مقایسه اصفهان و شیراز | کدام شهر دیدنی تر هستند ؟

مقایسه اصفهان و شیراز | کدام شهر دیدنی تر هستند ؟

اصفهان بهتر است یا شیراز 

 

اصفهان و شیراز دو شهر بسیار دیدنی کشورمون است که سالانه میلیونها نفر رابه خود جذب میکنند آیا واقغا کدام شهر دیدنی تر هستند ؟ 

 

سفر های بهاری برترین زمان برای گردش در ایران است.انتخاب مقصد سفر بین اصفهان یا شیراز را ما برای شما راحت می کنیم

اصفهان

سفری سنتی و رویایی برای رسیدن به قلب استان اصفهان ۲ راه داریم:

۱- تهران، ساوه، دلیجان، اصفهان.
به طول ۴۶۰ کیلومتر۲- تهران، قم، کاشان، اصفهان.
به طول ۴۶۱ کیلومتر

مقایسه اصفهان و شیراز | کدام شهر دیدنی تر هستند ؟

 

مسیر دوم مسیر امن تر و بهتری است.
هرچند اصفهان به علت بناهای تاریخی اش مثل سی و سه پل، میدان نقش دنیا، قصر چهلستون، عالی قاپو، منارجنبان و…

 

شهرت دارد اما این استان که از یک سو بیابانی و نیمه بیابانی و از سوی دیگر کوهستانی است جاذبه هاي طبیعی بسیاری دارد که کمتر شناخته شده، کویرها و روستاهای کویری زیبا و آرام، غار ها، آبشار ها، باتلاق ها و رود هاي اصفهان هم بسیار دیدنی است.

 

چند کیلومتری مانده به کاشان شهر هاي کوچک قمصر و نیاسر با باغ ها و عرقیات و گلاب شان زبانزد ناب و عامند.

 

روستای زیبای مشهد اردهال آرامگاه شاعر بلند آوازه معاصر سهراب سپهری و روستای سرخ ابیانه نیز در همین مسیر و نرسیده به کاشان واقع شده اند که می‌توانید پیش از رسیدن به شهر اصفهان از انها بازدید کنید.

 

بهتر است حداقل یک روز کامل رابه کاشان اختصاص دهید. منزل هاي تاریخی کاشان، حمام و باغ فین و کویر هاي اطرافش مثل کویر مرنجاب و دریاچه نمک را ندیده نگذارید.

 

برای اقامت در کاشان هم میتوانید سراغ هتل بروید و هم مهانسرا هاي سنتی که فضایی ایرانی، خاطره انگیز و بسیار دلنشین دارند.
در مسیر کاشان به نطنز هم یک اکوکمپ کویری زیبا و مجهز درروستای متین آباد واقع شده که می‌توانید اقامتی ناب را در آن ودر دل کویر تجربه کنید.

 

اگر به سوی کویر مرنجاب بروید یک کمپانی خصوصی حجره هاي کاروانسرای مرنجاب را کمی مرتب و تجهیز کرده و میتوانید اقامتی تاریخی را تجربه کنید.

 

مقایسه اصفهان و شیراز | کدام شهر دیدنی تر هستند ؟

شهر اصفهان دارای اماکن اقامتی بسیاری است از هتل هاي بسیار شیک و مجلل تا هتل هاي سنتی و مهمانسرا هاي ارزان، اگرهم ترجیح می‌دهید برای چند روزی که در اصفهان هستید منزل اجاره کنید باید سراغ بنگاه هاي معاملات ملکی بروید.

 

برای بازدید کامل از جاذبه هاي تاریخی شهر اصفهان دو روز کامل باید وقت بگذارید.
در محاسبات تان ترافیک سنگین اصفهان و شلوغی بیش از حد اماکن تاریخی را فراموش نکنید. خوردن بریونی و دوغ و گوش فیل را فراموش نکنید.

 

در میدان نقش دنیا اصفهان و درست رو به روی گنبد شیخ لطف الله سری به چاه حاج میرزا بزنید البته برای پیدا کردنش باید از کسبه سؤال کنید حیف است که به اصفهان بروید اما یک ساعتی در چاه حاج میرزا ننشینید و خوراکی نخورید و چای و قلیانی نزنید و دوغ و گوش فیل را امتحان نکنید. هرچه سوغاتی میخواهید در همان میدان نقش دنیا پیدا خواهید کرد.

