مکان های دیدنی بندر عباس در جنوب ایران

مکان های دیدنی بندر عباس در جنوب ایران

اگر به بندر عباس میروید حتما به این جاها سر بزنید

 

بندر عباس نام یک بندر جهانی در کشورمون هست که با این که هوای خیلی مرطوب و گرمی دارد اما مکان هاي دیدنی جذابی دارد .

 

قطار، اتوبوس یا هواپیما؟

مکان های دیدنی بندر عباس در جنوب ایران , برای سفر به بندرعباس اگر نخواهید با وسیله شخصی بروید که اگرچه میتواند درصورت داشتن مهلت و امکانات، بسیار هیجان‌انگیز باشد از بین سه انتخاب قطار، اتوبوس و هواپیما، قطار را توصیه میکنیم.

 

به گزارش تالاب درضمن درنظر داشته ‌باشید كه در سفر با وسیله شخصی اگر مبدا تهران باشد باید چیزی ‌ حدود 1300 کیلومتر رانندگی کنید. ضمن اینكه توقف در شهر های کاشان‌، اردستان‌، اردکان، میبد‌، یزد، رفسنجان و سیرجان شاید این مسیر یک و نیم روزه را تا بیش از دو روز طولانی كند.

 

حاجی‌آباد اما آخرین مقصد قبل از بندرعباس هست تا آرام‌آرام رطوبت و کمی شرجی، خبر از نزدیک شدن به دریا بدهد.

حالا ببینیم چرا قطار انتخاب دیدنی توجهی برای سفر به بندرعباس هست؟ صرف نظر از ایمن و ارزان‌تر بودن قطار نسبت به هواپیما، سنجیدن سفر با قطاری که حدود 18 ساعت در مسیر خواهید بود جذابیت خودش را دارد و اگر خوش‌شانس باشید ودر کوپه، با افراد خوش‌مشربی همسفر شوید کلی خاطره خواهید شنید.

 

اضافه بر این، قول می دهیم در طول مسیر با کلی ماجراها و آدم‌هاي عجیب و غریب در راهروها و غذاخوری روبه‌رو شوید تا اگر اهل خاطره‌نویسی باشید محتوای چندین صفحه یا پست برای‌تان ساخته شود. برای هواپیما هم که بالطبع باید هزینه‌اش را پرداخت و مضمون ناب دیگری برای گفتن وجود ندارد جز این که کمتر از دو ساعت به مقصد خواهید رسید.

معبد هندوها

پرستشگاه بُت‌ِگوران یا معبد هندوها یکی از آثار تاریخی شهر بندرعباس هست که در بنگاه شهر در خیابان امام خمینی، روبروی بازار روز قرار دارد.

ساختمان این معبد، درسال ۱۲۱۰ «قمری» در زمان حکومت محمدحسن‌خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس، از محل جمع‌آوری هدایای هندوها، از طریق تجار هندی ساخته شده‌ هست.

پروژه این بنا دقیقاً از معماری پرستشگاه‌هاي هندی متأثر هست. این معبد از جمله نشانه‌هاي معدود تاریخی بندرعباس هست که دقت هر تازه‌واردی رابه خود جلب می کند.

 

مکان های دیدنی بندر عباس در جنوب ایران

پرستشگاه بُت‌ِگوران یا معبد هندوها یکی از آثار تاریخی شهر بندرعباس هست

 

چشمه آبگرم گنو
چشمه آبگرم گنو در کوه گنو واقع شده که در فاصله ۳۴ کیلومتری از شمال شرقی بندرعباس قرار دارد. این چشمه و بخش‌هاي اطراف آن مکانی مناسب برای استراحت و تفرج‌هاي خانوادگی هست.

باوجود این که آب و هوای استان هرمزگان در غالباً مواقع سال گرم و شرجی هست، اما محیط اطراف کوه گنو به علت ارتفاع زیادش آب و هوای معتدلی دارد و اگرچه باید بدین مضمون نیز دقت داشت که علت شرجی بودن هوای این استان همین کوه گنو هست.

