مکان های دیدنی شهر نیشابور

مکان های دیدنی شهر نیشابور

جاهای دیدنی نیشابور

 

نیشابور یکی از شهر های قدیمی و پر آثار ایران هست در ادامه میتوانید با مکان هاي دیدنی شهر نیشابور تالاب را دنبال نمایید.

 

مکان هاي دیدنی شهر نیشابور , نیشابور از شهر های استان خراسان رضوی و بعد از مشهد دومین شهر بزرگ این استان هست. این شهر با داشتن آب و هوای مفید، خاک مناسب و موقعیت جغرافیایی ناب همه ی وقت مورد دقت مردمان گوناگون برای زندگی بوده هست و همین تاریخ طولانی، آثار تاریخی منحصربفردی را برایش به وجود آورده هست.

 

گردشگران زیادی در هنگام سفر به مشهد از این شهر هم بازدید و از جاذبه هاي معروفش مشاهده میکنند. میخواهیم درمورد دیدنی هاي نیشابور حرف بزنیم، در ادامه الی گشت را همراهی کنید.

آرامگاه خیام
خیام شاعر، ستاره شناس و ریاضی دان مشهور ایرانی هست که آرامگاهش در شهر نیشابور تبدیل به یکی از پربازدید ترین جاذبه هاي این شهر شده هست. این آرامگاه در باغی قرار دارد که در هنگام حیات این شاعر، محل زندگی اش بوده هست.

 

همین که به داخل این باغ وارد می‌شوید تندیس زیبایی از خیام را میبینید و بعد از مدتی قدم زدن در بین درخت هاي سرسبز و سریفلک کشیده به محل آرامگاه می‌رسید.

 

عمارت آرامگاه از طریق استاد سیحون ساخته شده و طراحی آن به گونه اي هست که شکوفه هاي درختان اطراف در هنگام بهار بر روی آرامگاه می ریزد. بر روی این عمارت، بیست بیت از اشعار این شاعر در کتیبه هاي لوزی شکل با خط خوش نوشته شده هست.

 

مکان های دیدنی شهر نیشابور

خیام شاعر، ستاره شناس و ریاضی دان ایرانی هست که آرامگاهش در شهر نیشابور هست

باغ قدمگاه
در ۲۴ کیلومتری نیشابور کمی آنطرف تر از جاده نیشابور- مشهد جایی در دامنه هاي جنوبی کوه بینالود و مشرف به دشت نیشابور مکانی مقدس به اسم باغ قدمگاه وجوددارد.

 

دلیل نامگذاری این باغ به اسم قدمگاه این هست که در آن سنگی سیاه وجوددارد که بر روی آن دو ردپا دیده میشود. این ردپاها رابه امام رضا نسبت میدهند برای همین زوار زیادی که برای زیارت حرم امام رضا عازم مشهد میباشند در مسیرشان برای مشاهده این سنگ به این باغ میروند.

 

باغی که امروز دراین محل می‌بینید در دوران صفوی ساخته شده و تماشای معماری کوشک هشت ضلعی داخل آن حتما برایتان دیدنی هست.

 

مکان های دیدنی شهر نیشابور

باغ قدمگاه، در ۲۴ کیلومتری نیشابور کمی آنطرف تر از جاده نیشابور قرار دارد

 

آبشار گرینه
برای مشاهده این آبشار تماشایی باید به ۴۰ کیلومتری شمال شرقی نیشابور بروید در آنجا روستایی به اسم گرینه هست که آبشاری خوشگل را در دل خود جای داده هست.

 

این آبشار در شمال روستا قرار دارد و اگر به دره رودخانه بروید در جایی که رودخانه به دو بخش شمالی و شرقی منشعب می‌شود آبشار تماشایی گرینه دربخش شمالی رودخانه در جلوی چشمتان هست.

 

این روستا با این که عمده مورد دقت گردشگران نیست اما وجود رودخانه اي پر آب، باغات سرسبز و این آبشار ازآن منطقه اي تماشایی ساخته هست.

