تک تیر انداز باهر ؛ بهترین تفنگ تک تیر انداز جهان در ایران (+ فیلم)

تک تیر انداز باهر ؛ بهترین تفنگ تک تیر انداز جهان در ایران (+ فیلم)

بهترین تفنگ تک تیر انداز جهان در ایران

تک تیر انداز باهر یکی از قوی‌ترین و دقیق ترین تفنگ هاي‌ تک تیر انداز جهان می‌باشد که برتری رابه نیروهای نظامی که این تفنگ را داشته باشند می بخشد. از این تفنگ پیشرفته میتوان در جنگ برای نابود کردن اهدف خاص استفاده کرد.

 

بهترین تفنگ تک تیر انداز جهان

به گزارش تالاب سلاح هاي‌ تک تیرانداز کالیبر سنگین از دهه 1980 میلادی وارد خدمت شده و عمدتا از کالیبر 12.7 میلی متر استفاده می‌کنند که برای نابودی نیروهای پیاده، زره پوش ها و استحکامات دشمن در فواصلی مثل 1000 الی 1500 متر طراحی شده اند.

تک تیر انداز باهر ؛ در سال‌های اخیر برخی مدل هاي‌ دیگر از اینگونه سلاح هاي‌ سنگین تر با کالیبرهای 14.5 و حتی 20 میلی متر نیز طراحی و ساخت شده است. این نمونه ها عمدتا برای نابودی اهداف بسیار مستحکم مثل زره پوشهای مجهز به بدنه هاي‌ تقویت شده و یا سنگرهای بتونی آن هم در فواصل بیش از 2 کیلومتر بکار می‌روند.

HS.50؛ اولین تک تیرانداز کالیبر سنگین ایرانی

 

در کشور ما تا حدود یک دهه قبل دانش تولید اینگونه سلاح هاي‌ تک تیرانداز وجود نداشت. در ابتدا جمهوری اسلامی ایران تعدادی از سلاح هاي‌ تک تیرانداز کالیبر سنگین HS.50 را تهیه و وارد خدمت کرد.

تک تیر انداز باهر ؛ بهترین تفنگ تک تیر انداز جهان در ایران (+ فیلم)

 

این سلاح امروزه توسط صنایع دفاعی ایران به اسم صیاد تولید شده ودر اختیار یگان هاي‌ نیروهای مسلح قرار گرفته است. این اسلحه از گلوله هاي‌ کالیبر 12.7 میلی متری استفاده میکند.

 


 

 

شاهر و تک تاب؛ دو تجربه ایرانی در کالیبر سنگین ها

اما ورود HS.50 به ایران و مهندسی معکوس آن تجارب زیادی را در اختیار مهندسین ایرانی گذاشت و باعث شد تا دو سلاح سنگین “شاهر” ساخت جهاد خودکفایی نزاجا و “تک تاب” ساخت وزارت دفاع ساخته شود. اسلحه تک تیرانداز شاهر یک تفنگ تک تیرانداز 14.5 میلی متری است که برای نابودی نفرات و تجهیزات دشمن در فواصل دور طراحی و ساخته شده است.

مشخصات این سلاح عبارت از: وزن 22 کیلو گرم، طول 185 سانتی متر، 3 هزار متر برد موثر و 4 هزار متر برد مفید است.

تک تیر انداز باهر ؛ بهترین تفنگ تک تیر انداز جهان در ایران (+ فیلم)
 
اسلحه شاهر

تک تیر انداز باهر ؛ بهترین تفنگ تک تیر انداز جهان در ایران (+ فیلم)

 
سلاح تک تاب

 

به گزارش تالاب اما صنایع دفاعی ایران به 14.5 قناعت نکرده و با طرح “تک تاب” رسما یک توپ تک تیرانداز رابه نیروهای پیاده خود تحویل داد. سلاح تک تیرانداز ” تک تاب ” یک سلاح 20 میلی متری است که میتواند بر علیه اهداف تعداد زیادی از جمله خودرو های زرهی، بالگردها، سنگرهای تقویت شده و البته نفرات دشمن در بردهای فراتر از 2000 متر مورد استفاده قرار بگیرد.