 

مقایسه اصفهان و شیراز | کدام شهر دیدنی تر هستند ؟

 

اما دیدنی هاي اصفهان فقط در کاشان و اصفهان خلاصه نمیشود. اگر اهل طبیعت گردی هستید میتوانید یک روز کامل رابه دیدن جاذبه هاي طبیعی اطراف سمیرم اختصاص دهید.

دو آبشار بسیار زیبا و منحصر به فرد سمیرم و آب ملخ را حتماً مشاهده نمایید. البته آبشار سمیرم به علت آسانی دسترسی احتمالا شلوغ خواهد بود اما آبشار آب ملخ خلوت تر، زیباتر و منحصربه فردتر است.

اگر اهل ماجراجویی هستید حتماً غار پلنگ را در ۱۲ کیلومتری شهر کمه از توابع سمیرم مشاهده نمایید.

 

برای ورود، دهانه غار را باید بطور خزیده طی کرد و پس ازآن وارد محوطه بزرگی می‌شوید، طول غار حدود ۹۵ متر است، صخره هاي داخلی غار به شکلی انسان رابه درون آن هدایت می‌کنند که گویی شخصیت مهمی در انتهای آن به انتظار ایستاده است

 

هرچند از نظر علمی هیچ توجیهی برای این افسانه مردم محلی مبنی بر سنگ شدن پلنگ آدمخوار وجود ندارد اما تخته سنگ بزرگی در انتهای غار موجود است که به شکل پلنگی عظیم الجثه در حالت خوابیده است.

مقایسه اصفهان و شیراز | کدام شهر دیدنی تر هستند ؟

یکیدیگر از جاهای بسیار دیدنی اصفهان که ملغمه اي از جاذبه هاي فرهنگی، تاریخی و طبیعی است روستای کویری ورزنه است. زنان این روستا بر خلاف جاهای دیگر ایران همیشه چادر سفید سر میکنند.

ارگ قورتان در نزدیکی ورزنه یکی از بزرگترین ارگ هاي ایران است که هنوز مردم در آن سکونت دارند و نیز تپه ماسه هاي طلایی و بکر ورزنه ارزش طی مسافت ۱۰۰ کیلومتری اصفهان تا ورزنه را دارد.

 

باتلاق گاوخونی در نزدیکی ورزنه قرار دارد اما یادتان باشد که برای دیدنش نروید چون در حال حاضر به خاطر بسته بودن آب زاینده رود خشک است.

 

فارس

حافظ، عشاق را می ​طلبد برترین مسیر برای رسیدن به مرکز استان فارس مسیر:

 

تهران، قم، کاشان، اصفهان، شهرضا، آباده، مرودشت،شیراز به طول ۹۴۰ کیلومتر است.

 

هرچند استان فارس به علت آثار به جا مانده از دوره پیش از اسلام و به خصوص تخت جمشید و
پاسارگاد مشهور است اما بهتر است قبل از سفر به این استان با جاذبه هاي دیگر تاریخی، طبیعی و فرهنگی
این خطه از ایران آشنا شوید.

 

در ۱۳۵ کیلومتری شیراز و قبل از آنکه به مرودشت برسیم در سوی چپ بزرگراه تابلویی ما رابه سوی محوطه تاریخی پاسارگاد که به خاطر آرامگاه کوروش زبانزد است رهنمونی می‌کند.

 

هر چند تک تک بخش هاي محوطه تاریخی پاسارگاد برای تاریخ دانان و علاقه مندان میراث فرهنگی بسیار با ارزش است اما برای مخاطب عام جالب ترین قسمت این مجموعه آرامگاه کوروش است.

 

پیشنهاد ما این است که اگر اطلاعات دقیقی از بناهای دیگر این مجموعه ندارید پس از دیدن آرامگاه کوروش این مجموعه را ترک کنید و به سوی نقش رستم بروید.

 

نقش رستم در فاصله ۶۶ کیلومتری شیراز ودر سوی چپ بزرگراه قرار دارد. آرامگاه ۴ تن از پادشاهان هخامنشی، نقش برجسته هاي متعددی از وقایع مهم زمان ساسانیان، نقش برجسته ویران شده اي از زمان عیلامیان و بنای معماگونه کعبه زرتشت دراین مکان قراردارند.

 

۶ کیلومتر پس از نقش رستم به تخت جمشید می‌رسید. بازدید از تخت جمشید حداقل ۴ ساعت طول خواهد کشید.

