آشنایی با جاذبه های بکر گیلان

آشنایی با جاذبه های بکر گیلان

آشنایی با 5 مکان دیدنی گیلان 

گیلان شهر بسیار خوشگل و جالب هست که امروز 5 مکان آن را به شما معرفی می‌کنیم سرزمین جلگه اي و کوهستانی حاشیه جنوبی دریای خزر شامل استان هاي گیلان، مازندران و گلستان به علت حائل شدن بین دریا ور شته کوه البرز طبیعتی متفاوت با سایر نقاط کشور دارد. استان گیلان با طبیعتی بکر و مردمانی مهمان نواز سال هاست که پذیرای گردشگران داخلی و خارجی هست.

 
به گزارش تالاب:جاذبه هاي معروفی همچون تالاب انزلی، شهرک تاریخی ماسوله، شهر زیبای لاهیجان، بنای تاریخی قلعه رودخان و گرچه نوار ساحلی دریای خزر برای بیشتر گردشگران آشناست و طی سالیان قبل به خوبی معرفی شده هست. در این مطلب کوتاه پنج منطقه بسیار خوشگل و رویایی دیگر از استان گیلان معرفی میشود تا در صورتی که تصمیم گرفتید به این استان شمالی مسافرت کنید، بازدید از انها را حتما در برنامه سفر خود قرار دهید.

 

1. موزه میراث روستایی گیلان

موزه هاي روستایی، عکس هایي ملموس از زندگی سنتی اند که در انها میتوان معماری، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی را از نزدیک دیدن و زندگی روستایی را تجربه کرد. این موزه ها فضایی را فراهم می‌کنند تا مردمان هر سرزمین با قبل نزدیک پدران و مادران خود آشنا شوند.

 
موزه میراث روستایی گیلان تنها تجربه ملی در اساس صیانت از فرهنگ و معماری روستایی با مفهوم موزه فضای باز در ایران هست. این موزه که در نوع خود در خاورمیانه و آسیای مرکزی منحصر به فرد هست، همۀ روزه از ساعت 9 تا 16:30 پذیرای مسافران هست. هزینه ورودی برای هر نفر سه هزار تومان می باشد.

 

آشنایی با جاذبه های بکر گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

   
نحوه دسترسی: کیلومتر 15 جاده رشت- قزوین، خروجی غربی جاده سراوان- فومن
   
امکانات: پارکینگ، سرویس، پذیرایی چای و شیرینی محلی

مناطق جالب نزدیک: پارک جنگلی سراوان، سد سنگر، سد خاکی و دریاچه سقالکسار

 
2. تله کابین حیران

آلبوم توریستی و گردشگری حیران در حاشیه کوهستان خوشگل و جالب حیران در حد مرزی بین استان هاي اردبیل و گیلان و کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد و از سمت ایستگاه بالا به جنگل سرشناس فندقلو شهرستان نمین منتهی می‌شود. از چشم اندازهای زیبای این آلبوم توریستی میتوان به قلعه شیندان که از آثار مهم تاریخی زمان ساسانیان هست اشاره کرد که اکنون در اراضی کشور آذربایجان قرار گرفته هست و در طول مسیر حرکت تله کابین و همینطور ایستگاه بالا به راحتی قابل دیدن هست. گردنه حیران جاده اي پرپیچ و خم با طبیعتی خوشگل و چشم اندازی وسیع، خود از نقاط جالب گیلان هست. قیمت بلیت تله کابین برای هر نفر 20 هزار تومان هست. 

 

آشنایی با جاذبه های بکر گیلان

تله کابین حیران

  
نحوه دسترسی: مسیر رشت به سمت آستارا از دو جاده رشت- انزلی- آستارا یا رشت- صومعه سرا- آستارا پیموده می‌شود که مسیر دوم ایمن تر و نزدیک تر هست «183 کیلومتر» سپس از آستارا به سمت اردبیل وارد گردنه حیران شده و پس از طی 70 کیلومتر به ایستگاه تله کابین میرسیم.
   
امکانات: تله کابین، کارتینگ، ترامبولین، آلاچیق، رستوران، کافی شاپ، چای منزل سنتی

مناطق جالب نزدیک: جنگل هاي فندقلو، بازارچه ساحلی آستارا

 
3. پارک ملی «تالاب» بوجاق

این تالاب خوشگل در محل تلاقی سفیدرو با دریای خزر واقع شده هست. این پارک پناهگاه امن و محیطی طبیعی برای زندگی بیش از دویست گونه پرنده مهاجر هست که هرساله با شروع فصل پاییز از نقاط گوناگون جهان به این منطقه مهاجرت میکنند و جشنواره زیبای پاییزی را از گونه هاي نادر پرندگان برای گردشگران ترسیم می‌کنند. تالاب بوجاق اضافه بر میزبانی گونه هاي گوناگون پرنده، زیستگاه بیش از پنجاه گونه ماهی و آبزیان بومی و مهاجر هست و از معدود زیستگاه هاي فک خزری؛ تنها پستاندار دریای خزر هست.

 آشنایی با جاذبه های بکر گیلان

پارک ملی «تالاب» بوجاق

 

این پارک ملی به لحاظ خشکی و دریایی بودن و عبور رودخانه سفیدرود از میان آن و قرار گرفتن در حاشیه دریای خزر جلوه اي منحصر به فرد به خود گرفته هست.

نحوه دسترسی: این منطقه خوشگل که در فاصله 45 کیلومتری رشت قرار دارد، از جاده رشت- کوچصفهان- لشت نشاء- زیباکنار و جاده رشت- خمام- حسن رود- زیباکنار برای گردشگران قابل دسترسی هست.
 
