جاذبه های گردشگری قلعه سب

جاذبه های گردشگری قلعه سب

جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان

جاذبه هاي زیادی در ایران وجود دارد که یکی از این جاذبه ها در سیستان و بلوچستان را برای شما نام می‌بریم جاذبه هاي گردشگری سیستان و بلوچستان قلعه سب سالم‌ترین قلعه‌اي هست که از دوران اسلامی سیستان و بلوچستان، مانده‌هست

 

قلعه سب سالم‌ترین قلعه‌اي هست که از دوران اسلامی سیستان و بلوچستان، مانده‌هست. آیینه تمام نمای این قلعه که حاکمان صفویه و بعد از انها هست، از جمله ۲۷ بنای تاریخی استان هست که هنوز پابرجاست. قلعه سب در اوایل قرن دوازدهم هجری مرکز حکمرانی حاکم محلی به نام «ملک دینارخان» بزرگ و فرزندان او بود که در مناطق اطراف «سیب و سوران» حکمرانی می کردند.

 

آخرین حکمران «قلعه سب» غلام رسول خان بود که دو اتاق طبقه دوم قلعه را به ساختمان اضافه کرد. نام قلعه «سب» از نام روستای «سیب» «به معنای جایگاهی که در آن آب روان هست» گرفته شده‌هست. این واژه به طایفه‌هاي کهن در سراوان هم اطلاق میشود.

 

جاذبه های گردشگری قلعه سب  

قلعه سب در اوایل قرن دوازدهم هجری مرکز حکمرانی حاکم محلی به نام «ملک دینارخان» و فرزندان او بود

به گزارش تالاب:قلعه سب روی صفحه‌اي سنگی و صخره طبیعی کم ارتفاع با خشت و گل در قرن دوازدهم هجری قمری ساخته شد و در پایان قرن سیزدهم آخرین تغییرات اساسی در آن صورت گرفت.

 

ساختمان قلعه آلبوم‌اي از حصار و بنای اصلی هست که با ۲۳ متر ارتفاع در روستای «سیب» ۲۵کیلومتری جنوب غرب سراوان قرار دارد. قلعه سب را سیاسی‌ترین بخش از تاریخ شهرستان سراوان میدانند چون بر زمینه متون تاریخی، نخستین منطقه در شرق بلوچستان بوده که نیروهای ناصرالدین شاه در سال ۱۲۵۷ به آنجا رفتند تا تحرکات منطقه را زیر نظر بگیرند.

 

جاذبه های گردشگری قلعه سب

قلعه سب روی صفحه‌اي سنگی و صخره طبیعی با خشت و گل در قرن دوازدهم هجری قمری ساخته شد

 

  بنای اصلی قلعه در قاعده، به صورت مستطیل ۳۶ متر در ۲۵متر، در دو طبقه ساخته شده‌هست. به گونه يي که هرچه بر ارتفاع آن افزوده میشود از حجم آن کم می شود و در ظاهر به شکل «مصطبه هرم» درمی آید که موجب ایستایی اکثر بنا و پیشگیری از رانش دیوارهای قطور و مرتفع آن میشود. معماران چیره‌دست محلی با بهره‌گیری از تجربه خود، برای احداث قلعه سب تخم گیاهی به نام «توتری» را با گل مخلوط میکردند و ملاطی چسبناک می‌ساختند که وقتی خشک شد، شدیدترین رگبارها و بارانهای فصلی بلوچستان نیز توانایی شستن آن را ندارد و به همین علت قلعه پایدار ماندهاست.

جاذبه های گردشگری قلعه سب

بنای اصلی قلعه در قاعده، به صورت مستطیل ۳۶ متر در ۲۵متر، در دو طبقه ساخته شده‌هست

 
حصار قلعه سیب با سه متر ارتفاع ۴۸ متر در ۷۴ متر به شکل مستطیل، دورتادور قلعه را فراگرفته‌هست، و به وسیله غلام‌گردهای «محلی ویژه نگهبانان و تیراندازی» در داخل دیوار و چهار برج چهارگوش در چهار رأس حصار از قلعه محافظت میکنند. سازندگان قلعه همینطور با بهره‌گیری از تنه خرما و شاخ و برگ آن وگاهی حصیرهایی از داز DAZ «نخل کوتاه وحشی»، سقفها را می‌پوشاندند و روی آنهارا با کاهگل پوشش می‌دادند. محل ورود به قلعه تنها از طریق پلکان جنوب شرق امکان پذیر هست و واردشونده‌ها پس از عبور از در اصلی قلعه به وسیله معبری به درگاهی، در سمت میانی دیواره غربی و از آنجا به وسیله یک راهرو تونل به طول ۱۶/۵متر با شیب نسبتاً تند به حیاط مرکزی می‌رسیدند. همینطور برای دسترسی ساکنان قلعه به آب شیرین، چاهی در دل صخره و حیاط مرکزی حفر شده‌هست. سیب بنای تاریخی قلعه سب مهرماه ۱۳۷۵ به توصیه این اداره به شماره ۱۷۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. 

جاذبه های گردشگری قلعه سب 

 قلعه سب در مجموع ۱۰ اتاق کوچک و بزرگ دارد که در اطراف حیاط مرکزی جای گرفته‌اند

 

 قلعه سب در مجموع ۱۰ اتاق کوچک و بزرگ دارد که در اطراف حیاط مرکزی جای گرفته‌اند و برای دسترسی به فضاهای حاکم نشین و تابستانی، راه پله يي، پنهان، کم عرض، با شیب چندان وجود دارد. قلعه سب بعد از زمان صفویه بویژه در عصر افشاریه محل سکونت حاکمین بوده‌هست.

 جاذبه های گردشگری قلعه سب

 

جدیدترین مطالب سایت