 

اگر زمان کافی ندارید این بازدید را روز آخر و هنگام بازگشت انجام دهید و به هیچ عنوان بدون راهنما یا کتاب راهنما اقدام به بازدید نکنید.

 

مقایسه اصفهان و شیراز | کدام شهر دیدنی تر هستند ؟

حافظیه شیراز

 

شهر شیراز خوشبختانه هم دارای هتل ها و مهمانسرا ها و هتل هاي سنتی خوب است و هم منزل هاي مبله برای اجاره کردن در آن پیدا می‌کنید. کافی است سری به مرکز شهر و حوالی بازار وکیل بزنید؛ بر در و دیوار شهر اعلان هاي اجاره منزل را میبینید.

بازدید از جاذبه هاي تاریخی و فرهنگی شهر شیراز دو روز تمام طول خواهید کشید. شب هاي تان را در شیراز میتوانید به زیارت شاه چراغ یا حافظ بروید، همینطور میتوانید در نزدیکی حافظیه به باغ دنیا نما بروید.

برترین سوغاتی ها را هم میتوانید از بازار وکیل و مخصوصا سرای مشیر تهیه کنید. در خیابان پشتی ارگ کریم خانی هم دو سه فالوده فروشی هست که نباید از قلم بیفتد.

 

اما جاذبه هاي تاریخی استان فارس تنها در مرودشت و شیراز خلاصه نمی‌شود. شهرستان کازرون در فاصله ۱۵۴ کیلومتری غرب شیراز بیشترین آثار به جا مانده از دوره ساسانی را در خود جا داده است؛ معبد آناهیتا ایزد بانوی آب، شهر باستانی بیشاپور که زمانی پایتخت ایران بوده و بزرگترین مجسمه دوره
ساسانی مجسمه شاپور اول ازآن جمله اند.

میتوانید یک روز کامل از سفر خود رابه آثار تاریخی و طبیعی کازرون اختصاص دهید، یادتان باشد در مسیر شیراز به کازرون وقتی هنوز کمتر از ۲۵ کیلومتر از شیراز دور شده اید سراغ روستا ي رمقان و آبشار بسیار زیبای کوهمره سرخی هم میتوانید بروید.

مقایسه اصفهان و شیراز | کدام شهر دیدنی تر هستند ؟

عمارت مرکزی باغ ارم شیراز

 

هرچند مشهور ترین جاذبه طبیعی استان فارس آبشار مارگون است اما ما به علت ازدحام بیش از حد گردشگران بازدید از این آبشار را در تعطیلات نوروز پیشنهاد نمیکنیم.

شاید در مورد دریاچه هاي استان فارس هم زیاد شنیده باشید اما اگر میخواهید دریاچه اي پر آب مشاهده نمایید بهتر است به تماشای دریاچه هاي استان فارس نروید دراین میان دریاچه مهارلو که در فاصله ۱۰ کیلومتری جنوب شرقی شیراز که مبدل به دریاچه نمک شده دیدنی است و به خاطر فاصله اندکش با شیراز میتواند یکی از گشت هاي کوتاه اما دیدنی شما باشد اما اگر میخواهید از جاذبه هاي طبیعی فارس حسابی لذت ببرید بهتر است ۱۰۰ کیلومتر از شیراز به سوی شمال غرب بروید تا به سپیدان برسید.

 

بجز پیست اسکی مجهز سپیدان که دومین پیست اسکی بین المللی ایران است میتوانید در ۲۰ کیلومتری اردکان سراغ تنگ تیزاب را بگیرید و کنار رودی که از کوه هاي یاسوج تا تنگ تیزاب آمده است در کمپ هایي که برای گردشگران مهیا شده ساعاتی بیاسایید.

اگر اهل ماجراجویی و کوهپیمایی هستید می‌توانید دیگر جاذبه هاي طبیعی و بکر فارس را جست و جو کنید جاهایی مثل تنگ دم اسب و تنگ رغز که از بی نظیرترین جاذبه هاي طبیعی ایران هستند.

 

مقایسه دو استان اصفهان و فارس

مقایسه اصفهان و شیراز | کدام شهر دیدنی تر هستند ؟

مقایسه اصفهان و شیراز | کدام شهر دیدنی تر هستند ؟

 

نمره ها بین ۵ تا ۵- است.
هرچه این شماره مثبت تر باشد یعنی نمره بهتری در آیتم مورد نظرکسب شده است.

جدیدترین مطالب سایت