معرفی مرگبارترین آتشفشان های جهان + مکان و نام آتشفشان

معرفی مرگبارترین آتشفشان های جهان + مکان و نام آتشفشان

معرفی مرگبارترین آتشفشان های جهان

آتشفشان هاي‌ بزرگی تا کنون رخ داده است که باعث شده تعداد زیادی از مردم جهان کشته شوند. در این جا نمونه هایي از مهیب ترین آتش فشان هاي‌ جهان رابه شما معرفی خواهیم نمود.

 

5 نمونه از آتشفشان هاي‌ جهان رابه شما معرفی خواهیم کرد :

 

تعداد کشته شدگان بواسطه اتشفشان در این 400 سال اخیر

از سال 1600 تا به امروز 278 هزار و 880 انسان به واسطه فعالیت‌هاي‌ آتشفشانی جان خودرا از دست داده‌اند، و تعداد زیادی از این مرگ و میرها به واسطه فوران اصلی آتشفشان رخ داده‌است.

 

نمونه ای از مرگبارترین فوران اتشفشان

برای مثال در پی فوران آتشفشان تامبورا در اندونزی درسال 1815 جان بیش از 92000 هزار نفر در اثر گرسنگی از دست رفت و سونامی ناشی از فوران آتشفشانی در فوران سال 1883زکوه کراکاتوآ جان 36000 هزار نفر را گرفت.

 

از دهه 1980 تا کنون مرگ و میرهای ناشی از فوران‌هاي‌ آتشفشانی محدود‌تر شده‌اند، اما این بدلیل افزایش آمادگی در برابر فوران‌هاي‌ آتشفشانی یا افزایش سرمایه گذاری دربخش مدیریت بحران نیست، بلکه تنها عامل دخیل دراین کاهش آماری، شانس است.

 

به گزارش تالاب مطالعات نشان داده‌اند فعالیت‌هاي‌ آتشفشانی از آغاز قرن 21 تا کنون به‌هیچ‌وجه کاهش نیافته‌اند، تنها در اطراف مناطق پرجمهیت رخ نداده‌اند و درحال حاضر تنها چند آتشفشان در جهان وجود دارند که فوران آن ها می تواند برای انسان‌ها مرگبار و مخرب باشد.

 

1- آتشفشان گانگ بای شان در چین

معرفی مرگبارترین آتشفشان های جهان + مکان و نام آتشفشان

اسم این آتشفشان دورافتاده راکه در منطقه اي کمتر شناخته شده از آسیا واقع شده، افراد کمی شنیده اند. آخرین فوران این آتشفشان درسال ۱۹۰۳ رخ داده‌ است،‌ با این همه ی داستان هاي‌ وحشتناک تری از سوابق فوران ان وجوددارد.

 

درسال ۹۶۹ پس از میلاد، این آتشفشان یکی از بزرگ ترین فوران هاي‌ ۱۰ هزار سال پیش از خودرا ایجاد کرد و سه برابر موادی که درسال ۱۸۸۶ از کراکاتوآ خارج شد رابه آسمان فرستاد.

 

دریاچه حفره اي بالای این آتشفشان یکی از اصلی ترین خطرهایی است که متوجه ساکنان اطراف ان است زیرا درصورت نشت پیدا کردن این دریاچه،‌ گل‌رود‌هایي خطرناک ایجاد خواهند شد که جان ۱۰ هزار انسان را تهدید خواهند کرد.

 

از دهه ۲۰۰۰ به بعد دانشمندان فعالیت این آتشفشان را تحت نظر گرفته و دریافتند فعالیت ان رو به افزایش گذاشته‌ است و احتمال دادند این افزایش خطری جدی را در چند دهه آینده به دنبال داشته‌باشد.

 

نکته خطرناک دیگر موقعیت این آتشفشان است که در مرز کره شمالی و چین واقع شده است،‌ موقعیت حساس جغرافیایی سیاسی که می تواند مدیریت بحران را پس از وقوع فوران بسیار دشوار سازد.

 

2- آتشفشان وزوو در ایتالیا

معرفی مرگبارترین آتشفشان های جهان + مکان و نام آتشفشان

این آتشفشان که مشهور ترین فوران ان به سال ۷۹ پس از میلاد باز می گردد، فورانی که منجر به ویرانی شهر پمپی و هرکولانیوم شد، هنوز خطری بالفعل به شمار می رود که سایه ان برسر شهر ناپل ایتالیا و مناطق اطراف این شهر افتاده است،‌ مناطقی که جمعیت کلی آن ها بیش از سه میلیون نفر است.

 

فوران هاي‌ این آتشفشان طبق معمول بسیار شدید و با پرتاب توده‌هایي بزرگ از گاز و خاکستر به ارتفاعی بیش از ارتفاع پرواز هواپیماهای تجاری همراه بوده‌ است.اگر وزوو در عصر کنونی فوارن کند، قاعدتا جمعیتی که در اطراف ان زندگی میکنند

 

باید مدتها پیش به واسطه زمين لرزه‌هاي‌ اخطار‌دهنده پیش از فوران این منطقه را تخلیه کرده باشند، اما افرادی که باقیمانده‌اند به سرعت در زیر بارانی از تکه‌هاي‌ سنگ مدفون خواهند شد.

