10 مورد معرفی و شناخت شغل مترجمی

10 مورد معرفی و شناخت شغل مترجمی

برسی و شناخت شغل مترجمی 

در شغل های که در کل دنیا وجود دارد شغلی مترجمی دارای راحت ترین و بخصوص آرامشی هست بسیاری از شغل ها هستند که نیازی به حضور صاحبکار در محل وجود ندارد و یا خودتان میتوانید کارفرمای خودتان باشید مانند شغل مترجمی. در بازار کار دو عبارت سرشناس وجود دارد؛

 

اول این که «اگر در کاری خیلی خوب هستید، هیچ وقت آن را مجانی انجام ندهید.» و دوم این که «وقتی شما به دنبال پول نروید، پول هیچ وقت به دنبال شما نمی آید.» نادیده گرفتن این دو جمله یکی از دلایل اصلی بیکاری بعضی از جوان های امروزی هست.

 

بسیاری از این جوانان مهارت های خوبی دارند ولی هیچ وقت به فکر پول در آوردن از آن نمی افتند و بسیاری به علت دانشگاه و ساعت کاری فکر میکنند کاری برای انها پیدا نمی شود ولی در حقیقت اگر خوب در بازار کار جستجو کنید نه تنها شغلی متناسب با مهارت تان پیدا می کنید بلکه میتوانید ساعت کاری را نیز در دست خود گرفته و زیر بار سیستم کارمندی نروید.

 

بسیاری از این کارها به عنوان کار فریلنسر یا همان آزادی کاری شناخته می شوند؛ کارهایی که معمولا به صورت پروژه ای بوده و با توجه به مدت زمانی که برای آن می گذارید میتوانند درآمد خوبی نصیبت تان کنند. در این مطلب به سراغ 10 نمونه از این کارها رفته ایم که مدرک دانشگاهی نمی خواهند و تنها نیاز به پشتکار شما دارند.

 

1. مترجمی

تقریبا همه دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان امروزی از سطح زبان نسبتا مناسبی برخوردارند. اگر رشته تان با زبان انگلیسی خیلی سروکار دارد یا اصلا مترجمی می خوانید که هیچ، باید به سراغ ترجمه متون بروید، تا همه ی لغات فرار انگلیسی را در ذهن خود نگه دارید و هم در این میان پولی به جیب بزنید

 

ولی اگر به عنوان شغل آزادکاری به دنبال آن هستید باید از یک پایه زبانی برخوردار باشید. بهتر هست سطح زبان تان متوسط رو به بالا باشد «حدودا بیش از 1500 کلمه بلد باشید» وگرنه این کار انرژی و زمان زیادی از شما خواهد گرفت و در شروع اذیت میشوید.

10 مورد معرفی و شناخت شغل مترجمی

در شهرهای بزرگ شرکت های بسیاری وجود دارند که به علت بالا بودن حجم کاری و کمبود فضا و منابع برای استخدام تمام وقت، متون زبان اصلی خود را به صورت برون سپاری شده ترجمه می کنند. به این صورت که اگر شما با این سازمان ها و افراد رابطه داشته باشید و انها از کار شما راضی باشند، میتوانید روی پولش حساب کنید.

 

با توجه به سختی متن و البته مرام شرکت، پول دریافتی شما میتواند از 30 تا 60 تومان برای هر کلمه را شامل شود. البته در ادامه ممکن هست پول بیشتری هم به جیب بزنید.

 

2. ساخت محتوا و نویسنده

بسیاری از افراد با شغل تولید محتوا آشنا نیستند زیر اسم این کار ترجمه یک لغت انگلیسی هست و اگر بخواهیم به زبان خودمان بگوییم همان نویسنده میشود. بسیاری از شرکت ها برای فروش بیشتر به این نیاز دارند که وب سایت خود را به روز نگاه دارند و محتواهای مرتبط با وب سایت خود تولید کنند. مجلات و روزنامه ها نیز از نویسندگان با ذوق استقبال میکنند. با رسانه خود رابطه بگیرید و توانایی های خود را شرح دهید.

 

البته این نکته را در نظر داشته باشید که تولید محتوا در لحظه اول کار آسانی نیست اما این کار چند مزیت به دنبال دارد؛ اطلاعات خودتان به روز می شود، از این طریق با شیوه کسب و کار نیز آشنا میشوید و بهتر این که شاید در این حین، کار تخصصی تری هم به شما پیشنهاد شود. درآمدش هم می تواند خوب باشد.

 

در ضمن کار تولید محتوا فقط نویسندگی نیست. ممکن هست به کسی برای تولید محتوای ویدئویی یا گرافیکی نیاز داشته باشند. میزان دستمزد هر کدام از این کارها متفاوت هست و متغیرهای زیادی دارد. در مجموع شما برای نویسندگی حدودا کلمه ای 40 تومان را در نظر بگیرید. برای مجلات و روزنامه هم بیشتر به صورت صفحه ای یا ستونی با توجه به نرخ خود رسانه محاسبه میشود.

