طراحی و ساخت مدار حسگری اطلاعات از پوست

طراحی و ساخت مدار حسگری اطلاعات از پوست

ساخت مدار حسگری اطلاعات از پوست

 

اغلب حسگرهای پوشیدنی شامل آلبوم‌اي از مدارهای الکتریکی میباشند که درون ماده‌اي مثل پلاستیک قرار گرفته‌اند و باید روی پوست کاربر قرار بگیرندمحققان یک حسگر پوشیدنی بسیار نازک ساختند که قادر هست اطلاعات را از طریق پوست ذخیره کند.

به گزارش تالاب:از مدیکال ساینس، این حسگر اخیر شباهت زیادی به یک خالکوبی طلایی روی پوست دارد و انتخاب مناسبی برای کنترل پزشکی طولانی مدت بر اوضاع سلامت محسوب می شود. این حسگر به قدری سبک و راحت هست که کاربران فراموش می کنند در حال بهرهگیری از آن میباشند.

 

اغلب حسگرهای پوشیدنی شامل آلبوم‌اي از مدارهای الکتریکی میباشند که درون ماده‌اي مثل پلاستیک قرار گرفته‌اند و باید روی پوست کاربر قرار بگیرند. مشکل اینجاست که پلاستیک معمولا جنس سختی دارد و مانع تحرک میشود. اما محققان در این حسگر اخیر از ماده‌اي بهرهگیری کرده‌اند که توسط آب شسته می شود و مدارهای الکترونیکی مستقیما روی پوست کاربر قرار میگیرد. این مدارها انعطاف کافی را برای خم شدن و همراهی با حرکات اندام کاربر دارند.

 

این حسگرها از ماده‌اي موسوم به پلی وینیل الکل ساخته شده‌اند که در ساخت لنزهای چشمی و غضروف مصنوعی کاربرد دارد. محققان ابتدا با بهرهگیری از نیروی الکتریکی نوارهایی از جنس این ماده را باردار کردند. سپس روی نوارها را با لایه نازکی از طلا پوشاندند تا رسانش الکتریکی آن افزایش یابد.

 

ساخت مدار حسگری اطلاعات از پوست

پس از طراحی و ساخت مدار موردنظر با بهرهگیری از این نوارها کافی هست که مدار روی پوست کاربر قرار گرفته و مقداری آب روی آن اسپری شود تا پلی وینیل الکل در آب حل شده و ساختار مدار الکتریکی از جنس طلا مستقیما روی پوست کاربر قرار گیرد. این مدار قابلیت روشن کردن یک لامپ LED یا انتقال اطلاعات به کامپیوتر را دارد.

 

محققان برای آزمایش عملکرد این حسگر از 20 داوطلب خواستند که به مدت یک هفته این حسگرها را مورد بهرهگیری قرار دهند. در این مدت کاربران امور روزمره خود را به طور عادی انجام دادند و هیچ‌یک از داوطلبان در این مدت دچار خارش یا تحریک پوستی نشدند. همینطور هیچ‌یک از حسگرها دچار آسیب یا اختلال عملکرد نشد.

 

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Nanotechnology منتشر شده هست.

 

جدیدترین مطالب سایت