توصیه پیامبر در شب اول عروسی + اعمال شب زفاف (شب زفاف)

توصیه پیامبر در شب اول عروسی + اعمال شب زفاف (شب زفاف)

شب زفاف چیست ؟

در اسلام توصیه هاي‌ مهمی درباره شب زفاف شده اسـت و سفارش هایي کـه شده را در این جا خواهید خواند.

 

زوج هاي‌ جوان بهتر اسـت قبل از همبستر شدن با همسر این مراحل را بخوانند ودر شب زفاف حتما این اعمال را انجام دهند.

 

بـه گزارش تالاب از آموزه هاي‌ دینی بـه دست می‌آید، همبستر شدن زن و شوهر و ارضای غریزه جنسی از این راه پرستش محسوب میشود و حتی در روایتی آمده اسـت اگر کسی عمل نزدیکی با همسرش را همراه با آداب و رسوم ان زود بـه زود انجام دهد، بـه یکی از سنت هاي‌ پیامبران«ص» عمل کرده اسـت.

 

در شب عروسی «زفاف» آداب اخلاقی و دستورهایی سازنده از امامان رسیده کـه رعایت انها مایۀ خوشبختی اسـت و مطمئن باشید ازدواجی موفق خواهد بود کـه از آغاز با رضای خداوند و آداب و رهنمودهایی کـه بیان خواهد شد، همراه باشد.

 

شب زفاف در ایران

 

توصیه پیامبر در شب اول عروسی + اعمال شب زفاف (شب زفاف)

 

 


مطالب مشابه : آداب و اصول شب زفاف


 

گفتن «بسم الله» هنگام همبستر شدن

گفتن «بسم الله» در هرحال و آغاز هر کاری نیکوست. هنگام خوردن و آشامیدن، هنگام سر بریدن حیوانات «کـه واجب اسـت». لباس پوشیدن، موقع خروج از خانه، وقت خفتن و خلاصه هر کاری کـه با نام خدا شروع نشود، ناقص و بی فرجام خواهد بود، از جمله در احادیث سفارش شده اسـت کـه هنگام همبستر شدن با همسر نیز حتما «بسم الله» بگویید تا شیطان در نطفۀ شـما شریک نشود و فرزند شـما شریک شیطان نگردد و بهتر اسـت این جمله را بگویید:

 

«بسم الله و بالله اللّهمّ جنّبنی الشّیطان و جنّب الشّیطان ما رزقتنی؛

بـه نام خدا. خداوندا! شیطان را از من و فرزندانی کـه بـه من عطا می‌کنی، دور کن.»

 

امام باقر علیه السلام  دراین باره فرمود:

«هنگام همبستر شدن با همسرت بخوان:

 

اللّهم ارزقنی ولداً و اجعله تقیّاً زکیّاً لیس فی خلقه زیادة و لا نقصان، و اجعل عاقبته الی خیر؛

خداوندا! بـه من فرزندی عطا کن و وی را با تقوا و پاک گردان و از نظر جسمی سالم و بدون نقص باشد و وی را عاقبت بـه خیر بگردان.»

 

البته دعا و گفتن «بسم الله» فقط مخصوص شب عروسی نیست، بلکه هر وقت کـه قصد آمیزش باشد، نام خدا نباید فراموش شود و مرد باید بـه او پناه ببرد و تقاضای فرزند صالح و سالم کند.

 

مستحب اسـت داماد با همسرش ملاطفت کند مثلا بـه او شربت و شيريني و مانند ان بدهد؛ بـه دليل حديث اسماء بنت يزيد : «إني قينت عائشة لرسول الله صلي الله عليه وسلم ؛ ثم جئته فدعوته لجلوتها، فجاء فجلس إلي جنبها، فأتي بعس لبن، فشرب ثم ناولها النبي صلي الله عليه وسلم  فخفضت رأسها و استحيت، قالت أسماء : فانتهرتها و قلت لها، خذي من يد النبي صلي الله عليه وسلم  قالت : فأخذت فشربت شيئا»« الحميدي «367/179/1».

 

«عايشه را براي پيامبر صلي الله عليه وسلم  مزين کردم، سپس نزد پيامبر صلي الله عليه وسلم  رفتم، و وی را براي دخول بر عائشه دعوت کردم، آمد و کنار نشست، سپس ظرفي بزرگ از شير آورده شد، پيامبر صلي الله عليه وسلم  از ان خورد و بـه عائشه داد، عائشه سرش را پايين انداخت و شرم کرد، اسماء گويد : بر سر او داد زدم و گفتم ظرف شير را از دست پيامبر صلي الله عليه وسلم  بگير. اسماء گويد :عائشه شير را گرفت وکمي از ان را خورد».

