پاسخ به سوالات مهم درباره اینترنت ملی و شبکه اطلاعات

پاسخ به سوالات مهم درباره اینترنت ملی و شبکه اطلاعات

نکاتی درباره اینترنت ملی

تقویت اینترنت ملی باعث کاهش دسترسی بـه اینترنت جهانی کاربران نخواهد شد!

 

تعداد زیادی از کاربران اینترنت ملی را اینطور قلمداد کردن کـه باعث قطع اینترنت جهانی خواهد شد و دسترسی کاربران بـه دنیا را قطع خواهد کرد و فقط میتوانند با استفاده از اینترنت ملی در ایران فقط ارتباط برقرار کنند.

 

ولی با توضیحاتی کـه در گفتگو هاي‌ مختلف با مقالامات کشور انجام شد اینترنت جهانی هیچ گونه قطع یا کاهش دسترسی نخواهد داشت بلکه اینترنت ملی فقط برای تقویت زیربنای توسعه داخلی در فضای مجازی اسـت و باعث افزایش سرعت کاربران برای دریافت و آپلود فایل در اینترنت خواهد شد.

 

پاسخ به سوالات مهم درباره اینترنت ملی و شبکه اطلاعات

در این جا بـه توضیحاتی مفید درباره اینترنت ملی خواهیم پرداخت…

شبکه‌ ملی اطلاعات متشکل از زیرساخت‌هاي‌ ارتباطی، مراکز داده‌ي توسعه یافته داخلی دولتی و غیردولتی و همچنین زیرساخت‌هاي‌ نرم‌افزاری اسـت کـه در سراسر کشور گسترده شده و ظرفیت لازم برای “نگه‌داری و تبادل امن اطلاعات داخلی در کشور بـه منظور توسعه‌ي خدمات الکترونیکی” و “دسترسی بـه اینترنت” از طریق بستر ارتباطی باند پهن‌ سراسری را برای کاربران فراهم می کند.

 

بـه گزارش تالاب بـه نقل از ایسنا، تجمیع‌کننده‌ شبکه‌هاي‌ اختصاصی، محلی و ملی در کشور اسـت کـه از دو بخش اختصاصی و عمومی تشکیل می شود. بخش اختصاصی برای ارتباط و تبادل اطلاعات و خدمات دستگاه‌هاي‌ اجرایی با یک دیگر و بخش عمومی برای ارایه خدمات بـه کاربران عمومی اسـت و این دو بخش در نقاطی نظیر مراکز داده با یک دیگر اتصال دارند.

 

بحث شبکه ملی اینترنت در اواخر سال ۱۳۸۴ در کشور مطرح و مهم‌ترین دلیل پیاده سازی این شبکه در ان سال کاهش وابستگی بـه شبکه جهانی اینترنت اعلام شد. در اسفند سال ۱۳۸۴؛ بر اساس تصمیم هیات دولت مقرر شد شبکه ملی طی ۳ سال بـه بهره برداری برسد و طراحی‌هاي‌ کلی شبکه نیز انجام شود.

 

همچنین درسال ۱۳۸۵ قرار شد پروژه اینترنت ملی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران انجام شود. درسال ۱۳۸۶ نیز همین موضوع تکرار شد و اینبار برنامه‌هاي‌ عملیاتی راه اندازی و بهره برداری اینترنت ملی در سال های ۸۶ تا ۸۸ در هیات وزیران تصویب شد.

 

بـه گزارش تالاب با توجه بـه الزامات سند چشم انداز بیست ساله درسال ۱۳۸۹ موضوع شبکه ملی اینترنت با نام جدید شبکه ملی اطلاعات بـه صورت جدی‌تر مطرح شد بـه طوری کـه کلیات موضوع در ماده ۴۶ برنامه پنجم توسعه مطرح شد.

 

از ان زمان تا کنون پرسش‌هاي‌ متععدی از سوی کاربران درباره شبکه ملی اطلاعات مطرح می شود کـه بعضا از سوی مسوولان مربوطه بـه ان‌ها پاسخ داده شده اسـت، اما دراین گزارش بـه متداول ترین ان‌ سوالها اشاره شده اسـت.

 

۱- آیا با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات ارتباط اینترنتی من قطع میشود؟

خیر، دراین ساختار دسترسی کاربران بـه کلیه سایت‌هاي‌ داخل کشور با سرعت بالاتر و قیمت ارزان‌تر برقرار شده و دسترسی بـه اینترنت به‌ صورت فعلی باقی می ماند.

 

۲- راه اندازی شبکه ملی اطلاعات چه محدودیت‌هایي برای کاربران ایجاد میکند؟

این شبکه محدودیتی برای دسترسی کاربران بـه اینترنت و خدمات مبتنی بر وب ایجاد نمیکند.