 

3. طراح، گرافیست

بیشتر شرکت های فعال در بازار ایران در طول سال به انواع و اقسام پروژه های گرافیکی نیاز پیدا میکنند. از چاپ یک کارت ویزیت ساده گرفته تا بروشور و پوستر و تقویم و غیره ولی خب برای این تعداد پروژه هیچ وقت به سراغ استخدام گرافیست نمی روند و به دنبال فردی مانند شما میگردند که در یک مدت زمان مشخص کار انها را راه بیندازد و پولش را بگیرد.

10 مورد معرفی و شناخت شغل مترجمی

اگر در گرافیک و به خصوص کار کردن با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ و کورل تخصص دارید، با این کار هم رزومه و تجربه خوبی به دست می آورید و هم کاسبی میکنید. قیمت این پروژه ها با توجه به حجم و نوع کار متفاوت هست. برای مشاهده ریزقیمت کارها میتوانید تعرفه صنف طراحان را در اینترنت جستجو کرده تا قیمت هر نوع پروژه گرافیکی دست تان بیاید.

 

4. برنامه نویس

شرکت های اخیر دیگر برای معرفی خود خیلی به کاتالوگ و کارت ویزیت متکی نیستند و در همان ابتدای کار به جای این شگردهای معرفی، به سراغ طراحی وب سایت و نرم افزار می‌روند. به علت همین در چند سال اخیر تقریبا هیچ شرکتی را پیدا نمیکنید که نیازی به برنامه نویس نداشته باشد.

 

اگر بستر کاری اینترنت باشد که دیگر نون شما در روغن هست زیرا این شرکت ها برای هر قسمت از طراحی و برنامه نویسی سایت، فرد جداگانه ای را به کار می‌گیرند و در اصل یک تیم کامل برنامه نویسی، طراحی و پشتیبانی از سایت دارند.

 

برای طراحی وب سایت حرفه ای باید با کدنویسی های مربوط به طراحی استاتیک که شامل HTML و CSS و Java Script میشود، آشنایی کاملی داشته باشید و از طرف دیگر باید با زبان های برنامه نویسی تحت وب مانند PHP، ASP یا پایتون هم به صورت تخصصی آشنایی داشته باشید. معمولا آن گونه هست که برنامه نویسان هیچ گونه محدودیتی در کارشان ندارند ضمن این که میتوانند به صورت ثابت برای یک شرکت یا سازمان کار کنند.

 

در کنار آن به صورت مستقل هم پروژه های دیگری را انجام دهند و از وقت شان در هر حالتی برای به دست آوردن پول بیشتر استفاده کنند. میزان دستمزد این کارها بسته به نوع کار ساعتی و پروژه ای محسوب میشود ولی معمولا در ابتدای کار برای برنامه نویسی یک سایت معمولی ممکن هست عددی بین یک میلیون و 500 تا دو میلیون تومان دست شما را بگیرد.

 

5. بازاریاب

همه شما با شغل بازاریابی آشنا هستید. احتمالا در چند سال اخیر با رشد قارچی شرکت های بازاریابی شبکه ای به شما پیشنهادات کاری میلیونی هم شده هست ولی خب احتمالا میدانید یا به زودی متوجه خواهید شد که شغل بازاریابی آن چنان که بعضی ها توصیف می کنند راحت نیست ولی اگر به تکنیک های آن مسلط شوید و علاقه و پشتکار خوبی داشته باشید، میتوانید به عنوان یک شغل پاره وقت خوب به آن فکر کنید.

 

معمولا درآمد شغل بازاریابی با توجه به نوع محصولی که می فروشید، فرق می کند. بعضی شرکت ها تا حدود سه درصد از کل مبلغ معامله را به بازاریاب میدهند. بازاریاب های ساختمانی نیز ممکن هست متری یا با توجه به وزن میزان حق السهم شان مشخص شود.

 

6. محقق

اشتباه فکر نکنید! منظورمان شغل محققی برای پژوهشگاه ها نیست. منظورمان همان کاری هست که محققان «!» میدان انقلاب استان تهران انجام میدهند؛ یعنی انجام پروژه دانشجویی. نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا هم دانشجویانی وجود دارند که به هر دلیلی میلی به رشته مورد نظر خود ندارند.

