گیاه آپارتمانی کروتون (کرچک هندی)

گیاه آپارتمانی کروتون (کرچک هندی)

شرایط نگهداری از گیاه آپارتمانی کروتون

 

یکی از رنگین ترین گیاهان آپارتمانی است و به خاطر رنگی بودن و فرم  برگ های آن مورد توجه است، نیاز شدیدی به رطوبت دارد و به همین دلیل بهتر است به صورت کپه ای و مخلوط با گیاهان آپارتمانی دیگر در گلدان های بزرگ و فلاور باکس ها کاشت گردد تا از رطوبت حاصل از گیاهان دیگر استفاده کند.

 

محیط ساکت و بدون جریان ملایم هوا و گرم و یکنواخت بودن درجه حرارت از احتیاجات دیگر این گیاه زیباست. اگر چه نیاز شدیدی به آب دارد ولی باید مواظب بود سوراخ ته گلدان همیشه باز باشد تا خاک گلدان باتلاقی نشود.

 

زمستان گذرانی آن کمی مشکل بوده و به طور کلی با توجه به شرایط سخت زیستی، بهتر است در فصل بهار و تابستان از آن استفاده گردد.

 

رنگ و شکل برگ با توجه به واریته ها فرق های اساسی دارد، لکه های تیره صورتی، نارنجی، قهوه ای و ارغوانی در برگ هایی با زمینه سبز تیره منظره جالبی به برگ ها می دهد. برگ های جدید و جوان با رنگ سبز ظاهر و به مرور لکه های رنگی در آنها به وجود می آیند.

 

گیاه آپارتمانی کروتون (کرچک هندی)

نیازهای گیاه آپارتمانی کروتون :

 

 نور: 

به نور شدید احتیاج دارد، ولی باید توجه داشت که  نور مستقیم آفتاب به گلدان های زیر دو سال صدمه وارد می کند، سایه رنگ ها را از بین می برد، حتی الامکان از جابجایی گلدان خودداری کنید.

 

دما:

سعی گردد درجه حرارت ثابت نگه داشته شود، در تابستان ۲۷ درجه و در زمستان ۱۵ درجه سانتیگراد و به طور میانگین ۲۰ درجه سانتیگراد بهترین شرایط حرارتی برای این گیاه است.

 

آبیاری:

اجازه ندهید سطح گلدان شما خشک شود،۲ -۳ بار در هفته در تابستان و هر ۴ روز یکبار در زمستان کافی است، در زمستان آبیاری با آب ولرم توصیه می شود، جهت تأمین رطوبت بهتر گلدان را درون گلدان بزرگتری قرار دهید و حد فاصل بین دو گلدان را با خزه مرطوب پر کنید، قرار دادن تعدادی قلوه سنگ بین گلدان و زیر گلدانی در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک مؤثر است.

 

رطوبت:

 

در تابش مستقیم اشعه آفتاب غبارپاشی نکنید. در تابستان احتیاج به غبارپاشی روزانه دارد، ولی در زمستان هفته ای یکبار کافی است.

 

تغذیه:

  در فصل های رشد (بهار و تابستان) هر دو هفته یکبار از مواد غذایی محلول همراه با آب استفاده گردد.

 

خاک مناسب:

بهترین خاک مخلوطی از خاک برگ، خاک باغچه و ماسه شسته نرم است،کف گلدان باید دارای مقداری ماسه و ریگ باشد تا آب اضافی از گلدان خارج شود.

گیاه آپارتمانی کروتون (کرچک هندی)

تعویض گلدان:

با توجه به مشکل بودن شرایط نگهداری حدود ۹۰ درصد از آنها قبل از اینکه احتیاج به تعویض گلدان داشته باشد از بین می روند ولی در هر صورت حجم ریشه و سن گیاه معرف تعیین اندازه گلدان و مناسب ترین زمان تعویض بهار است.

 

تمیز نمودن برگ ها:

برگ ها را هر هفته با پارچه یا اسفنج مرطوب تمیز کنید، مواد براق کننده شیمیایی روزنه ها را مسدود می کند، از آنها استفاده نکنید.

 

تکثیر: انتهای قلمه های جوان و کاشت در بستری از ماسه نرم و نگهداری در گلخانه گرم و مرطوب در بهار، خوابانیدن هوایی ساقه ها در بهار یا پائیز.

 

گیاه آپارتمانی کروتون (کرچک هندی)

عوارض و درمان گیاه آپارتمانی کروتون :

 

برگ ها کمرنگ و رنگ سبز روشن به خود گرفته اند: محیط تاریک است،گلدان را به محل روشن تری منتقل کنید.

 

برگ ها با لکه های قهوه ای سقوط می کنند: هوای آلوده به گاز آشپزخانه یا گاز نفتی عامل آن است، علت را بر طرف کنید.

 

برگ ها زرد رنگ شده و سطح زیرین آنها مملو از تار عنکبوت است: کنه ریز قرمز عامل آن است،با سم کنه کش هر دو هفته یکبار گیاه را سمپاشی کنید، غبارپاشی در کاهش آفت مؤثر است.

 

ساقه پوسیده و برگ ها می ریزند: آبیاری بیش از اندازه عامل آن است، در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید سطح خاک گلدان خشک شود و سپس آبیاری کنید.

 

برگ ها در تمام اندام گیاه می ریزند: تغییرات شدید درجه حرارت باعث این عارضه است، درجه حرارت را ثابت نگه دارید.

 

برگ های پائین بوته ریزش می کنند: هوا سرد و خشک است، گلدان را به محل گرمتر منتقل و با آبفشان غبارپاشی کنید.

 

لکه های قهوه ای روی برگ ها ظاهر می شوند: غبارپاشی در آفتاب انجام شده است، این عمل را در سایه انجام دهید.

 

برگ های جوان خیلی ریز و کم رشد هستند: به تغذیه مصنوعی احتیاج دارند، طبق دستور عمل کنید.

 

برگ ها منقبض شده اند: گیاه تشنه و هوا گرم است، گیاه را فوراً  آبیاری کنید و غبارپاشی کنید.

 

زخم های پنبه ای شکل و سفید رنگ روی برگ ها و در قاعده آنها به چشم می خورد: با پارچه آغشته به سم حشره کش آفت را از بین ببرید و یا هر ۱۴ رو یکبار طبق دستور با سم سمپاشی کنید.

 

برگ ها رنگ خود را از دست داده و روی آنها لکه هایی مشاهده می شود: حشره آفت عامل آن است، با سم حشره کش نفوذی موجود در بازار طبق دستور هر دو هفته یکبار سمپاشی کنید تا علائم بر طرف شوند.

 

 *رطوبت:

جهت تأمین رطوبت در تابستان هر روز غبارپاشی با آبفشان لازم است، در زمستان هفته ای یکبار کافی است، رطوبت دائمی و پایدار با اضافه نمودن آب به زیر گلدانی سنگریزه دار تأمین می شود،دقت نمایید که ته گلدان با آب در تماس نباشد.

 

*تنوع در رنگ برگ ها و وجود لکه های زرد و قرمز و قهوه ای در متن سبز و براق بودن آنها معرف سلامت گیاه است، در هنگام خرید به این مشخصات دقت کنید.

 

جدیدترین مطالب سایت