 

۳- برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات آیا باید بـه شرکت‌هاي‌ اینترنتی مراجعه کنم؟

در صورتی کـه در حال حاضر از خدمات شرکت‌هاي‌ اینترنتی استفاده میکنید نیازی بـه مراجعه بـه این شرکتها را ندارید و اتصال شـما به‌صورت خودکار بـه شبکه ملی اطلاعات برقرار خواهد شد و به طور هم زمان از اینترنت نیز بهره مند خواهید شد.

 

۴- برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات آیا باید هزینه اشتراک جداگانه‌اي هم چون استفاده از اینترنت پرداخت شود؟

خیر هزینه جداگانه‌اي برای اشتراک اتصال بـه شبکه ملی اطلاعات پرداخت نخواهد شد لیکن بابت دریافت و دسترسی بـه خدمات از سوی ارایه‌دهنده سرویس هزینه پیش‌بینی خواهد شد.

 

۵- برای استفاده از شبکه ملی اطلاعات آیا بـه تجهیزات خاص هم چون مودم، تلفن، سیم و … نیاز اسـت؟

از تمام امکانات موجود اتصال بـه اینترنت مانند ADSL ؛ WiMax ؛ GPRS ؛ ۳G و غیره می‌توان برای اتصال بـه شبکه ملی اطلاعات استفاده کرد. همچنین برای بهره‌مندی از برخی خدمات چندرسانه‌ایی مانند IPTV و IPMedia نیاز بـه استفاده از تجهیزات اضافی اسـت کـه ارایه دهندگان این خدمات برای مشترکان خود تامین خواهند کرد.

 

۶- آیا میتوانم از شبکه ملی اطلاعات استفاده نکنم؟

شبکه ملی اطلاعات زیرساخت ملی دسترسی بـه کلیه خدمات و اطلاعات تحت شبکه اسـت بنابر این برای دسترسی بـه اینترنت جهانی نیز کاربران از این زیرساخت استفاده خواهند کرد. بـه عبارت دیگر بستر دسترسی بـه شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور با اینترنت یکسان اسـت.

 

۷- شبکه ملی اطلاعات تا چه میزان سرعت دسترسی بـه سایت‌هاي‌ خارجی و داخلی را افزایش میدهد؟

وابسته بـه فناوری دسترسی مورد استفاده کاربر نامحدود خواهد بود.

 

۸- با توجه بـه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات و کاهش مسیر دسترسی آیا قیمت اینترنت ارزان میشود؟

بله، پیشبینی می شود با توجه بـه فراهم شدن زمینه رقابتی بین ارایه دهندگان خدمات دسترسی قیمت بـه مراتب کاهش یابد.

 

۹- سازمان‌ها و شرکت‌هاي‌ خصوصی برای اتصال بـه شبکه ملی اطلاعات چه اقداماتی باید انجام دهند؟

همانند کاربران عادی و خانوارها، سازمان‌ها و کلیه کسب و کارها نیز می توانند از امکانات موجود فراهم کنندگان خدمات دسترسی کـه در حال حاضر مشترک انها هستند در اتصال بـه شبکه ملی اطلاعات استفاده کنند.

پاسخ به سوالات مهم درباره اینترنت ملی و شبکه اطلاعات

۱۰- با استفاده از شبکه ملی اطلاعات آیا دیگر شبکه سازمان‌ها، شرکت‌ها و کامپیوترهای خانگی ویروسی نشده و نیازی بـه پرداخت هزینه‌هاي‌ نصب آنتی ویروس‌ها نیست؟

با توجه بـه این کـه منبع اکثر ویروس‌ها بيرون از کشور اسـت پیشبینی می شود بخش قابل ملاحظه اي از این آلودگیها و حملات کاهش مییابد. لیکن کاربران همواره از نصب آنتی‌ویروس‌ها و سایر اقدامات حفاظتی بی‌نیاز نخواهند بود.

 

۱۱- آیا مدیران سایت‌هاي‌ داخلی کـه سایت آن ها بـه پسوند‌هاي‌ غیر از .ir ختم می شود باید اقدام بـه ثبت سایت خود در شبکه ملی اطلاعات کنند؟

در حال حاضر فعالیت در حوزه دامنه‌هاي‌ .ir و پساوند انها اسـت.

 

۱۲- با توجه بـه راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات آیا والدین می توانند در صورت نیاز صرفاً استفاده از این شبکه را در اختیار فرزندان خود قرار داده و دسترسی بـه اینترنت را مسدود کنند؟

بله در صورت تقاضای چنین امکانی فراهم اسـت.