10 مورد معرفی و شناخت شغل مترجمی

از طرفی این افراد شرایط ترک تحصیل از رشته مورد نظر را هم ندارند و به دنبال آن هستند که به هر روشی زودتر از درس خلاص شوند. اگر مثلا به روانشناسی علاقه دارید یا از بازاریابی سر در می آورید میتوانید به جای کسی که به آن رشته علاقه ندارد پروژه دانشجویی بنویسید. پول این پروژه ها متفاوت هست ولی میتوانید از مدل چند صفحه ای با قیمت 50 هزار تومان تا چندین صفحه ای با قیمت میلیونی روی آن حساب کنید.

 

7. عکاس

از عکس هنری گرفته تا عکاس صنعتی به خوبی میتوانند در بازار کاری شهر تهران گلیم خود را از آب بیرون بکشند. اگر دوربین خوبی دارید و می خواهید در عکاسی حرفی برای گفتن پیدا کنید می توانید با تبلیغ کارهای خود در اینستاگرام یا شبکه های اجتماعی دیگر از دیگران سفارش کار بگیرید. بسیاری از صنایع نیز برای نشان دادن محصولات خود در سایت یا کاتالوگ نیاز به یک عکس حرفه ای دارند.

 

همچنین بعضی شرکت ها برای مراسم ها و سمینارهای سالانه خود عکاس استخدام میکنند. معمولا سیستم پرداخت پول آن گونه هست که چه تعداد فریم عکس از شما بخرند. قیمت فریم عکس هم ممکن هست از 10 هزار تومان تا حدود 50 هزار تومان متغیر باشد. البته ممکن هست با توجه به کارتان پول بیشتری هم دریافت کنید.

 

8. تدریس

متداول ترین درس مورد تدریس در ایران، زبان هست. آموزشگاه ها نیز معمولا همه وقت} در حال استخدام افراد با استعداد هستند. اگر به سراغ آموزشگاه ها برای تدریس بروید، معمولا بعد از تست گرفتن یک ساعت کاری مشخص میکنند و شما مشغول میشوید. پرداختی انها هم ممکن هست از ساعتی 10 هزار تومان شروع شود و حتی به ساعتی 40 هزار تومان هم برسد. از طرفی بازار تدریس خصوصی نیز بسیار پررونق هست.

 

مبلغ تدریس خصوصی برای دانشجویان دوره ابتدایی و متوسطه برای هر جلسه تدریس 1.5 ساعته عددی بین 60 تا 120 هزار تومان هست. این مبلغ میتواند برای تدریس خصوصی دوره ای «چندین جلسه» عدد قابل توجهی باشد. برای پیدا کردن دانش آموز میتوانید از اطرافیان شروع کرده و بعد به سراغ اینترنت بروید. حتی سایت هایی مخصوص معرفی استادان به دانش آموزان هم وجود دارند که کار شما را راحت تر میکنند.

 

9. پشتیبان کانون

بسیاری از موسسات آموزشی که هدف شان دانش آموزان پشت کنکوری هست، برای برگزاری دوره های خود و البته دنبال کردن روند پیشرفت دانش آموزان «پشتیبان» استخدام میکنند. وظیفه این افراد از تصحیح برگه های امتحانی تا مشاوره به دانش آموزان متغیر هست. سرشناس ترین موسسه ای که به صورت جدی این امر را دنبال میکند،

 

کانون فرهنگی آموزش هست و به وسیله آزمون افراد را به عنوان پشتیبان به کار می گیرد. حقوق این کار به علت حجم کم کاری عمده نیست و ممکن هست چیزی حدود 400 هزار تومان در ماه باشد ولی اگر در مکان های دیگری هم آزادکاری میکنید، کمک خرج خوبی هست.

 

10. تور لیدر

ممکن هست فکر کنید این کار شغل محسوب میشود ولی در حقیقت به تازگی به لیست شغل های وزارت کار اضافه شده و برای تور لیدرها بیمه رد میشود. این کار نیاز به یک کفش فولادی و علاقه بسیار دارد زیرا علاوه بر مسیرهای طولانی و بعضا خسته کننده، سر و کله زدن با یک جمعیت عمده که ممکن هست در لحظه بخواهند طبق میل شان از جایی به جایی رفته یا کاری بکنند، کار هر کسی نیست.

10 مورد معرفی و شناخت شغل مترجمی

 

 به گزارش تالاب برای این کار میتوانید با گرفتن مدارک مورد نیاز که در اصل یک سری دوره هست، به آژانس های گردشگری رفته و به دنبال کار بگردید. بعضی ها هم در سایت های خارجی با توریست ها رابطه گرفته و به عنوان تور لیدر انها را به ایران دعوت میکنند. درآمد این کار با توجه به مدت سفر و البته سطح زبان مورد نیاز برای رابطه با گردشگران

 

«کاروان ایرانی یا توریست های خارجی و خاص»، متفاوت هست ولی معمولا دستمزد روزانه آنها از 150 هزار تومان شروع شده و بیشتر میشود.

جدیدترین مطالب سایت