 

ابرهای خفه کننده از گاز و غبار از شیارهای کوه به پایین جاری خواهند شد و هرچه در سر راه انها باشد را نابود خواهند کرد. چنین جریانی از گاز-غبار میتواند ده‌ها کیلومتر مسافت را طی کرده و احتمالا ناپل رابه پمپی مدرن تبدیل خواهد کرد.

 

3- آتشفشان نیراگونگو در جمهوری دموکرات کنگو

معرفی مرگبارترین آتشفشان های جهان + مکان و نام آتشفشان

این آتشفشان مرکز آفریقا طی دهه‌هاي‌ گذشته چندین بار فوران کرده‌ است و اگر چه فوران‌هاي‌ این کوه الزاماً انفجاری نبوده‌است، اما شکلی روان و خطرناک از جریان گدازه را ایجاد کرده‌ است. این گدازه‌ها پس از بیرون آمدن از دهانه آتشفشان به سرعت روان شده و میتوانند بدون کوچک‌ ترین اخطاری، مناطق سر راه خودرا نابود کنند.

 

درسال ۲۰۰۲ دریاچه گدازه این آتشفشان دچار نشت شد و رودی از گدازه‌ها با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت به سمت شهر گوما جاری شد و بخش‌هایي از ان را تا عمق دو متر در خود فروبرد. خوشبختانه پیش از آغاز این روند به شهروندان اخطار داده شده‌بودو ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت این منطقه تخلیه شده‌بودند.

 

4 – آتشفشان پوپوکاتپل در مکزیک

معرفی مرگبارترین آتشفشان های جهان + مکان و نام آتشفشان

خطرناک ترین آتشفشان های دنیا

 

این آتشفشان در ۷۰ کیلومتری جنوب غرب یکی از بزرگ ترین شهر‌هاي‌ جهان،‌ مکزیکو سیتی واقع شده است که ۲۰ میلیون انسان در ان سکونت دارند.

 

آتشفشان پوپو طبق معمول فعال است و جدید‌ترین فعالیت ان نیز درسال ۲۰۱۶ رخ داد که توده‌اي از خاکستر را تا ارتفاع پنج کیلومتری به هوا فرستاد.

 

در دوران اخیر فعالیت‌هاي‌ این آتشفشان به پرتاب توده‌اي خاکستر به آسمان محدود بوده‌است اما این توده‌ها سرتاسر کوهستان‌هاي‌ اطراف را می‌پوشانند و این به ان معنی است که ترکیب انها با آب جریانی بزرگ از گل رابه وجود می‌آورد که با سرعتی بالا جاری شده و تا کیلومترها مسیر را می پیمایند.

 

این پدیده که به گل رود شهرت دارد، میتواند به شدت مرگبار باشد،‌ چنانچه در فاجعه نوادا دل روز درسال ۱۹۸۵ این پدیده در شهر آرمروی کلمبیا جان ۲۶ هزار نفر را گرفت. این گل رود توسط آتشفشانی ایجاد شده بود که با شهر ۶۰ کیلومتر فاصله داشت.

 

5- آتشفشان کراکاتوآ در اندونزی

معرفی مرگبارترین آتشفشان های جهان + مکان و نام آتشفشان

خطرناک ترین آتشفشان های جهان

 

یکی از بدنام ترین آتشفشان هاي‌ تاریخ که به صورت غیر مستقیم منجر به مرگ ۳۶ هزار انسان شده است. فوران سال ۱۸۸۶ این آتشفشان سونامی وسیعی ایجاد کرد که منجر به این فاجعه طبیعی شد،‌ انرژی آزاد شده از این فوران ۱۳ هزار برابر بیشتر از انرژی بمب‌هاي‌ اتمی هیروشیما بوده‌است.

 

این انفجار کل جزیره آتشفشانی را تخریب کرد اما طی ۵۰ سال بعد بجای ان جزیره‌اي جدید شکل‌گرفت.این جزیره جدید آناک کراکاتائو نام دارد و از دهه ۱۹۲۰ تا کنون رشد قابل توجهی کرده و امروزه ارتفاع ان به ۳۰۰ متر رسیده‌است. جدید‌ترین فعالیت این آتشفشان در مارس سال ۲۰۱۷ گزارش شده‌است.

 

هنوز کسی نمیداند آیا رشد قابل توجه این جزیره به معنی وقوع فاجعه‌اي دیگر دراین منطقه‌خواهد بود یا خیر، اما در هر صورت موقعیت این جزیره آتشفشانی که در بین جاوه و سوماترا واقع شده می تواند برای زندگی ساکنان این دو جزیره خطرساز باشد.

جدیدترین مطالب سایت