منبع تکثیر در نظر بگیرید.

 

 برگ ها ضخیم و سبز روشن شده اند: تغذیه مصنوعی بیش از اندازه انجام شده است، تغذیه را متوقف کنید تا رنگ ابلق ظاهر شود.

 

لکه های سوخته قهوه ای رنگ روی برگ ها ظاهر شده اند: از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

 

 نوک برگ ها به طرف سطح بالایی برگ خم می شوند سپس سقوط می کنند: هوای محیط گرم و خشک است، گلدان را به محل خنک تر منتقل نمایید و غبارپاشی را فراموش نکنید، آبیاری را زیادتر و گلدان را در معرض اشعه مستقیم آفتاب قرار ندهید.

 

قاعده ساقه ها نزدیک به سطح خاک می پوسند: آبیاری زیاد است، اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود سپس آبیاری کنید، اگر قاعده ساقه فاقد برگ  و لخت است، گیاه پیر شده است، از ساقه های سالم آن به عنوان منبع تکثیر استفاده کنید. زهکش را بازدید کنید.

 

 برگ ها بد شکل و چسبناک هستند، حشرات سبز رنگی روی آنها مشاهده می شود: آفت عامل آن است، هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

 

 برگ ها قهوه ای، چروک و خشک می شوند و حاشیه آنها زرد یا قهوه ای است: غبارپاشی کنید،خشکی محیط عامل آن است.

 

 برگ ها خیلی رنگ پریده و لکه های قهوه ای روی آنهاست :گیاه از تابش مستقیم آفتاب رنج می برد، محل گلدان را عوض کنید.

 

نوک برگ ها به طرف پشت برگ خم می شوند و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است :کنه ریز قرمز عامل آن است، با سم کنه کش طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

 

گیاه آپارتمانی برگ بیدی (لش)

 *روش ازدیاد:

 

گلدان های جدید را انتخاب و درون آنها مخلوط خاک برگ و شن بریزید، گلدان ها را قبل از کاشت آبیاری کنید تا کاملاً نشست کنند، با مفتول سیمی باریک یا مداد سوراخ هایی در خاک ایجاد کنید و قلمه های حداقل با دو جفت برگ درون آنها کاشت کنید، به طوری که یک جفت برگ زیرین درون خاک قرار گیرد.

 

 حذف جوانه های انتهایی برای تهیه قلمه و تکثیر علاوه بر تولید گیاهان و گلدان های جدید، در حقیقت باعث بیدار شدن جوانه های جانبی و در نتیجه پر پشت شدن و توپی شدن گیاه می شود.

 

 

جدیدترین مطالب سایت