درباره بنای اصلی آرامگاه یعقوب لیث صفاری (فیلم)

مجموعه : کلیپ و فیلم
درباره بنای اصلی آرامگاه یعقوب لیث صفاری (فیلم)

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

یکی از این اخبار اینروزها کـه دست بـه دست در فضای مجازی می‌چرخد خبر تخریب آرامگاه یعقوب لیث صفاری اسـت کـه در این جا بـه واقعیت این موضوع خواهیم پرداخت و گفتگو اي با مسئولان این امر خواهیم داشت و سری خواهیم زد بـه آرامگاه یعقوب لیث صفاری و بازدیدی خواهیم داشت . کارشناسان میگویند بخش‌هاي‌ الحاقی بنا در طرح مرمت باید تخریب می‌شده تا آسیب‌هایي کـه بـه بنای اصلی وارد کرده متوقف شود.

 

بـه گزارش تالاب یعقوب لیث صفاری با نام اصلی رادمان پور ماهک در سیستان و بلوچستان بـه دنیا آمده و پایه‌هاي‌ حکومت خودرا هم در ان‌جا گذاشت اما در جندی‌شاپور و جایی کـه امروز آرامگاه‌اش واقع شده درگذشت. آرامگاه‌اي کـه گفته شده تخریب‌اش کرده‌اند.

 

کارشناسان می گویند بخش‌هاي‌ الحاقی بنا در طرح مرمت باید تخریب می‌شده تا آسیب‌هایي کـه بـه بنای اصلی وارد کرده متوقف شود. پس از تخریب بخش‌هاي‌ الحاقی، چهره بنا مخدوش شده و بـه همین علت برخی فعالان میراث فرهنگی کـه از چند و چون مرمت بنا اطلاع نداشتند تصور کردند بقعه تخریب شده‌اسـت.

 

آرامگاه یعقوب لیث صفاری

 


 

همشهری آنلاین: یک فعال میراث فرهنگی استان خوزستان از تخریب شدن آرامگاه یعقوب لیث صفاری کـه در لیست آثار ملی نیز ثبت شده اسـت، خبر داد.

 

قاسم منصور آل کثیر از فعالان میراث فرهنگی خوزستان در گفتگو با مهر گفت: اخیرا آرامگاه تاریخی یعقوب لیث در شهرستان دزفول و درون محوطه تاریخی جندی شاپور بر اثر انچه کـه اشتباه پیمانکار عنوان شده تخریب شد.

 

آل کثیر افزود: بـه اسانی با اشتباه خوانده شدنِ تخریب یک اثر تاریخی و ثبت ملی شده نباید از موضوع گذشت کرد. تخریب یک اثر تاریخی موضوع ساده‌اي نیست کـه بگویند اشتباه شد. کنترل عالی بر روی نحوه عملیات مرمت چرا تا این اندازه باید ضعیف باشد.

 

آرامگاه یعقوب لیث صفاری با عدد ۲۵۵۰ در لیست آثار ملی بـه ثبت رسیده اسـت.

 

درباره بنای اصلی آرامگاه یعقوب لیث صفاری (فیلم)

این فعال میراث فرهنگی اظهار کرد: چندی پیش نیز بخش‌هایي از بقاع تاریخی سادات تفاخ در لگیطه «شوش» بر اثر سهل انگاری و عدم توجه و رسیدگی تخریب شد.

 

وی با بیان این کـه، طی سال‌های گذشته نیز بخشی از آرامگاه دانیال نبی «ع» نیز تخریب شد کـه پس از اعتراض دوستداران میراث فرهنگی شوش عنوان شد کـه آوار شدن دیواره‌ها در برنامه اجرایی مرمت بوده اسـت. حال آنکه تخریب ناگهانی و شبانه ان باعث احتمال خطرات جانی می‌توانست باشد.

 

آل کثیر گفت: تعداد زیادی از بقاع تاریخی خصوصا در شوش کـه بـه تاریخ اسلامی ان کمتر توجه شده از جمله بقاع تاریخی تفاخ، شهر اسلامی مگرنات، سیداحمد، و … در حال حاضر در دسترس تخریب آسیب‌هاي‌ جدی قرار گرفته‌اند کـه مستلزم بررسی و رسیدگی مستمر مسئولان‌ میراث فرهنگی اسـت.

 

این دوستدار میراث فرهنگی تاکید کرد: انچه دوستداران و فعالان میراث فرهنگی را بیش از هر چیز نگران میکند سهل انگاری یا نا تواناییِ لازمِ فنی در حفاظت و مرمت بناهای تاریخی اسـت.

 

منبع: عصر ایران

جدیدترین مطالب سایت