علت و رفع مشکل آب دادن اسپیلت (کولر گازی) چیست؟

علت و رفع مشکل آب دادن اسپیلت (کولر گازی) چیست؟

علت و رفع مشکل آب دادن اسپیلت

امروز استفاده از کولر گازی «اسپیلت» بسیار بیشتر شده و کم کم دارد جای سیستم هاي‌ خنک کننده دیگر را می گیرد. اگر کولر گازی «اسپیلت» شما دچار مشکل آب پس دادن به داخل شده است این مطلب بشما کمک خواهد کرد که مشکل کولر گازی خودرا بفهمید.

آموزش رفع ابریزی کولر گازی

 

درصورت خرابی یکی از موراد زیر باعث خواهد شد اسپیلت شما آب دهد. یکی از مشکلات شایع اسپیلت همان آبریزی می‌باشد.

 

کارایی کولر گازی «اسپیلت» در کم کردن رطوبت هوا :

اسپیلت با توجه به نوع فناوری و ساخت آن دقیقاً مانند همان لیوان آب در تابستان است که بدلیل سرد شدن فین ها یا کویل ها  رطوبت هوا را از محیط جمع کرده و بصورت آب از خود خارج میکند و با توجه به نحوه تنظیمات آن می توانید اینکار رابه حداقل یا حداکثر برساند.

 

سیستم اسپیلت یا کولر گازی برای دفع آب :

محیط یا همان رطوبت هوا به این شکل  عمل میکند که تمامی رطوبت جمع شده روی فین‌هاي‌ خنک که به مایع تبدیل‌شده این  داخل یک ناودانی ریخته شده و از طریق لوله درین«تخلیه» به بیرون منتقل میشود.

علت و رفع مشکل آب دادن اسپیلت (کولر گازی) چیست؟

علت این که آب تخلیه کولر گازی بعضی ‌اوقات از کولر سرریز میشود چیست؟

 

اینکار چند دلیل دارد که به آن میپردازیم:

 

۱ – مسدود شدن خروجی سینی تخلیه آب با ناودانی کولر

سینی تخلیه یا همان ناودانی کولر جایی میباشد که آب حاصل از رطوبت کولر گازی داخل آن جمع می شود سپس به کمک لوله درین به بیرون هدایت می شود.

 

گاهی بعلت گرد و خاکی که به لجن تبدیل شده و پرزهای فرشی که در سینی جمع شده است مسیر خروجی آب مسدود می‌گردد و آب از مسیر خود خارج می‌گردد ودر نتیجه از پنل سرریز می کند و آبریزی کولر گازی رخ می دهد.

 

در برخی مواقع مکانی برای هدایت اب و لوله به بیرون از ساختمان وجود ندارد و وادار می‌شوید برای جمع کردن این آب و رطوبت از شیشه استفاده کنید دقت داشته باشید اگر این شیشه تا لبه پر شود شلنگ آب قادر به خارج کردن آب نیست در نتیجه آب از کولر سرریز می کند.

 

برای رفع این مشکل ابتدا شما باید پنل و لوله درین را باز کنید ما در این جا بشما نحوه باز کردن پنل داخلی کولر گازی و لوله درین رابه صورت ویدئو و گام به گام آموزش خواهیم داد. 

علت و رفع مشکل آب دادن اسپیلت (کولر گازی) چیست؟

روش دوم باز کردن قاب پنل داخلی کولر گازی :

در این روش شما می‌توانید با باز کردن قاب جلویی پنل داخلی به زیر آن دسترسی داشته باشد البته در بسیاری از کولرها فقط با این روش قادر به دیدن و سرویس لوله تخلیه هستید در باز کردن و بستن قاب پنل داخلی بسیار دقت شود چون در صورت شکسته شدن خارهای قاب پنل داخلی در هنگام کار صدای نابهنجاری تولید کرده و مشکل ساز میشود ما در فیلم زیر آموزش کامل این کار را برای شما فراهم کرده‌ایم که می‌توانید با دیدن آن کار را به‌ راحتی انجام داده و مشکلتان را حل کنید

 

۲ . عدم جای گذاری خروجی لوله درین در جای نامناسب

یکی از مشکلاتی که در آبریزش کولر گازی بسیار شایع است این است که لوله تخلیه یا درین به‌عناوین‌مختلف مسدود میشود که باید نسبت به باز کردن و تعمیر کولر گازی کنید باید دقت داشته باشید آن حاصل از کولر گازی بدون هیچ فشاری تولیدشده و این به این معنی است که اگر به هر دلیل مانعی سر را ه آن قرار گیرد آب جمع شده و به داخل پس‌زده خواهد شد.

