شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

اشنایی با ملایر شهر بزرگ و تاریخی در غرب ایران

 

ملایر شهر تاریخی اریای ها شهر لیر مردان و شهر زیبای غرب ایران می‌باشد.

 

صبح زود راه افتادیم. اینبار فصل پاییز هست و هوس انگور خوردن در باغ، به سر اهالی گروه زده بود. توافق کردیم سفری دو روزه به سوی شهر ملایر، شهر انگور و شیره و کشمش، داشته باشیم.

تاریکی هاي صبح و پس از خوردن صبحانه مفصل و خوشمزه رستوران مهتاب مسیر را ادامه میدهیم. گذر از شهر قم و اراک و بالاخره نزدیکی هاي ظهر به آب و هوای مفید کوهپایه اي حوالی توره می‌رسیم. از خوشی هاي داخل اتوبوس نمی‌شود به اسانی گذشت.

 

شعر و شاعری برپا و بازار داغ گفتگوهای چهل نفری در دستان رهبر گروه. متوجه نمی‌شوی کی به مقصد می‌رسی. اما هوای کارساز پر از اکسیژن که صورتت را نوازش می‌دهد میدانی که نزدیک مقصد هستی. گندم هاي درو شده در مزارع و درختان صنوبر و گردو، زردآلو و هلو و آلوی باغستان هاي نزدیک ملایر.

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

ملایر و طبیعت معتدل کوهستانی

ملایر شهری بزرگ و تاریخی در غرب ایران هست. این شهر بنگاه شهرستان ملایر ودر سیصد و هشتاد و شش کیلومتری غرب پایتخت ودر هفتاد کیلومتری جنوب شرقی بنگاه استان واقع شده. بعد از همدان نخستین شهر بزرگ استان، از نظر جمعیت به تعداد می‌آید. ملایر در معنا به سرزمین آریایی ها تلقی شده هست. قدمت سکونت در محل کنونی ملایر به تمدن ایلام باز میگردد. پس از ایلامی ها، مادها در ملایر ساکن شدند. مردم مهمان دوستش به زبان پارسی و گویش ملایری تکلم می‌کنند.

 

به گزارش تالاب ملایر دارای طبیعت معتدل کوهستانی با زمستان هاي سرد و پر برف و تابستان هاي معتدل هست. وجود روستاها و زمین هاي وسیع کشاورزی و باغ هاي حاصلخیز انگور، همینطور گستردگی صنعت مبلمان و منبت در توسعه آن کارساز بوده اند. از جمله آثار دیدنی در ملایر میتوان به پارک سیفیه، یخچال میرفتاح، شهر زیرزمینی دوره اشکانیان، موزه منزل لطفعلیان، طرح در دست تاسیس مینی ورد، بام ملایر و دریاچه کوثر اشاره کرد.

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

ملایر دارای طبیعت معتدل کوهستانی با زمستان هاي سرد و پر برف و تابستان هاي معتدل هست

 

سفر به شهر جهانی انگور، ملایر
به مقصد که می‌رسیم، نوید صرف ناهار در یکی از منزل هاي سبک قدیمی ملایر رابه ما می‌دهند. دیگر سر از پا نمی شناسیم. برای مان آبگوشت محلی پخته باشند و با ترشی هاي مختلف مشهور آنجا کنارش و نان تازه محلی، پس از استراحتی کوتاه گروه به راه میوفتد تا از مکان هاي دیدنی بازدید کند.

 

بازار شهر ملایر
بازار قدیمی شهر را تا گذشته از تعطیلی نباید از قلم انداخت. در آستانه ورودی آن انواع سبزی هاي محلی و بوی گیاهان تازه داروئی و کوهی مشامت را کارساز نوازش می‌دهد. انواع سوغات شهر کشمش، سایه خشک، مویز، آلو خشک، پره آلو و زردآلو، شیره انگور، باسلق، سجق، ترخینه، گردو، کلوچه ملایر و هر چه بگویی کم گفته ایم.

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

بازار قدیمی شهر ملایر را تا گذشته از تعطیلی نباید از قلم انداخت

 

ملایر؛ زادگاه انگور
ملایر زادگاه انگور و فرآورده هاي آن یعنی کشمش و شیره انگور هست. همینطور نوعی شیرینی به اسم باسلوق از شیره انگور می سازند که بسیار خوشمزه هست. به علت داشتن دشت هاي پهناور، زنبورهای عسل این شهر، عسل هاي خوشمزه اي هم ساخت میکنند. گردو نیز دیگر سوغات ملایر هست. آنچه بر جذابیت این شهر می افزاید بندهایی هست که در بعضی از اتاق هاي منزل هاي قدیمی با سقف تیرک چوبی می‌بینی. انگورها از این بندها آویخته میشوند تا در سایه خشک شوند. به آن ها سایه خشک میگویند. مزه طبیعی و خوشمزه کشمش حقیقی را آنجا بچشید. بینظیر هست.

