معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

جاهای دیدنی ترکیه که حتما باید به آنجا سفر کرد

 

ترکیه یک کشور اروپائی هست و استانبول یکی از شهر های بزرگ این کشور هست که تقریبا کشور تاریخی ذکر میشود .

 

استانبول بزرگ‌ترین شهر کشور ترکیه و بنگاه فرهنگی و اقتصادی آن هست. این شهر در کنار تنگه بسفر و دریای مرمره قرار دارد. تنگهٔ بسفر دو قاره آسیا و اروپا را جدا می کند و استانبول تنها شهر بزرگ جهان هست که در دو قاره قرار دارد. بندر طبیعی شاخ طلایی یا خلیج در این شهر واقع هست.

 

این کلان شهر همچون پایتخت فرهنگ اروپا درسال ۲۰۱۰ انتخاب شده ‌هست. همینطور از لحاظ تعداد گردشگران خارجی سومین شهر توریستی جهان به شمار می‌رود.

 

اسامی تاریخی استانبول عبارتند از: بیزانتیوم، رم اخیر، استیمبول، آگوستا آنتونینا، کنستانتینوپل، اسلامبول. القاب استانبول در دوره عثمانی دارالسعادت، دار عالیه، باب بینظیر «فوق العاده قاپو» و پایتخت بودند.

 

به گزارش تالاب جاذبه هاي گردشگری و توریستی استانبول فراوانند. از مساجد و کاخ ها گرفته تا موزه ها و بازارهای تاریخی، در طول سال پذیرای توریست هایي از کل جهان میباشند.

 

اکثر این جاذبه ها حول و حوش منطقه سلطان احمد واقع شده اند و منطقه هایي مثل بی اوغلو و تاکسیم هم چیزی کم از منطقه سلطان احمد ندارند. مسجد آبی «مسجد سلطان احمد» و مسجد ایاصوفیه مکان هایي میباشند که هر توریستی یقیناً از انها بازدید می کند.

 

غذا و خورد و خوراک یکی از اجزای اصلی فرهنگ ترک هاست، پس باید منوی غذاها رابا توجه نقشه خوانی بخوانید. در بازارهای استانبول حتماً سوغاتی بخرید. اگر وقت داشتید به یک حمام ترک بروید و آب تنی و ماساژ ترک را امتحان کنید. ما حمام سلیمانیه را توصیه می‌کنیم.

 

معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

1. ایاصوفیه
این مسجد به خاطر معماری شگفت انگیز، نماهای باشکوه داخلی و اهمیت تاریخی اش گردشگران رابه شهر استانبول ربایش می کند. بین سال هاي 532 و 537 ساختمان آن به مدت هزار سال کلیسا بود. آنگاه از سال 1453 تا 1934 که تبدیل به موزه شود، مسجد بود. میتوانید از این مسجد در محله سلطان احمد، در روزهای سه شنبه تا یکشنبه از ساعت 09:30 تا 04:30 مشاهده کنید. ورودی آن 13 دلار کشور آمریکا هست.

 

معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

2. مسجد سلطان احمد «مسجد آبی»
سلطان احمد همه ی وقت می‌خواست مسجدی بسازد که با مسجد ایاصوفیه رقابت کند و همه ی تقریباً موافق میباشند که او در اینکار پیروز شده هست. این مسجد یکیدیگر از جاذبه هاي توریستی اصلی استانبول هست.
اگر می‌خواهید از این مکان مذهبی مشاهده کنید، یادتان نرود که لباس پوشیده به تن کنید. خانمها روسری سرشان می‌کنند که در این محل مرسوم هست. اگر یادتان رفت میتوانید از مسجد یک روسری قرض کنید.
مسجد آبی در محله سلطان احمد واقع شده هست. این مسجد همه ی روزه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز هست. ورودی آن رایگان هست، ولی در ساعات نماز به خصوص جمعه ها، ورود ممنوع هست.

 

معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

3. کاخ دلمه باغچه
این کاخ که در راستای تنگه بسفر قرار دارد، زیبایی و اهمیت تاریخی زیادی دارد. کاخ دلمه باغچه در قرن نوزدهم ساخته شد، و آخرین سلاطین عثمانی از این کاخ همچون محل سکونت نخست و کرسی حکومتی بهرهگیری میکردند. معماری داخلی و خارجی این کاخ ترکیبی از طراحی هاي عربی و اروپائی هست که فقط در این تقاطع دو قاره دیده می شود.

 

معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

4. بازار بزرگ استانبول «کاپالی چارشی»
بازار بزرگ استانبول که به ترکی کاپالی چارشی یعنی بازار سرپوشیده نامیده می شود دریک مایلی غرب سلطان احمد هست و یکی از بزرگ ترین مراکز خرید سرپوشیده در دنیاست. محصولاتی که در آن فروخته می‌شوند عبارتند از فرش و قالی و پوشاک تا کارهای دستی و هنری و شطرنج. غذاخوری ها، کافه ها و مساجد زیادی هم در این بازار هست.

