بهترین مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش دوم)

بهترین مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش دوم)

دیدن زیبایی های آسمان در شب 

در هرجای جهان آسمان در شب به راحتی دیده نمی شود بنابراین باید در مکان هایي اتفاق بیوفتد که یا کویر باشد یا وسیع .

 

کوه آئوراکی «Aoraki»، نیوزیلند

کوه کوک با ارتفاع ۳۷۵۴ متر بلندترین کوه کشور نیوزیلند و نام دیگر آن، آئوراکی هست. این کوه اضافه بر این که مکان مناسبی برای رصد ستارگان هست، مقصد گردشگری محبوبی برای کوهنوردان هم محسوب میشود.

 

منطقه‌ي حفاظت شده‌ي آسمان شب Aoroki Mackenzie اولین منطقه‌ي حفاظت شده در نیمکره‌ي جنوبی و یکی از بزرگ‌ترین مناطق حفاظت‌شده‌ي آسمان شب در جهان هست.

 

این کوه در پارک ملی کوک قرار دارد. این پارک، بیش از ۱۴۰ قله‌ي بالای ۲۰۰۰ متر و ۷۲ یخچال طبیعی دارد که ۴۰ درصد از مساحت ۷۰۰ کیلومترمربعی آن را می‌پوشانند.

 

Glacier Point، پارک ملی یوسیمیتی «Yosemite»

بهترین مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش دوم)

 

این منطقه که در کوه‌هاي سیرا نوادای کالیفرنیا واقع هست، معمولا روزها مورد استقبال گردشگران قرار می گیرد اما از آنجایی که هیچ آلودگی نوری در این منطقه وجود ندارد، شب‌ها برترین مکان برای تماشای ستارگان هست. تورهای متعددی برای رصد ستاگران در فصل تابستان در این منطقه ارائه می شوند.

 

پارک ملی یوسیمیتی در سال ۱۸۹۰ میلادی، تاسیس شده و اولین پارک ملی ایالات متحده ایالات امریکا هست. این پارک به علت قله‌هاي بلند، آبشارها و بیش از ۲۰۰ گونه‌ي گیاهی و جانوری گوناگون، مناظری بسیار خارق‌العاده دارد. این مکان، میراث جهانی یونسکو هست. هرروز ۱۵ هزار نفر از پارک ملی یوسیمیتی بازدید میکنند.

 

تنریف «Tenerife»، جزایر قناری

بهترین مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش دوم)

 

جزیره‌ي تنریف بزرگ‌ترین جزیره از هفت جزیره‌اي هست که آلبوم‌ي جزایر قناری را تشکیل میدهند. ارتفاع بالا و فاصله از جریان‌هاي استوایی باعث شده که این منطقه، تاریک‌ترین و صاف‌ترین آسمان را داشته باشد. برای حفاظت از این شرایط مطلوب برای رصد ستارگان، مسیرهای هوایی در اطراف این منطقه نظارت می شوند.

 

هر شش ماه یک‌بار، فستیوال استارموس «Starmus» در این منطقه برپا میشود که فستیوالی متشکل از برنامه‌هاي علمی، هنری و موسیقی هست. در فاصله‌ي بین دو جشنواره، گردشگران میتوانند از تورهای بازدید از رصدخانه‌ي تید «Teide» بهرهگیری کنند که از آوریل تا دسامبر فعال هست. همین طور گردشگران می توانند با تله‌کابین، خود را به قله‌ي کوه آتشفشانی تید برسانند.

 

آتشفشان تید مرتفع‌ترین آتشفشان در اسپانیا و سومین آتشفشان مرتفع در جهان هست. این آتشفشان ۳۷۱۸ متر از سطح دریا و ۷۵۰۰ متر از کف اقیانوس ارتفاع دارد.

 

نوا اسکوشیا «Nova Scotia»، کانادا

نوا اسکوشیا از استان‌هاي کشور کانادا و در ساحل جنوب‌شرقی این کشور واقع شده هست. این منطقه در قبل محل زندگی قوم Mi’kmaq بوده که گزارش‌هاي انها از صورت‌فلکی‌ها، تغییر فصول و سایر پدیده‌هاي نجومی را توضیح می دهد. امروزه یکی از منجمان اهل این منطقه، تورهایی برای گردشگران برگزار می کند.

 

پارک ملی جاسپر «Jasper»، کانادا

بهترین مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش دوم)

 

مسیر زیبای پارک ملی جاسپر در آلبرتای کانادا، از میان جنگل درختان صنوبر و کاج می‌گذرد و در نهایت به رشته‌کوه خوشگل و باشکوه راکی کانادا میرسد. این مناظر جالب، شب‌ها هم بسیار جذاب و سحرانگیز هست.

