گیاه آپارتمانی پپرومیا

گیاه آپارتمانی پپرومیا

گیاه آپارتمانی پپرومیا

 

این گیاه برای آپارتمان هایی که نور کافی ندارند مناسب است.

 

پپرومیا

گیاهی علفی و همیشه سبز و با رشد کند از خانواده پی پراسه و زادگاه آن برزیل است، برگ ها قلبی شکل و گوشتی و ابلق به رنگ های سفید کرمی در متن سبز، محل زندگی در زادگاهش در جنگل های نسبتاً تاریک است به همین دلیل سایه آپارتمان را به خوبی تحمل می کند، در کاشت گروهی هم به عنوان پوشش گلدان و هم به عنوان یک گیاه مجزا مورد استفاده دارد و مقایسه جالبی در شکل و رنگ برگ ها به وجود می آورد .واریته های زیادی در ایران پرورش می یابد.

 

نیازها:

نور: نیم سایه آفتاب و کنار پنجره احتیاجات نوری آن را تأمین می کند، مواظب اشعه مستقیم آفتاب به خصوص در ظهر باشید.

 

دما: حداکثر درجه حرارت در تابستان ۲۴ درجه و حداقل درجه در زمستان ۱۸ درجه است، گیاه تا ده درجه هم مقاومت نشان می دهد.

 

آبیاری: نیاز آبی کمی دارد، اجازه دهید در بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود، آبیاری بیش از اندازه به خصوص در زمستان باعث پوسیدگی گیاه و در نهایت حمله قارچ بیماری زای “بوتری تیس” می گردد، در تابستان هر ده روز یکبار و در زمستان هر سه هفته یکبار آبیاری نمایید.

 

رطوبت: غبارپاشی هفته ای دو بار در تابستان و ی کبار در زمستان توصیه می گردد.

 

تغذیه: مواد غذایی و عناصر مورد نیاز گیاه را با افزایش کودهای مایع یا جامد محلول در آب های مخصوص گیاهان زینتی طبق دستور هر دو هفته یکبار تأمین کنید.

 

خاک مناسب: خاک لیمونی بهترین محیط رشد ریشه این گیاه است.

 

تعویض گلدان: ریشه های این گیاه سطحی و ریز است، ترجیح می دهد در گلدان کوچک زندگی کنند، به هر صورت هر سال ریشه ها را بازدید کنید و در صورت لزوم گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض نمایید.

 

تمیز نمودن برگ ها: غبارپاشی جهت تمیز نمودن برگ ها کفایت می کند، برگها ترد و شکننده هستند، آنها را دست مالی نکنید.

 

تکثیر: گرفتن قلمه ساقه یا برگ در اواخر بهار یا تابستان و ریشه دار کردن آنها در  دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد

 

عوارض و درمان:

 برگها رنگ پریده اند و رشد متوقف شده است: گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک گلدان در رنج است، هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

 

رنگ برگ ها زرد و سطح زیرین آنها مملو از تار عنکبوت است: کنه ی ریز قرمز عامل آن است، گیاه را هر دو هفته یکبار با سم کنه کش سمپاشی نمایید،غبارپاشی در کاهش آفت مؤثر است.

 

کپک خاکستری روی ساقه ها است: قارچ “بوتری تیس” عامل آن است که خود ناشی از هوای سرد و مرطوب است، با سم قارچ کش گیاه را سمپاشی و گلدان را به محل گرمتری منتقل نموده، غبارپاشی را تا رفع علائم متوقف کنید و آبیاری را کاهش دهید.

 

به نظر می رسد برگ ها دارای تاول هستند: خاک گلدان باتلاقی شده است، اجازه دهید سطح خاک گلدان در فاصله بین دو آبیاری خشک و سپس آبیاری نمایید، آبیاری های بعدی را با میزان کمتری شروع کنید، آب زیر گلدانی را خالی و زهکش را بازدید کنید.

 

برگ ها خم می شوند: گیاه تشنه است و هوا خشک است، فوراً آبیاری نمایید، بهتر است گلدان را ۱۵ دقیقه درون تشت پر از آب قرار دهید، گلدان را به محل خنک تری منتقل نموده.

 

برگها کمرنگ شده اند و گرایش به سفیدی دارند : شدت نور زیاد است، گلدان را به محل کم نور تری منقتل نمایید.

 

نقاط زنگ مانند روی برگ ها نمایان شده اند: از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید، با غبارپاشی  و استفاده از پارچه و اسفنج مرطوب برگها را تمیز نمایید.

 

برگ ها چین و چروک دار، خشک می شوند و می ریزند :هوا خیلی گرم است، گلدان ها را به مکان خنک تری منتقل نمایید.

 

قسمتی از برگ و قاعده ساقه سیاه شده و پوسیده است: آبیاری بیش از اندازه عامل آن است، اجازه دهید سطح خاک گلدان بین دو آبیاری خشک شود سپس با میزان کمتری آبیاری را شروع کنید.

 

برگ ها سقوط می کنند: هوا سرد است، گلدان را به محل گرم تری منتقل نمایید.

 

 نحوه ی قلمه گیری: در تابستان از انتهای شاخه ها ساقه هایی با جوانه انتهایی و حداقل با دو جفت برگ قطع و جفت پائین برگ را حذف و آنها را در خاک مخلوط شن و پیت کاشت و در درجه حرارت ۱۸ درجه سانتی گراد و به مدت ۲۱ روز نگهداری نمایید.

 

نگهداری ساده، قیمت ارزان و قابلیت تکثیر فراوان پیرومیا و به علاوه جالب توجه بودن رنگ برگها طرفداران زیادی در بین افراد مبتدی پیدا نموده است.

 

منبع: پیش بین، اسماعیل. ۱۳۹۰ – گلهای آپارتمانی و مشاوره گیاه پزشکی. چاپ هشتم. انتشارات نوپردازان

 

جدیدترین مطالب سایت