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

ملایر زادگاه انگور و فرآورده هاي آن یعنی کشمش و شیره انگور هست

 

 

منزل لطفعلیان
منزل لطفعلیان دیدنی هست، با حیاطی بزرگ در وسط منزل و پنجره هاي رنگی دور تا دور که به حیاط مشرف می باشند و اتاق ها را زیباتر نموده اند. پله هایي باریک که شما رابه طبقه بالا هدایت می‌کنند. معماری خاصی دارد. نمای خارجی منزل کاهگلی و فاقد پنجره هست. گفته می‌شود علت حفاظتی داشته هست. سقف طبقه دوم با تیرک هاي چوبی درست شده که به نوبه خود عالی و دیدنی هست.

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

منزل لطفعلیان یکی از دیدنی هاي ملایر هست

 

پارک سیفیه

پارک سیفیه، با صفا با چنارهای انحصار به فرد و تنومند قدیمی اش و هوای تمیز و خنک شباهنگام هوش را از سرت می‌برد. بالای آن بام ملایر و شهر را زیر پای خود می‌توانید کارساز مشاهده نمایید.

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

پارک سیفیه ملایر، با چنارهای انحصار به فرد و تنومند قدیمی اش بسیار با صفا هست

 

یخچال قدیمی دوقوزپله
یخچال قدیمی دوقوزپله، در محله قدیمی بهمین اسم درکنار نهر کوچکی واقع شده هست. این بنا از آثار باقی مانده دوره قاجاریه هست که ازآن یخ میگرفتند.

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

یخچال قدیمی دوقوزپله، در محله قدیمی بهمین اسم درکنار نهر کوچکی واقع شده هست

 

طرح دنیا مینیاتوری
این طرح که چهارمین طرح دنیا مینیاتوری در دنیاست تا کنون تنها در سه کشور چین، ژاپن و بلژیک تاسیس شده هست. برای اجرای این طرح 138 اثر تاریخی مطرح دنیا شناسایی شده ودر مقیاس یک دهم دراین طرح گردشگری تاسیس می‌شود. آثار تاریخی چون برج ایفل، اهرام ثلاثه، پرسپولیس، دروازه قرآن، تخت جمشید و سایر آثار مطرح دنیا و ایران در طرح مینی ورد خواهد بود که بیش از 15 اثر آن مرتبط به آثار تاریخی مطرح دنیا و بقیه، ایرانی هست.

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

طرح دنیا مینیاتوری در ملایر

 

بانوی نیکوکار ملایری
در این جا یاد یادی از بانوی خیر ملایری به اسم فخرالحاجیه ترکمان سهرابی که موسس مدرسه دخترانه این شهر و بیمارستان فخریه بوده هست، جایز هست. بانویی نیکوکار که ملایری ها همه ی وقت او را به خاطر خواهند سپرد. مدرسه و بیمارستانی که هنوز هم پابرجاست و یادبود آن بانوی بزرگوار.

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

بانوی نیکوکار ملایری

 

باغ هاي انگور و مراسم شیره پزی
مشاهده باغ هاي انگور و مراسم شیره پزی در رأس برنامه هاي گروه قرار دارد. شب را پس از این گشت هاي پشت هم باید زودتر خوابید.

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

مراسم شیره پزی در ملایر

 

روستای مانیزان
صبح زود با اکسیژن فراوان هوای تمیز شهر حاضر بسوی بازدید از روستای مانیزان و مراسم شیره پزی شدیم. روستای مانیزان در جنوب شرقی ملایر با تولیدات فراوان زراعی و باغی و مهم تر از همه ی انگور، پذیرای گروه ماست.

 

انگور ملایر در کشور عالی هست. این انگورهای ساخت شده بخصوص درروستای مانیزان به علت خاک باکیفیت این منطقه بسیار شیرین و مرغوب میباشند و با دقت به مهارت بالای اهالی این روستا در پخت شیره، باکیفیت ترین شیره و انگور و باسلق کشور دراین روستا ساخت میشود. شیره انگور محصولی بسیار نیروبخش هست که از انگور کشمشی درست میشود.

شهر تاریخی ملایر و طبیعت زیبای کوهستانی (عکس)

انگور ملایر در کشور بینظیر هست

 

منبع : بهترین ها

جدیدترین مطالب سایت