 

مکان های دیدنی شهر نیشابور

آبشار گرینه در فاصله 6 کیلومتری شمال روستایی بهمین نام در بین دره اي سرسبز قرار گرفته هست

 

غار سر نی
برای بازدید از غار «سر نی» باید به روستای درخت جوز در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور در مسیر جاده نیشابور – قوچان بروید. این روستا طبیعت بکری دارد که به خصوص در فصل پاییز هزار رنگ، زیبایی چشم نوازی پیدا میکند.

 

دراین دره یک درخت چنار کهنسال هست که بیش از ۴۰۰ سال گذشته کاشته شده ودر پاییز تماشای برگ هاي یکدست رنگی اش از جاذبه هاي سفر به این دره هست.

 

اگر راه این دره را در پیش بگیرید در زیر یالی که به قله بینالود می‌رسد این غار آبی را پیدا می‌کنید غاری که می‌گویند بزرگترین غار آبی خراسان هست. فقط می‌توانید از قسمت ابتدایی این غار بازدید کنید چون در ادامه غار حوضچه آبی وجوددارد که اجازه پیشروی بیشتر به داخل غار را نمیدهد

مکان های دیدنی شهر نیشابور

غار «سر نی» درروستای درخت جوز در ۵۰ کیلومتری شمال غربی نیشابور قرار دارد

 

باغرود
باغرود منطقه اي سرسبز در ۱۲ کیلومتری شمال نیشابور هست که در دره اي سرسبز و باطراوت جای گرفته هست. دراین دره رودخانه اي جریان دارد که محبوبیت زیادی را برای این منطقه به ارمغان آورده و آنرا تبدیل به منطقه اي ییلاقی و خوش آب و هوا کرده هست.

 

به برکت همین رودخانه درختان میوه زیادی دراین منطقه هست که چشم اندازهای سرسبزی رابه وجود آورده اند. این منطقه از مشهور ترین جاذبه هاي طبیعی نیشابور هست و خیلی از مردم این شهر در آخر هفته ها برای استراحت به این جا میروند.

 

در مسیر رسیدن به این منطقه هم جاذبه هاي زیادی هست که مشاهده از آنها سفرتان را شیرین تر میکند. دراین منطقه امکانات تفریحی زیادی مانند قایق سواری و شنا برای گردشگران درنظر گرفته شده هست.

مکان های دیدنی شهر نیشابور

باغرود منطقه اي سرسبز در ۱۲ کیلومتری شمال نیشابور هست

آبشار بار
در ۵۵ کیلومتری شمال غربی نیشابور در بین دره هاي رشته کوه بینالود شهری به اسم بار وجوددارد که آبشاری خوشگل بهمین نام در آن هست. این آبشار در احاطه کوه ها و باغ هاي گردو قرار گرفته و جلوه گر چشم اندازهایی ناب طبیعت هست.

 

در این جا، آب از دل کوه هاي بینالود بیرون میزند و آبشاری به طول بیش از ۳۰۰ متر رابه وجود آورده هست. در ادامه این آبشار رودخانه اي به طول ۲۰ کیلومتر شکل گرفته که در طول مسیر آب چشمه سارهای زیادی به آن وارد می‌شود.

 

اگر دوست دارید در سفر به این شهر چشم اندازهایی سرسبز و عالی مشاهده نمایید به این روستا بروید چون در آن به غیر از این آبشار باغات میوه زیادی هم هست که زیبایی اش را مضاعف کرده هست.

 

مکان های دیدنی شهر نیشابور

آبشار بار در ۵۵ کیلومتری شمال غربی نیشابور واقع شده هست

 

رشته کوه هاي بینالود
بینالود با ارتفاع ۳۲۱۱ متر معروفترین کوه استان خراسان هست ودر شمال نیشابور قرار دارد. این کوه در بین نیشابور و مشهد جای گرفته و همه ی آن رابه بام خراسان می شناسند.

 

با این که آب و هوای این جا گرم و خشک هست اما بر روی این کوه باران قابل توجهی می بارد و خیلی از جاذبه هاي نیشابور مانند آبشارها و غارها به خاطر وجود همین کوه هست.

 

کوه، قله هاي زیادی دارد که تعدای از انها حاوی قوچگر و فلسکه میباشند. در قسمت شمالی این رشته کوه یک رشته کوه فرعی هست که تماشای دره هاي صخره اي آن دیدنی دقت هست.

 

جدیدترین مطالب سایت