 

زیرا این کوه که با ارتفاع ۲۳۴۷ متری ششمین کوه بلند این استان به حساب می آید، مانع عبور بخارات آب دریا میشود ودر نتیجه هوای این استان غالباً شرجی هست.

 

معتدل بودن آب و هوای این کوه باعث می شود که گردشگران زیادی به این منطقه سفر کرده و ساعاتی را در آنجا سپری کنند. ضروری به یاد هست که گنو به‌عنوان منطقه حفاظت شده شناخته می شود.

 

مکان های دیدنی بندر عباس در جنوب ایران

چشمه آبگرم گنو در کوه گنو واقع شده که در فاصله ۳۴ کیلومتری از شمال شرقی بندرعباس قرار دارد

حمام گله‌داری تنها حمام‌ تاریخی‌ در بندرعباس‌
تنها حمام‌ تاریخی‌ در بندرعباس‌، حمام گله‌داری هست‌ که‌ در محله‌ اِوَزی‌ها قرار دارد و یکی از نقاط دیدنی این شهر به شمار می رود.

قدمت این حمام به دوره قاجاریه می رسد و تاریخ تاسیس آن به اواخر قرن سیزدهم هجری قمری برمی‌گردد. حمام وقفی متعلق به مسجد گله داری و واقف آن تجارتخانه حاج شیخ احمد گله داری هست. این بنا دو دوره مرمت را در سی سال قبل پشت سر گذاشته‌ هست.

اگر بنای این حمام را از نزدیک مشاهده نمایید، ردپای سنگ‌هاي دریایی، سنگ‌هاي اسفنجی، گچ دست کوب و ساروج محلی را در آن پیدا خواهید کرد که به خاطر رطوبت بالای منطقه، در بنا بکار رفته‌اند.

 

مصالحی که علت انتخاب‌شان قدرت ربایش بالای رطوبت بوده هست و اینروزها، همین سنگ‌هاي بادوام هم در مقابل رطوبت بالای منطقه تسلیم شده‌اند و رفته رفته تخریب میشوند.

 

مکان های دیدنی بندر عباس در جنوب ایران

تنها حمام‌ تاریخی‌ در بندرعباس‌، حمام گله‌داری هست‌

موزه آب و موزه مردم‌شناسی خلیج فارس
ساختمان موزه خلیج فارس نظیر‌اي نادر و گرانبها در معرفی معماری جنوب ایران هست‌. این ساختمان سنگ محکی هست برای نقد و بررسی معماری موجود در منطقه و قیاس آن با قبل نه‌عمده دور.

 

موزه در سه طبقه با زیربنای دو هزار و ۴۰۰ متر مربع بنا شده که طبقه همکف یا اول دارای فضای معماری عمومی، خدماتی، کتابخانه تخصصی و نمایشگاه هست. طبقه دوم به بخش مردم‌شناسی تعلق دارد که حاوی گالری بازار سنتی، آزاد‌سازی قلعه هرمز، صید و صیادی هست.

 

طبقه سوم موزه نیز با دقت به غنای فرهنگی، تاریخی استان هرمزگان حاوی بخش‌هاي باستان‌شناسی هست.

در وسط عمارت این موزه لنج نسبتاً بزرگی تعبیه شده که جلوه مخصوصاً‌اي به موزه بخشیده و ارتفاع بادبان آن به نورگیر طبقه سوم می رسد‌ اما موزه آب که قدمت آن به دوره صفویه می‌‌رسد متشکل از دو بركه گرد و طولی با زیر بنای 210 متر مربع هست که به غرض نمایش اشیا‌ و سالن نمایش تابلوهای عكس و همینطور فضا‌هاي رو باز با مساحت 1580 متر مربع طراحی شده و اقلامی که در آن به نمایش گذاشته شده‌اند حاوی انواع كوزه «جهله» ، انواع خمره آب به نام «كروش»، خمره‌هاي سنگى «موو» و عکس هایي از ظروف آب هست . در مجموع این موزه برای آشنایی با آثار و ابنیه تاریخی مرتبط به آب و همینطور چگونگی تلاش انسان‌ برای حفر چاه‌هاي آب و قنات خوب هست.