  امکانات: قایق موتوری، ویلا و سوییت هاي اقامتی، رستوران، هتل

مناطق جالب نزدیک: اسکله چوبی و ساحل کیاشهر، ساحل دریای خزر، منطقه آزاد انزلی و مراکز خرید آن

 
4. ییلاقات ماسال

ماسال شهری در 55 کیلومتری شمال غربی رشت و در دامنه کوه هاي تالش هست. جاذبه هاي طبیعی ماسال فراتر از آن هست که امکان معرفی آن در چند خط وجود داشته باشد، فقط می‌توان پیشنهاد کرد که حداقل 25 کیلومتر از جاده کوهستانی ییلاقات ماسال را طی کنید تا در این جاده خوشگل با طبیعتی مسحورکننده و بکر مواجه شوید و خوش اقبالی در برخی از روزهای سال با ارتفاع گرفتن و خروج از ابرها، جنگل ابر را در زیر پاهای خود مشاهده نمایید. با دقت به امکانات موجود در منطقه اقامت شبانه با هزینه کم و امنیت بسیار در این مسیر امکانپذیر هست.

  آشنایی با جاذبه های بکر گیلان

 ییلاقات ماسال

 
نحوه دسترسی: مسیر رشت- صومعه سرا- ماسال حدود 51 کیلومتر و سپس به سمت ییلاقات زیبای ماسال

امکانات: هتل- رستوران- منزل هاي روستایی، سوییت و اتاق هاي چوبی برای اسکان شبانه

مناطق جالب نزدیک: ییلاقات شاندرمن، جنگل آلیان و تنیان

 

5. سیاهکل و دیلمان

منطقه سیاهکل تا دیلمان و ییلاقات اطراف دیلمان از جاذبه هاي بکر، خوشگل و متنوع گیلان هست. بدون شک آبشارهای سیاهکل یا بیشترین زیبایی هاي طبیعی و جذابیت هاي گردشگری چشم و دل هر علاقه مند به طبیعت را مینوازد و محیطی مناسب برای گذراندن ساعات بیکاری و فراغت فراهم می آورد.

 

مسیر 45 کیلومتری بسیار زیبای سیاهکل به دیلمان از دیگر جلوه هاي بی بدیل گردشگری استان گیلان هست که چشم هر بیننده اي را خیره می‌کند. در این مسیر آبشارهای زیبایی همچون لونک و چشمه آب معدنی لاریخانی محل مناسبی برای استراحت هست. ییلاقات دیلمان که در ارتفاع بیش از دو هزار متری قرار گرفته اند دارای پوشش گیاهی متفاوتی نسبت به جنگل هاي سیاهکل میباشند که این تنوع خود بر زیبایی منطقه افزوده هست.

 

امکان اسکان شبانه و ارزان و امن در منزل هاي روستایی و سوییت هاي اقامتی  دیلمان و روستاهای اطراف آن به راحتی میسر هست. پیشنهاد میشود در عبور از منطقه زیبای سیاهکل- دیلمان به هیچ عنوان عجله نکنید و با آرامش از زیبایی هاي این منطقه لذت ببرید.

 

  آشنایی با جاذبه های بکر گیلان

سیاهکل و دیلمان

  
نحوه دسترسی: دسترسی به سیاهکل از دو جاده رشت- لاهیجان- سیاهکل و رشت- سنگر- سیاهکل میسر هست. مسیر سیاهکل به دیلمان نیز جاده اي 45 کیلومتری و کوهستانی و پرپیچ و خم دارد که رعایت احتیاط در آن ضروری هست. گرچه مسیر دیلمان- آسیابر- بره سر- توتکابن- رستم آباد نیز میتواند در تابستان و در روزهای غیربارانی مسیر مناسبی برای بازگشت باشد که خود جاذبه اي دیگر هست.

امکانات: منزل هاي روستایی و سوییت هاي اقامتی، رستوران، هتل

 

مناطق جالب نزدیک: آستانه اشرفیه، لاهیجان، سد سنگر، منطقه عمارلو و خورگام.

توصیه های مهم

 خاطره خوش سفر را با سبقت غیرمجازی، سرعت غیرمطمئن، عبور از شانه خاکی راه و انواع تخلفات دیگر با یک روز نحس و پرحادثه عوض نکنید.

عاجزانه خواهشمند هست زباله هاي خود را در کیسه اي جمع کنید و پس از مراجعه به شهر دور بیندازید.

در کنار علفزارهای خشک و زیر درختان به هیچ عنوان آتش روشن نکنید و حتما قبل از خروج از طبیعت بر روی آتش آب بریزید و از خاموش شدن آن مطمئن شوید.

روی دیگر طبیعت خوشگل، خشن هست؛ از این رو در کنار رودخانه ها، زیر صخره ها و مسیر خشک شده رودها خودرو خود را پارک نکنید، چادر نزنید و شب نخوابید. خطر ریزش سنگ و طغیان رودخانه ها همواره وجود دارد.

ترجیحا در روزهای بارانی به مناطق کوهستانی نروید؛ جاده هاي مه آلود و لغزنده، خطرناک هست و طبیعت خوشگل در زیر ابرها مخفی.

به هیچ عنوان در کنار جاده زیرانداز پهن نکنید و به استراحت نپردازید. خطر منحرف شدن خودروهای عبوری همۀ وقت وجود دارد. با کمی حوصله در سراسر گیلان مکان هاي امن برای استراحت و چادرزدن و شب ماندن وجود دارد.

 

جدیدترین مطالب سایت