گیاه آپارتمانی کرساندرا

گیاه آپارتمانی کرساندرا

گیاه کرساندرا

گیاهی است بومی هندوستان از خانواده «آکانتاسه»، خوشه های گل که از اطراف ساقه می رویند دارای چهار ردیف کاسبرگ است که از هر ردیف آن گلی با رنگ قرمز می روید، برگ های همیشه سبز و براق هماهنگی جالبی با گل ها دارد، گیاه نیاز به هوای خنک دارد و رطوبت زیاد باعث پوسیدگی آن می شود.

 

نیازهای کرساندرا :

نور : نیم سایه، نیم آفتاب را بر سایر نورها ترجیح می دهد، گیاه را در معرض اشعه مستقیم آفتاب قرار ندهید، در زمستان به نور زیادی نیاز دارد و آفتاب را نیز تحمل می کند.

 

دما :در تمام طول سال بهترین درجه حرارت ۱۸ درجه سانتیگراد است.

 

آبیاری: در تابستان هفته ای یکبار و در زمستان هر ده روز یکبار آبیاری کافی است. دقت کنید که قطرات آب روی برگ ها به جای نماند، گیاه نسبت به باتلاقی شدن خاک حساس است و آب زیاد از اندازه گیاه را از بین می برد.

 

رطوبت : در صورتی که در اتاق جریان ملایم هوا برقرار باشد، هوای خشک را بر مرطوب ترجیح می دهد، در درجات حرارت بالا با تأمین رطوبت دائمی و پایدار هوا را مرطوب کنید، به این منظور به داخل زیر گلدانی حاوی سنگریزه آب اضافه کنید، توجه کنید که ته گلدان با آب در تماس نباشد.

 

تغذیه: در فصول بهار و تابستان هر هفته با مواد غذایی مصنوعی محلول در آب طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

 

خاک مناسب: مخلوطی از دو قسمت لوم و یک قسمت شن بهترین محیط رشد ریشه را در این گیاه تشکیل می دهند.

 

تعویض گلدان : در اوایل بهار گلدان را عوض کنید.

 

تمیز نمودن برگ ها : جهت تمیز نمودن برگ ها از اسفنج یا پارچه مرطوب و یا برس نرم مخصوص استفاده کنید.

 

تکثیر: ریشه دار نمودن قلمه در بهار و پائیز در دمای ۲۱ و کاشت بذر در بهار در گلخانه.

 

عوارض و درمان کرساندرا :

تعداد زیادی از برگ ها کاملاً سیاه می شوند: هوا خیلی سرد است، گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید، اگر این علائم در تابستان مشاهده شود ممکن است علت آن استفاده از مواد براق کننده شیمیایی باشد، از آنها استفاده نکنید.

 

در بهار برگ ها ریز هستند: گیاه از کمبود عناصر غذایی در خاک در رنج است، در بهار و تابستان طبق دستور با مواد غذایی مخصوص تغذیه کنید.

 

برگ ها چروکیده و قهوه ای می شوند: هوا گرم و خشک است، اگر سطح خاک خشک شده است، گیاه را آبیاری و به محل سردتری منتقل کنید، از رطوبت دائمی و پایدار استفاده کنید.

 

روی برگ ها لکه های قهوه ای مشاهده می شود و گیاه پژمرده شده و خود را انداخته است: علت آن گاز آشپزخانه و یا گاز نفت و یا هوای کثیف است، گلدان ها را به محلی با هوای اکسیژن دار منتقل کنید.

 

سطح زیرین برگ ها دارای تار عنکبوت است: عامل آن کنه قرمز ریز است، با پارچه و یا اسفنج مرطوب سطح زیرین برگ ها را تمیز کنید، گیاه نسبت به سم حساس است، آن را سمپاشی نکنید، تأمین رطوبت دائمی و پایدار در کاهش آفت مؤثر است.

 

رشد گیاه متوقف است: هوا خیلی سرد است، گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

 

گلبرگ ها می ریزند: طبیعی است.

 

برگ ها به طرف پائین خم می شوند: یا آبیاری بیش از اندازه و یا هوا سرد و خشک است، آبیاری را کمتر و یا گیاه را به محل مرطوب و گرم منتقل کنید.

 

ساقه ها دراز و بدقواره هستند و گل ها ظاهر نمی شوند: نور کافی نیست،گیاه را به محل پرنورتری منتقل کنید(آفتاب کامل در زمستان برای این گیاه قابل تحمل است).

 

گل ها کمرنگ و شفاف شده اند: قارچ “بوتری تیس(کپک خاکستری)”  عامل آن است که خود ناشی از وجود هوای سرد و مرطوب است، با محلول قارچ کش طبق دستور سمپاشی کنید تا سلامت گیاه به حالت اولیه برگردد،گیاه را به محل گرم و خشک تر منتقل نموده و آب زیر گلدانی را خارج کنید، اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک خشک شود.

 

برگ ها می پیچند و حاشیه آنها سیاه می شود: آبیاری و رطوبت بیش از اندازه است،اجازه دهید سطح خاک در فاصله بین دو آبیاری خشک شود،سپس آبیاری کنید،غبارپاشی را متوقف نمایید.

 

*حذف گل های پژمرده و خشک: به جا ماندن گل های خشک روی گیاه از زیبایی آن می کاهد، گل های خشک را به طور مرتب حذف کنید.

 

 هماهنگی برگ و گل های گیاه و کم توقع بودن آن نسبت به رطوبت و مواد غذایی شرایط را برای نگهداری آن در آپارتمان مهیا می کند.

 

منبع: پیش بین، اسماعیل. ۱۳۹۰ – گل های آپارتمانی و مشاوره گیاه پزشکی. چاپ هشتم.انتشارات نوپردازان

 

جدیدترین مطالب سایت