 

مکان های دیدنی بندر عباس در جنوب ایران

ساختمان موزه خلیج فارس نظیر‌اي نادر و گرانبها در معرفی معماری جنوب ایران هست‌

عمارت کلاه‌فرنگی
تقریبا غالباً شهر های ایران دارای عمارتی میباشند كه تحت عنوان کلاه‌فرنگی شناخته میشود. بندرعباس نیز از این قاعده مستثنا نیست. تولید این بنا كه گمرک قدیم و تاریخی شهر بندرعباس و محل تجارتخانه داخلی و خارجی آن بوده به دوره صفویه باز میگردد. این بنا، قلعه‌اي ۱۶ برج و سه دروازه دارد. از آنجا که بنا از معماری اروپائی آن زمان تاثیر پذیرفته، به عمارت کلاه فرنگی مشهور شده هست.

 

مکان های دیدنی بندر عباس در جنوب ایران

عمارت کلاه‌فرنگی یکی از آثار تاریخی شهر بندرعباس و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران هست

 

برکه‌هاي باران
آلبوم بركه‌هاي باران حاوی شش برکه یا آب انبار مرتبط به زمان صفویه هست . این آلبوم در قبل از منابع ذخیره آب شیرین بندرعباس بود. هر برکه دارای چهار دهانه اصلی برای برداشت آب بود. این برکه‌ها در فضای مشجر وسیعی در خیابان 22 بهمن بندرعباس قراردارند و دارای گنبدهای موزون خوشگل و ممتازی میباشند. این آلبوم را میراث فرهنگی استان مرمت کرده و با تغییر کاربری به صورت آمفی تئاتر و موزه آب در آورده هست.

 

مکان های دیدنی بندر عباس در جنوب ایران

آلبوم بركه‌هاي باران حاوی شش برکه یا آب انبار مرتبط به زمان صفویه هست

 

غار خرسین
غار خرسین یکی از معدود غارهای نمکی بکر و دست نخورده استان هرمزگان هست. این غار دربخش سیاهو در شمال شرقی ودر فاصله ۸۰ کیلومتری بنگاه استان واقع هست. محیط کوه غالباً از سنگ‌هاي ناپایدار و نمکی تشکیل شده هست، از اینرو پیشروی دراین غار باید با احتیاط کامل انجام شود.

 

ارتفاع دهانه غار ۳ متر، عرض دهانه ۴ متر و طول غار ۱۷۸ متر هست. پس از طی چند متر وارد تالاری می شوید که در واقع بزرگ‌ترین و تنها تالار این غار هست. پس از حدود ۱۰ متر پیشروی در تالار به یک حفره یا به اصطلاح گربه رو واقع در سوی چپ تالار می رسید که شما را وارد راهروی اصلی غار میکند. این راهرو بدون داشتن راه‌هاي فرعی و گمراه کننده تا طول ۱۷۰ متری داخل غار پیش میرود. هنگام ورود به راهرو بسادگی متوجه شیب غار میشوید و این شیب به‌طرف بالا تا رسیدن به انتهای غار ادامه می‌یابد.

 

مکان های دیدنی بندر عباس در جنوب ایران

غار خرسین یکی از معدود غارهای نمکی بکر و دست نخورده استان هرمزگان هست

دریا و جزایر
برای رفتن به بندرعباس باید وقت کافی داشت تا اگر زمان سفر به پایان رسید‌، دریغ نخورید که جاهایی را از دست داده‌اید؛ چراکه برنامه‌ریزی برای برگشتن دوباره به بندرعباس کار خیلی اسانی نیست. اصولا اگر برای نخستین بار هست که به بندرعباس میروید و حدس می زنید شاید به این زودی‌ها سفری دیگر تکرار نشود، برای کل استان هرمزگان برنامه‌ریزی کنید .

 

مگر میشود بندرعباس رفت و بعد فقط جزیره قشم را دید و سراغی از هرمز و باقی جزایر نگرفت؟ مگر میشود بندرعباس رفت و میناب و بازارش را ندید یا مشاهده غروب آفتاب را در دیگر بندرها و سواحل هرمزگان سنجیدن نکرد؟

 

مکان های دیدنی بندر عباس در جنوب ایران

 

جدیدترین مطالب سایت