 


حتما بخوانید:  آموزش شب اول عروسی شب زفاف (شب حجله)


رابطه با همسر در شب عروسی

توصیه پیامبر در شب اول عروسی + اعمال شب زفاف (شب زفاف)

وضو گرفتن و پیمان بستن با خدا

از امام باقر علیه السلام نقل اسـت کـه فرمودند:

«در شب عروسی چون عروس را بـه خانه ات آوردند، وضو بساز و بـه او نیز بگو کـه وضو بسازد و هر کدام دو رکعت نماز بـه جا آورید و خداوند را حمد کنید و بر پیامبر صلی الله علیه و آله و آلش سلام بفرستید و «برای خوشبختی و سعادت خود و فرزندان و گرمی زندگی تان» دعا کنید و بـه زنانی کـه همراه عروس آمده اند، بگو کـه «آمین» بگویند.»

 

ازدواج، سنّتی الهی اسـت و بـه امر و رضای خداوند برپا می‌شود وقت زفاف، وقت اجابت دعا اسـت و عروس و داماد بـه جای رقص و پایکوبی و کارهای غیر شرعی و لهو و لعب و ساز و نقاره، باید با یاد و نام خدا زندگی را آغاز کنند و با سجده و زاری بـه درگاهش خوشبختی خود و نسل خودرا از خداوند بخواهند. اگر آغاز زندگی چنین باشد، پایانش نیز خیر خواهد بود، ولی زندگی اي کـه آغازش با غفلت همراه باشد، پایان خوبی هم نخواهد داشت.

 

توصیه های اسلامی برای شب زفاف

توصیه پیامبر در شب اول عروسی + اعمال شب زفاف (شب زفاف)

دعا در حجله

امام باقر علیه السلام در بیان آداب حجله می فرماید:

«وقتی بـه حجله وارد شدي و نزد عروس رفتی، پیشانی وی را بگیر و دعا کن و بگو:

«اللّهمّ  بامانتک اخذتها و بکماتک استحللتها فان قضیت لي منها ولداً فاجعله مبارکاً تقیّاً من شیعة آل محمّد و لاتجعل للشّیطان فیه شرکاّ و لانصیباّ؛

خدایا! من، این خانم را از تو بـه امانت گرفتم و با سخنان تو وی را حلال نمودم. پس، اگر فرزندی از او متولد شد، وی را مبارک و با تقوا و از شیعیان محمدصلی الله علیه و آله و آلش قرار ده ودر او برای شیطان نصیبی قرار مده.»

 


مطالب مشابه : آشنایی با کارهای شب زفاف با همسر


 

توصیه هاي‌ پیامبر«ص» بـه حضرت علی«ع»: هنگامی کـه عروس بـه خانه تو وارد شد:

1. کفش هاي‌ وی را در آور، تا بنشیند.

2. پاهای وی را بشوی.

3. از ان آب، از در خانه تا انتهای ان بپاش «چنین کاری موجب رفع و دفع انواع فقر شده و باعث نزول برکت هاي‌ بسیار خواهد شد.»

4. تا هفت روز، عروس را از خوردن شیر، سرکه، گشنیز و سیب ترش منع کن «زیرا رحم زن بر اثر خوردن این چهار غذا، سرد شده برای باروری آماده نمی‌شود.»

5. در آغاز و وسط و آخر ماه «قمری» آمیزش نکن.

6. بعد از ظهر آمیزش نکن.

7. هنگام آمیزش سخن نگو.

8. هنگام آمیزش بـه فکر زن دیگری نباش.

9. شب عید فطر و قربان آمیزش نکن.

10. آمیزش در شب دوشنبه و آغاز شب سه شنبه و شب پنجشنبه و هنگام ظهر و پنج شنبه و هم چنین شب جمعه و بعد از ظهر جمعه خوب اسـت.

11. بدون وضو آمیزش نکن.

 

دستورات فوق اوامر ارشادی اسـت یعنی بهتر اسـت کـه اینگونه عمل شود. و جنبه وجوبی ندارد. در عده اي از ان ها توجه بـه انعقاد نطفه اسـت یعنی اگر نطفه اي در ان شرایط منعقد شود میتواند زمینه ساز مشکلاتی باشد.

 

توصیه پیامبر در شب اول عروسی + اعمال شب زفاف (شب زفاف)

شب زفاف و آموزش شب زفاف:

– در هنگام جماع تعجیل نکند و زن را برای ان آماده کند تا او هم کاملاً لذت ببرد.

– جماع در شب‏هاي‌ دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه یا جمعه باشد.

– هنگام جماع با زن ملاعبه و بازی کند تا او کاملاً آماده شود.

– جماع را وقتی انجام دهد کـه زن میل دارد.

– بهتر اسـت نزدیکی در اول شب نباشد ؛ بلکه ساعاتی بعد از خوردن شام باشد ؛ زیرا معده پر اسـت و نزدیکی موجب قولنج و فلج و چکیدن بول و فتق و ضعف بینایی و برخی بیماری هاي‌ دیگر میشود.

 

امام رضا«ع» فرمود این عمل را در آخر شب انجام دهید. زیرا برای بدن صالح تر و مایه امید بیش تر و ذکاوت بیش تر برای فرزندی کـه بـه دنیا می‌آید ؛ می‌باشد. «سفینه البحار، ج ۱؛ ص ۱۸۱»

 


مطالب مشابه : در شب اول زفاف با همسر خود چه کار کنیم ؟


 

آماده سازی حجله در شب اول عروسی: 

بهتر اسـت یک اتاق مناسب، آسان و آرامش بخش، دریک مکان آرام و بدور از هرگونه دغدغه و اضطراب آماده شود تا عروس و داماد از هر نظر آسان و آسوده باشند.

