مکان های دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب

مکان های دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب

مکان های دیدنی سرپل ذهاب 

 

سرپل ذهاب یکی از شهر های کوچک استان کرمانشاه هست که پس از زلزله بسیار آسیب دید در ادامه می‌توانید با مکان هاي دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب تالاب را دنبال نمایید. 

 

شهر زلزله دیده سرپل ذهاب , شهرستان سرپل ذهاب باوجود آثار زیبای تاریخی و جاذبه هاي طبیعی فراوان، بعنوان طاق گرا و آبشار پیران از جمله مناطقی هست که همواره پذیرای گردشگران به مخصوصاً در ایام نوروز بوده هست.

 

به گزارش تالاب، شهرستان سرپل‌ذهاب که در مسیر راه اصلی عتبات عالیات و راه زمینی تهران بغداد قرار گرفته یکی از شهرستان‌هاي دیدنی استان کرمانشاه هست.

مکان های دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب

این شهرستان در غرب استان کرمانشاه واقع شده و از شمال به شهرستان جوانرود، از غرب به شهرستان قصرشیرین و کشور عراق، از شرق به شهرستان اسلام‌آباد و از جنوب به شهرستان گیلان‌غرب محدود شده هست.

 

شهر سرپلذهاب بنگاه این شهرستان خوشگل بوده ودر فاصله ۱۴۰ متری جنوب غربی کرمانشاه قرار دارد که در فصل بهار با آب و هوای دل‌انگیز، مسافران فراوانی رابه خود ربایش میکند.

 

این شهرستان در ناحیه‌اي جلگه‌اي و کوهستانی قرار گرفته که ارتفاع پست‌ترین نقطه آن کمتر از ۶۰۰ متر از سطح دریا هست و کوه‌هاي برز، قراویز، بزنیان و دالاهو از جمله مهم ترین کوه‌هاي این شهرستان هست.

مکان های دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب

به گزارش تالاب آبشار پیران یکی از جاذبه‌هاي طبیعی و بسیار دیدنی شهرستان سرپل ‌ذهاب بوده که گردشگران و مسافران بیشماری برای مشاهده این آبشار خوشگل به روستای پیران سفر می کنند.

 

رودخانه‌هاي هواسان، چشم دهره «رود دیره» و رودخانه دیره از رودخانه‌هاي مهم سرپل‌ذهاب میباشند که در فصل بهار با طغیان این رودها مناظر دیدنی را نمایش میگذارند.

 

سراب‌هاي پیران، پل ماهیت، گرم، قره بلاغ، قلعه شاهین، ذهاب، ماراب و چنار از جمله سراب‌هاي شهرستان سرپل ذهاب میباشند و تفرجگاه جنگلی مشهور به امام عباس روستای پاتاق یکی از مناطق زیبای این شهرستان هست.

مکان های دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب

سراب پیران از مهم ترین سراب‌هاي این شهرستان قلمداد میشود که از لحاظ جاذبه‌هاي طبیعی و توریستی بسیار دیدنی و دیدنی بوده ودر کنار روستایی بهمین نام قرار گرفته هست.

 

روستای پیران در ۹ کیلومتری شهر سرپل ذهاب واقع شده و جنگل‌هاي انبوه و متراکم، درختان بلند و زیبای چنار، تبریزی، گردو و انجیر چشم‌اندازهای بسیار خوشگل و اساس مساعدی را برای گذراندن اوقات فراغت فراهم کرده‌اند.

 

آبشار بلند و زیبای پیران که از دل کوه‌ها و صخره‌هاي اطراف سرازیر می شود، در زمره جاذبه‌هاي بسیار کم‌مشابه و طبیعی روستای پیران هست.

مکان های دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب

عکس هایی از مکان دیدنی سرپل ذهاب  

 

«طاق گرا» که در گردنه زیبای پاتاق واقع شده هست و بعضی ازآن به‌عنوان اریکه سلطنتی یاد می کنند یکی از جاذبه‌هاي تاریخی سرپل‌ذهاب هست.

 

در مورد کارکردهای این بنای خوشگل نظرات متفاوتی وجوددارد که راه کاروان رو، توقفگاه موکب شاهی، پاسگاه مرزی، بنای یادبود یک پیروزی و … از جمله کارکردهای یاد شده برای آن هست.

 

بنایی مستطیل شکل به ابعاد ۴٫۷۶ * ۷٫۷ که بر سر راه کرمانشاه به سرپل‌ذهاب واقع شده ودر کنار راه باستانی سنگ فرش شده‌اي قرار گرفته که فلات ایران رابه بین‌النهرین تماس می‌داد، اما به‌علت تغییر مسیر این راه، بنای طاق گرا اکنون در شیب‌هاي پایین جاده آسفالت قرار دارد.

 

مکان های دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب

تصاویری از مکان دیدنی سرپل ذهاب  

 

به گزارش تالاب از نظر معماری بنای طاق گرا فضای ایوان مانندی هست که تماما از سنگ ساخته شده و بطرف جنوب مشرف به جاده سنگ فرش باستانی و با بلوک‌هاي سنگ بصورت مکعب مستطیل تراشیده شده ساخته شده هست.

 

مصالح داخلی دیوارها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ هست و دیوارهای بنا تا حدودی بلندتر ساخته شده‌اند تا بتوانند سقف طاق را دقیقا مسطح کنند.

 

در بالاترین بخش بر روی لبه بام، یک ردیف کنگره به ارتفاع ۹۲ سانتی‌متر قرار گرفته و ارتفاع بنا از سطح زمین تا بالاترین نقطه آن ۷٫۷ متر هست.

 مکان های دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب

عرض دهانه طاق ۴٫۱۰ متر و عمق آن ۳٫۱۰ متر هست و دیوارهای بنا با نقوش هندسی حجاری شده ودر مورد قدمت این بنا اختلاف نظرهایی وجوددارد که بعضی آن‌ رابه دوره اشکانی و بعضی آن‌ رابه دوره ساسانی نسبت می دهند.

 

احمد بن اسحاق یکی از محدثان مشهور امام حسن عسگری «ع» بوده ودر سال ۲۵۰ در سرپل‌ذهاب در قبل هست، این مقبره در داخل شهر سرپل‌ذهاب قرار گرفته و بنای آن بصورت چهار ضلعی بوده و بر روی گنبدی مدور قرار دارد.

 مکان های دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب

گوردخمه دکان داوود و نقش برجسته آنوبانی‌نی نیز از دیگر آثار باستانی این منطقه به‌شمار می رود و چیغ بافی، حصیر بافی، دواربافی، گلدوزی، نمدمالی، موج بافی، گلیم بافی و قالی بافی از جمله صنایع دستی مشهور این شهرستان هست.

 

بامیه و تماته «بامیه و گوجه فرنگی» خورش بامیه، خورش سبزی، خورش بادمجان، بورانی توله «گیاه محلی»، بورانی کنگر، زو و کره «زو شبیه کنگر هست»، کلانه، مکیش، قلیه، خاو رون، خرما و رون، شوروا، نژی ئاو و کباب از غذا هاي سنتی خوشمزه این شهرستان هست.

 

مکان های دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب

مکان های دیدنی و جذاب شهر زلزله دیده سرپل ذهاب

مکان دیدنی سرپل ذهاب  

 

جدیدترین مطالب سایت