 

۱۳- در صورت قطع شبکه ملی اطلاعات آیا دسترسی بـه سایت‌هاي‌ داخلی هم قطع میشود؟

شبکه ملی اطلاعات بـه عنوان زیرساخت ملی ارتباطی و اطلاعاتی و برای دسترسی با سرعت بالا بـه سایت‌هاي‌ داخل کشور اسـت از این‌رو در صورت بروز مشکل در دروازه‌هاي‌ بین الملل و اینترنت، دسترسی بـه سایت‌هایي کـه در کشور میزبانی میشوند، دچار مشکل نخواهد شد.

 

۱۴- ایرانی‌هایي کـه در بيرون از کشور ساکن بوده و یا بـه سفر خارجی می روند آیا امکان دسترسی بـه سایت‌هاي‌ داخلی اعم از بانکی، اداری و غیره را خواهند داشت؟

بله، کماکان اتصال کاربران بيرون از کشور بـه سایت هاي‌ داخلی نیز برقرار اسـت.

 

۱۵- در صورت قطع اینترنت بـه دلیل قطع فیبر نوری آیا شبکه ملی اطلاعات هم قطع شده و بـه سایت‌هاي‌ داخلی دسترسی نخواهیم داشت؟

خیر، در چنین مواقعی دسترسی بـه سایت‌هاي‌ داخلی دچار اختلال یا قطعی نخواهد شد.

 

۱۶- چند درصد از نیاز کاربران ایرانی از طریق شبکه ملی اطلاعات و چند درصد از طریق اینترنت برطرف می شود؟

بستگی بـه سرعت رشد و توسعه خدمات دولت الکترونیکی، محتواهای تحت وب، خدمات چندرسانه‌اي و همچنین رونق خدمات عمومی وب داخلی مانند جویشگرهای ایرانی، خدمات رایانامه ایرانی و غیره خواهد داشت.

 

۱۷- آیا امکان قطع شبکه ملی اطلاعات بـه علت ترافیک بالا در دسترسی بـه سایت‌ها در مقاطع خاص هم چون اعلام نتایج کنکور، یارانه‌ها وجوددارد؟

با توجه بـه امکان ارایه سریع تر و ارزانتر این نوع از خدمات و همچنین دسترسی کاربران بـه شبکه ملی اطلاعات، بهره‌مندی از چنین خدماتی باکیفیت بسیار مطلوب ارایه خواهد شد.

 

۱۸- شبکه ملی اطلاعات در شهر های کوچک و روستاها نیز قابل دسترسی و استفاده اسـت؟

بله دسترسی در تمام اقصی نقاط کشور خواهد شد.

 

۱۹- آیا شبکه ملی اطلاعات همان اینترنت پاک یا اینترنت حلال اسـت یا این شبکه‌ها متفاوت هستند؟

شبکه ملی اطلاعات زیرساخت ملی ارتباطی و اطلاعاتی اسـت واز طریق ان خدمات مختلف قابل ارایه و دسترسی اسـت، بنابر این ارایه خدمات بـه اشکال اختصاصی بـه متقاضیان این خدمات ازجمله خانواده‌ها و مدارس امکان‌پذیر اسـت.

 

۲۰- حداکثر سرعت دسترسی بـه اطلاعات در شبکه ملی اطلاعات بـه چه میزان اسـت؟

بسته بـه نوع فناوری دسترسی محدودیتی نخواهد داشت.

 

۲۱- آیا در شبکه ملی اطلاعات هم فیلترینگ خواهد بود؟

فیلترینگ یا پایش صرفاً در دسترسی بـه اینترنت جهانی مصداق دارد.

 

۲۲- آیا در شبکه ملی اطلاعات امکان انتشار محتوای غیراخلاقی بـه صفر میرسد؟

در شبکه ملی اطلاعات، امکان شناسایی صاحبان سایت‌هاي‌ مختلف و میزبان‌ها فراهم اسـت بنابر این قطعا آن ها نیز با مسوولیت و تعهد نسبت بـه انتشار اخبار، خدمات، اطلاعات و محتوای خود کرده و در صورت بروز تخلف برخورد با متخلفان از سوی مراجع ذیربط و طبق قانون بـه عمل می آید.

 

۲۳-اینترنت ملی چه زمانی کامل میشود؟

قرار اسـت هم زمان با توسعه خدمات و محتواها و تامین زیرساخت‌هاي‌ مورد نیاز دراین شبکه تا پایان سال 99 یعنی پایان برنامه پنجم توسعه، ۶۰ درصد خانوارها با اتصال پرسرعت بـه شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

 

۲۴- شیوه کار شبکه ملی اطلاعات چگونه اسـت؟

شبکه ملی اطلاعات، مطابق پروتکل IP کـه همان استاندارد اینترنت اسـت کار می کند.

 

درباره اینترنت ملی می‌توانید در پایین همین قسمت مراجعه نمایید و هرانچه باید بدانید را بخوانید.
جدیدترین مطالب سایت