 

باهر؛ سنگین ترین سلاح تک تیرانداز عملیاتی جهان برای سربازان ایرانی

اما جهاد خودکفایی نزاجا در ابتدای سال 1394 از جدید ترین محصول دفاعی خود یعنی سلاح تک تیرانداز باهر با کالیبر 23 میلی متر رونمایی کرد. این سلاح در رزمایش اخیر نزاجا با نام “محرم” نیز تست عملیاتی شد. قبل از پرداختن به باهر ایرانی بهتر است تا نگاهی به کالیبر 23 میلی متر داشته باشیم.

تک تیر انداز باهر ؛ بهترین تفنگ تک تیر انداز جهان در ایران (+ فیلم)
 
اسلحه باهر

 

گلوله هاي‌ کالیبر 23 میلی متر در دنیا بعنوان گلوله سلاح هاي‌ ضد هوایی و توپ هاي‌ نصب شده بر روی جنگنده ها به شمار می‌آیند. مشهور ترین گونه این سلاح ها توپ هاي‌ ضد هوایی ZSU-23 هستند که در کشور ما هم وجود داشته ودر سال‌های جنگ هم چندین فروند هواپیما و هلیکوپتر متجاوز عراقی را ساقط کردند. گلوله هاي‌ این کالیبر را میتوان در گونه هایي مثل شدید الانفجار و ضد زره استفاده کرد.

 

سایت تالاب: اما به باهر می‌رسیم. این اسلحه ایرانی در حقیقت یک توپ تک تیرانداز و هیچ مشابه عملیاتی در جهان ندارد. وزن این سلاح 62 کیلو گرم و برد آن 4 کیلومتر است. در طراحی این سلاح از لوله اي بسیار بلندتر در مقایسه با سایر سلاح هاي‌ کالیبر سنگین استفاده شده است که این عمل در اکثر سلاح ها به منظور افزایش شتاب و دقت گلوله اتفاق میوفتد.

تک تیر انداز باهر ؛ بهترین تفنگ تک تیر انداز جهان در ایران (+ فیلم)
 
تک تیرانداز باهر در رزمایش “محرم” نزاجا

 

هر چه طول لوله بیشتر باشد گلوله در برخورد با خان هاي‌ سلاح بیشتر چرخ کرده ودر نتیجه در مسیری مستقیم تر و با سرعتی بالاتر حرکت میکند. در سر این سلاح نیز شاهد نصب یک شعله پوش بزرگ هستیم که وظیفه آن خروج گازهای ناشی از شلیک و کاهش فشار گاز باروت ایجاد شده در درون لوله است. مسلح شدن سلاح هم با استفاده یک گلنگدن است که بعد از هر شلیک بایستی به وسیله آن پوکه را خارج و گلوله بعدی را جای گذاری کرد.

بر اساس اعلام مسئولین نزاجا، این سلاح بعنوان یک سلاح ضد هلیکوپتر وارد خدمت شده است. گلوله هاي‌ 23 میلی متری به اسانی توان از کار انداختن تقریباً تمامی بالگردهای عملیاتی در جهان را دارند. اما این سلاح تک تیرانداز از پتانسیل هاي‌ بسیار بالایی نیز در بحث درگیری با اهداف زمینی نیز برخوردار است.

امروزه خودرو های حفاظت شده زیادی در جهان در حال ساخت هستند که توسط اشغالگران فرامنطقه اي در خاورمیانه نیز به وفور استفاده میشوند. این زره پوش ها به اسانی می‌توانند تا حتی  در برابر گلوله هاي‌ 12.7 و حتی 14.5 میلی متری در عده اي از بخشها مقاومت کنند.

 
استفاده از سلاح باهر میتواند به اسانی این معادله رابه نفع تیرانداز رقم بزند. گلوله 23 میلی متری این سلاح به اسانی توان نفوذ حتی به حفاظت شده ترین بخش هاي‌ اینگونه از خودروها را هم دارد. در عین حال سنگرهای تقویت شده، برجک هاي‌ دیده بانی، دیش هاي‌ دریافت اطلاعات و تقریباً هر انچه یک نیروی زمینی در اختیار داشته باشد، به غیر از تانک هاي‌ سنگین، در برابر این سلاح شانسی نخواهد داشت.

 

گروه اخبار تالاب

جدیدترین مطالب سایت