 

معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

5. کاخ توپکاپی «توپکاپی سارایی»
این کاخ منزلگاه سلاطین عثمانی از سال 1465 تا 1856 بوده هست و یکی از مطلوب ترین جاذبه هاي شهر استانبول هست. معماری فوق العاده و حیاط هاي زیبایی دارد. این سرا درسال 1924 یعنی مقداری پس از دوره عثمانی تبدیل به موزه شد.
کاخ توپکاپی محل حرم سلطنتی نیز بوده هست. تور حرم جداگانه هست و گردشگرانی که می‌خواهند از حرم مشاهده کنند باید افزون بر ورودی 13 دلاری این کاخ، 10 دلار دیگر هم بپردازند. این موزه از ساعت 9 صبح تا 7 بعد از ظهر همه ی روزه به جز سه شنبه ها باز هست.

معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

6. میدان تاکسیم
تاکسیم یک محله مدرن و شلوغ دربخش اروپائی استانبول هست. غذاخوری ها و کافه هاي باکلاس و هتل هایي همچون جیلان اینترکانتیننتال و گراند هایت استانبول، در این محله واقع اند. فست فود خور ها هم می‌توانند در این محله سراغ برگر کینگ بروند.
ساختمان جمهوریت دربخش غربی این میدان واقع هست که به ذکر جمهوری ترکیه درسال 1923 ساخته شد.

 

معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

7.کلیسای آب انبار
کلیسای آب انبار «Basilica Cistern » از قرن ششم زمانی که به سفارش امپراطور روم ژوستینین اول ساخته شد برای ساکنان استانبول آب فراهم آورده هست. بازدیدکنندگان در مورد فن آوری معماری بسیار پیشرفته رومیان باستان درساخت این مکان شگفت‌زده خواهند شد. مخازن زیرزمینی فقط چند قدم از مسجد کبود دور میباشند، این کلیسا در قرن سوم ساخته شده که همچون قصر غرق شده شناخته می شود. مخزن آن می تواند ۲.۸ میلیون فوت مکعب از آب را در خود نگه دارد. این مخزن یکی از لوکیشن‌هاي فیلمبرداری فیلم از روسیه با عشق، فیلم هیجان انگیز جیمز باند درسال ۱۹۶۳ هست.

 

معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

8. کلیسای چورا
این کلیسا که در ابتدا به غرض کلیسای بیزانسی ساخته شده بود بعد ها تبدیل به مسجد شد و حالا یک موزه هست. موزائیک ها و کاشی هاي زیبای این کلیسا، نظیر باقی مانده از هنر بیزانسی در دنیاست. بخش هایي ازآن درسال 400 ساخته شده هست، ولی ساختمانی که امروزه میبینیم حدود سال 1500 ساخته شد. این کلیسا تقریباً در سه مایلی شمال غربی سلطان احمد قرار دارد. این موزه همه ی روزه به جز چهارشنبه ها از ساعت 9:30 تا 18:30 باز هست. ورودی آن 6 دلار ایالات امریکا هست.

 

معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

9.موزه باستان شناسی استانبول
یکی از موزه‌هاي مهم در ترکیه موزه باستان شناسی استانبول هست که در واقع حاوی سه موزه هست: موزه باستان شناسی، موزه شرق باستان و موزه تایلد کیوسک. این سه موزه باهم دارای بیش از ۱ میلیون اشیاء از تمدن سراسر جهان میباشند. این موزه نخستین موزه در ترکیه بود که در درسال ۱۸۹۱ احداث شد که در زمین قصر توپکاپی واقع شده هست. قدمت موزه تایلد کیوسک به ۱۴۷۲ می رسد. این موزه حاوی هزاران آثار گرانبها، از جمله تابوت اسکندر کبیر هست.

10. برج گالاتا
گالاتا «Galata Tower» دارای ۶۷ متر ارتفاع هست که بر افق استانبول حمکرانی میکند. این برج سنگی قرون وسطایی همچون برج مسیح شناخته شده هست. زمانی که در ۱۳۴۸ ساخته شد بلندترین ساختمان در استانبول بود که هنوز هم در استانبول می‌درخشد. این برج در طول قرن‌ها تغییر یافته هست، دریک دوران همچون برج رصد نقطه آتش سوزی بهرهگیری می ‌شد. امروزه قسمت فوقانی آن حاوی یک کافه، غذاخوری و باشگاه شبانه هست، که از طریق آسانسور در ساختمان ۹ طبقه میتوان به آن‌جا رسید که در آن می توان مناظر خیره کننده‌اي را پیدا کرد.

 

معرفی 10 مکان دیدنی شهر استانبول ترکیه

 

جدیدترین مطالب سایت