علت و رفع مشکل آب دادن اسپیلت (کولر گازی) چیست؟

1- تا خوردن : زمانی که لوله درین «شیلنگ تخلیه آب» تاخورده باشد.

2- مسدود شدن لوله درین : اگر لجن یا گردوخاک به‌مرورزمان باعث مسدود شدن این لوله شود باعث برگشت آب خواهد شد.

3- جمع شدن آب در سطل : اگر آب حاصل از کولر گازی را در ظرف یا بطری جمع می کنید باید توجه داشته باشید که اگر آب داخل ظرف به لبه شیلنگ برسد آب داخل شیلنگ دیگر قادر به‌اضافه شدن به ظرف نبوده و به داخل کولر برگشت می خورد.

4- عدم رعایت شیب شیلنگ تخلیه :  شیلنگ تخلیه باید دارای شیب ملایم برای تخلیه باشد «همان‌ طور مانند شیب ملایم قیمت بنزین» اگر به هر دلیلی این شیب در نصب رعایت نشود یا بعدا از بین برود تخلیه آب با مشکل مواجه خواهد شد .

 

۳ – کمبود گاز در کولر گازی باعث آب دادن آن می شود

زمانی که کولرگازی دارای  گاز کمی است سیکل آن به هم ریخته و باعث یخ زدن فین‌هاي‌ او اپراتور «پنل داخلی» میشود که این  دراین حالت به‌محض این که کولر کنتاک کند یا این که خاموش شود حجم زیادی از یخ هاي‌ آب شده داخل ناودانی کولر ریخته و بعلت عدم تخلیه آن باعث سرریز شدن آب از کولر می شود.

 

پمپ درین چیست؟

4- عایق نبودن لوله کولر گازی باعث آبریزش آن می شود

یکیدیگر از علل شایع آبریزش کولر گازی عایق نبودن لوله‌هاي‌ آن خصوصاً لوله‌هاي‌ زیر یونیت داخلی است که باعث ریزش آب میشود حالا می‌پرسید چطور؟

 

لوله‌هاي‌ کولر گازی مخصوصاً لوله برگشت یا لوله گاز یا همان لوله ضخیم تر کولرگازی بسیار خنک است و اگر با عایق  کاملا پوشانده نشود همان اتفاق لیوان آب برایش میافتد یعنی رطوبت هوا جذب آن شده و به‌ صورت مایع و قطره‌قطره به داخل منزل ریخته میشود.

علت و رفع مشکل آب دادن اسپیلت (کولر گازی) چیست؟

نکته : مناسب‌ترین راه برای تخلیه آب کولر گازی استفاده از لوله کشی توکار کولر گازی است یا اصطلاحاً لوله مرکزی تخلیه آب کولر گازی البته باید به این موضوع توجه داشت که منظور از لوله مرکزی لوله فاضلاب نیست زیرابه علت بوی بد امکان ورود بوی نامطبوع از طریق کولر گازی بسیار زیاد است بهمین دلیل یک لوله جدا مخصوص کولر گازی کشیده شده و آب خروجی کولر گازی از این طریق تخلیه می شود.

 

البته باید توجه داشت نکات تخصصی‌تری نیز جزو علت‌هاي‌ آب دادن کولر گازی است ماندد شکستگی یا ترک سینی زیر فین‌ها مسدود شدن لوله کولر گازی «تا خوردن لوله» که بعلت تخصصی بودن آن و طولانی شدن مبحث به آن اشاره نشد البته علت‌هاي‌ شایع آب دادن کولر گای علت‌هاي‌ بالاست و با توجه به تمام آموزش هاي‌ بالا اگر در برای تعمیر کولر گازی یا برطرف کردن آن با مشکل روبه‌رو شدید میتوانید با ما تماس بگیرید . شما میوانید در آموزش هاي‌ بعدی با تعمیر خودرو لباسشویی با ما همراه باشید.

 

باز هم در صورت نیاز حتما به متخصص مجرب و یا نمایندگی اسپیلت یا کولر گازی خود تماس بگیرید.

جدیدترین مطالب سایت