3 راه که هنگام گم شدن چمدانمان در پرواز باید انجام دهیم

3 راه که هنگام گم شدن چمدانمان در پرواز باید انجام دهیم

هنگام گم شدن چمدانمان در پرواز باید چه باید کرد؟

ممکن هست دلایل متفاوتی برای مسافرت کردن وجود داشته باشد؛ بعضی سفرها در برآورده نمودن اهداف کاری و تجاری خلاصه می شوند و بعضی دیگر جان را روحی تازه می‌بخشند. اما این تنها خواست انسان هست که می تواند نقطه اشتراک تمامی آن ها باشد؛ یک سفر بی‌دردسر!

 

دیدنی هست بدانید این خواسته، در تعداد زیادی از انسانها به قدری قوی هست که تمام مراحل سفر، از گزینش وسیله نقلیه گرفته تا مقصد و رزرو محل اقامت را تحت تاثیر خود قرار میدهد. همان طور که میدانید ساده‌ترین راه، برای اغلب کسانی که مایل به تجربه یک سفر بی‌دردسرند، سفرهای هوایی هست.

 

سفر با هواپیما، به شما این امکان را می دهد که در کوتاهترین زمان ممکن مقدمات سفر خود را مهیا نمایید و با مراجعه به یک سامانه معتبر، بلیط هواپیما خود را به صورت آنلاین خریداری نمایید.

 

یکی از سامانه‌هاي جامعی که می توانیم در این خصوص به شما معرفی کنیم، سامانه خرید آنلاین بلیط هواپیما قاصدک 24 هست. این سامانه با تعداد زیادی از ایرلاینها و شرکتهای هواپیمایی نظیر ماهان، معراج، ایران ایر، آسمان، تابان، زاگرس، آتا و … قرارداد دارد و اقدام به عرضه مستقیم بلیط انها می‌نماید.

 

همینطور در قاصدک 24 می‌توانید بلیط هواپیما از مقاصد مختلفی داخلی گرفته مثل بلیط هواپیما مشهد، کیش و … تا بلیط هواپیما مقاصد خارجی مثل بلیط هواپیما ایروان، بلیط هواپیما شهر دبی و … را تهیه نمایید.

 

قابل ذکر هست خرید بلیط هواپیما از قاصدک 24، به سادگی و تنها با در اختیار داشتن اطلاعات شخصی، یک کارت بانکی متصل به شبکه شتاب و رمز دوم آن و آدرس یک پست الکترونیکی و حتی بدون نیاز به ثبت نام در سایت، امکانپذیر هست.

 

گم شدن چمدانمان در پرواز

با همۀ این ها دردسرهایی وجود دارند که دور از انتظار و غیر‌قابل پیشگیري‌اند؛ یکی از آن ها گم شدن چمدانتان در پرواز هست. اگر چمدان خود را به هر دلیلی پس از پرواز، در مقصد نیافتید، سه کار وجود دارد که می‌بایست حتماً انها را انجام دهید. اما پیش از این سه مرحله، بد نیست کمی از حقوق خود بعنوان یک مسافر مطلع شوید.

 

با وجود این که امروزه در اغلب فرودگاههای پیشرفته جهان، کمتر رخ می دهد که چمدانی در پرواز گم شود و اکثر چمدانهای گمشده طی 24 ساعت اول دوباره به صاحبشان بازگردانده می‌‏شوند اما چمدانهایی نیز وجود دارند که سرگذشتشان برای همۀ وقت مبهم باقی میماند.

 

در سال 1999 سرانجام پیمان مونترال، جایگزین مقررات قدیمی ورشو شد. این پیمان به مسافران امکان می دهد که برای چمدان گمشده به ازای هر نفر، 1.131 حقوق دریافت ویژه «SDR» را مطالبه نمایند. ارزش یک SDR توسط صندوق بین‏‌المللی پول به صورت هرروز محاسبه میشود و وابسته به سبد پولهای متعارف بین‌‏المللی و نوسانات آن هست.

 

به طور معمول در سفرهای خارجی برای چمدانهای حاوی 20 کیلوگرم بار، به ازای هر یک کیلوگرم حداکثر 20 دلار خسارت پرداخت میشود.

 

غرامت در مسیرهای اروپایی حداکثر 400 دلار و در ایالات امریکا با دقت به مسافت طی شده، 640 دلار هست. لازم به ذکر هست بلیطهای فرست کلاس و بیزنس کلاس، خسارات بیشتری دریافت می کنند و بیمه هاي سفری نیز در این خصوص بسیار کمک کننده‌اند.

 

حال مراحلی که می‌بایست طی کنید عبارتند از:

1- قبل از خروج از فرودگاه، گم شدن چمدان خود را اطلاع و تشریفات اداری را انجام دهید.

گذشته از ترک فرودگاه، یکی از اعضای کارکنان شرکت هواپیمایی یا پیشخوان خدمات مشتری را پیدا کنید و فرم PIR «گزارش بی‏‌نظمی در خصوص اموال» را تکمیل نمایید. در این فرم می‌بایست اطلاعاتی از قبیل ارزش تقریبی لوازم موجود در چمدان، فرودگاه مبدأ، مقصد، شماره پرواز، آدرس محل اقامت در کشور مقصد، شماره تلفن تماس و شماره پاسپورتتان را در اختیار نماینده ایرلاین مربوطه قرار دهید.

 

دقت داشته باشید که شما باید در طی هفت روز کتباً مطالبه خسارت کنید، چرا که وجود فرم PIR هر چند که برای غرامت از فرودگاه یا بیمه ضروری هست، اما به‌ خودی‌ خود یک مطالبه خسارت به حساب نمی آید.

 

2- برای محتویات چمدان خود درخواست غرامت نمایید.

بهتر هست برای تهیه ملزومات ضروری خود در سفر، به خصوص مسافرتهای خارجی، مقداری پول نقد از شرکت هواپیمایی مربوطه درخواست نمایید و یا این که ملزومات را خریداری کنید و با ارائه رسید خرید خود، تقاضای بازپرداخت نمایید.

 

3- برای دریافت چمدان مدارک لازم را همراه خود به فرودگاه ببرید.

اگر تماسی از فرودگاه در خصوص پیدا شدن چمدانتان دریافت کردید، به همراه داشتن همۀ رسیدها و برچسبها و اصل پاسپورت خود را فراموش نکنید. در غیر این صورت شما واجد شرایط دریافت غرامت خواهید بود و می‌بایست در این خصوص کتباً اقدام نمایید.

جدیدترین مطالب سایت