 

جشنواره‌اي به نام Dark Sky هر سال در این منطقه برگزار میشود که برنامه‌‌هاي علمی و آموزشی متعددی از جمله پرتاب موشک برای بچه‌ها و کارگاه‌هاي بهرهگیری از تلسکوپ دارد.

 

پارک ملی جاسپر بزرگ ترین پارک ملی در رشته‌کوه راکی کانادا هست که ۱۰٬۸۷۸ کیلومترمربع وسعت دارد. این پارک در ایالت آلبرتا، شمال پارک ملی بنف و غرب شهر ادمونتون قرار گرفته هست. یخچال‌هاي طبیعی از منطقه یخی کلمبیا، چشمه‌هاي آب گرم، دریاچه‌ها، آبشارها و کوه‌هاي متعددی در این پارک وجود دارند.

 

در سال ۱۹۸۴ این پارک در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت شده هست.

 

اضافه بر تفریحات و امکانات ستاره‌شناسی، فعالیت‌هاي تفریحی دیگری هم در این منطقه وجود دارد. می توانید در بیش از ۱۰۰ مکان مشخص شده برای کمپ، اقامت کنید و چند ساعتی را در دل طبیعت زیبای این منطقه بگذرانید.

 

منطقه حفاظت شده بین‌المللی کری «Kerry»

 

نزدیک به ۶هزار سال پیش، ساکنان شبه‌جزیره‌ي Iveragh در ایرلند، از اشکال و سازه‌هاي سنگی برای تعیین چرخه‌هاي قمری و شمسی بهرهگیری میکردند. این منطقه در حدود ۷۰۰ کیلومترمربع وسعت دارد.

 

پارک جنگلی Galloway، اسکاتلند

بهترین مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش دوم)

 

در آسمان این پارک جنگلی بیش از ۷۰۰۰ ستاره و سیاره‌هاي دوردست با چشم غیرمسلح قابل رصد هست. در بخش جنوبی پارک، رصدخانه‌اي برای منجمان آماتور و حرفه‌اي وجود دارد. این رصدخانه در سال ۲۰۱۲ افتتاح شده هست. این پارک در سال ۱۹۴۷ ساخته شده هست و سالانه بیش از ۸۰۰ هزار گردشگر از آن بازدید میکنند.

 

در این پارک، اضافه بر رصد آسمان شب، فعالیت‌هاي تفریحی و ورزشی متعددی از جمله یخ‌نوردی و صخره‌نوردی هم وجود دارد. چندین مسیر دوچرخه‌سواری کوهستان هم در این پارک ساخته شده هست.

 

پارک ملی اولورا کاتا جوتا «Uluru-Kata Tjuta»، استرالیا

این منطقه یکی از مقاصد گردشگری محبوب برای علاقه‌مندان به نجوم هست. تعداد زیادی از منجمان آماتور یا حرفه‌اي به این منطقه سفر کرده‌اند یا در لیست مکان‌هاي مورد علاقه‌ي انها برای سفر وجود دارد. زمانی که خورشید غروب می کند، کهکشان راه شیری با هاله‌هاي رنگارنگش به وضوح در آسمان خودنمایی میکند. در آسمان سحرانگیز این پارک میتوانید صورت‌فلکی چلیپا «صلیب جنوبی» را مشاهده نمایید. اگر خوش‌شانس باشید، احتمال مشاهده شفق‌ قطبی هم در این منطقه وجود دارد.  

 

پارک ملی اولورا کاتا جوتا در ۱۴۳۱ کیلومتری جنوب داروین و ۴۴۰ کیلومتری جنوب غرب آلیس اسپرینگز در مرکز استرالیا واقع شده ‌هست. این منطقه محل زندگی مردم بومی استرالیا هست که در سال ۱۹۸۷ در لیست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

 

پارک هدلندز «Headlands»، میشیگان

بهترین مکان های جهان برای دیدن آسمان در شب (بخش دوم)

 

البته خود میشیگان مقصد مناسبی برای رصد ستارگان نیست، اما این پارک به همراه سواحل دریاچه‌ي میشیگان، آسمانی صاف و تاریک دارند که برترین موقعیت را برای تماشای آسمان شب فراهم می کند. به گزارش تالاب این پارک ۲۴ ساعت شبانه‌روز باز هست و گردشگران میتوانند از این فرصت فوق العاده برای رصد بارش‌هاي شهابی و سایر پدیده‌هاي نجومی در تمام طول سال بهرهگیری کنند.

جدیدترین مطالب سایت