 

آماده سازی عروس در شب اول عروسی: 

دختران طبق معمولً بـه دلیل شنیدن خاطرات دوستان و اطرافیانش، از شب اول عروسی و خطرات احتمالی ان درباره پرده بکارت ترس و اضطراب دارند، کـه اولاً خود ان ها باید با افزایش آگاهی خود، اضطراب را دور کنند، و ثانیاً پسران باید رعایت حال آنان را بکنند و با آماده سازی و بـه تدریج اقدام نمایند.

 

کسب اطلاعات کافی جنسی: 

پسر و دختر باید قبل از شب زفاف اطلاعات لازم را در مورد امور جنسی لازم، البته از راه صحیح و مشروع ان را کسب کنند تا ان شب مشکلی پیش نیاید.

 

اعمال شب زفاف

شب زفاف بـه چند دلیل مهم اسـت:

۱. شب زفاف برای اغلب زوجها شب پر التهابی اسـت و اولین شب ارتباط جنسی جدی میان آنهاست.

۲. زن ها دراین شب «شب زفاف» بـه شدت نگران و مضطرب هستند.

۳. خاطره این شب تا پایان زندگی در ذهن زنان باقی می ماند.حتی اگر بعد ها ازدواجهای مکرری کنند.

۴. پاره شدن پرده بکارت اغلب با آمدن مقداری خون همراه اسـت و این برای طرفین مهم و استرس آور بوده ودر زن ها همراه با درد و سوزش و ضعف جسمانی اسـت.

 

در اکثر فرهنگ ها ودر کشور هاي‌ مختلف پیش از مراسم عروسی دوران نامزدی وجوددارد لزوم وجود این دوره شیرین ؛ آشنایی و شناخت کامل زوجین از یک دیگر و آمادگی ان ها برای شروع زندگی مشترک اسـت دراین میان یکی از  مهمترین موضوعات تمایلات جنسی زوجین اسـت کـه باید بـه دور از خجالت و پنهان کاری درباره ان بحث شود ؛ بـه یاد داشته باشید پیش از اولین شب برقراری رابطه جنسی اطلاعات کافی ازبدن خود کسب کنید ،بـه طور کامل با شریک خود صحبت کنید و خواسته ها و توقعات خودرا مطرح کنید اینکار ساده میتواند حلال ۵۰ درصد مشکلات شـما باشد .

 

نکته دیگری کـه در آموزش شب اول عروسی وجوددارد توجه بـه فراهم آوردن محیطی آرام و بی استرس برای گذراندن یکی از مهمترین اوقات زندگی اسـت زیرا خاطرات این شب و اتفاقات ان تا انتهای زندگی مشترک در ذهن شـما باقی خواهد ماند پس برای ساختن شبی رویایی از چیزی فرو گذار نکنید.

 

تازه عروس‌ها طبق معمول بنا بـه طبیعت، از اولین شب بعد از ازدواج اکراه و هراس دارند و علت ان هم اغلب تصور درد جسمانی نیست کـه اگر همراه با آرامش و خودداری و صبوری مرد باشد خیلی جزئی اسـت؛ بل کـه غالبا خود دختر هم نمی داند علت این هراس و اکراه در کجاست!

 

در واقع تازه عروس دراین مرحله دچار نوعی «شرم» نیز هست؛ زیرا زن دراین مرحله کـه وارد حیات زناشویی می گردد، دگرگونی مهمی در برابر خود می بیند و بـه زندگی آینده و مسوولیت‌ها و خطرهای ان می‌اندیشد و از ان واهمه دارد. همه ی این واهمه‌ها، چه زن از ان آگاه باشد و چه نباشد، قابل ملاحظه و شایسته توجه اسـت.

 

 


مطالب مشابه : آشنایی و رعایت نکات شب زفاف


 

این وظیفه شوهر اسـت کـه وجود این هراس فطری زن را دریابد و همواره ان را بـه یاد داشته باشد. بنابر این، بهترین فرصت برای جلب خاطرجمعی زن و نشان دادن درک متقابل از سوی مرد در همین دوره کوتاه اسـت.

 

مشهور اسـت کـه زفاف را نباید با جبر آغاز کرد. ما می گوییم در کار رفع دوشیزگی نه تنها جبری نباید در کار باشد بلکه این عمل باید دنباله و نتیجه نوازشهای صبورانه و معاشقه باشد. شوهر برای رفع هراس و شرم باید عروس را به تدریج متمایل و راغب نماید نه آنکه با شتابکاری، تنها در فکر فرونشاندن حس شهوت خویش باشد. دراین صورت فقط جسم زن را تصرف کرده و از همراهی روح او ناتوان مانده اسـت.

 

بنابر این شوهر در شب زفاف باید تمام تمهیدات لازم را بـه کار گیرد ودر ‌‌نهایت ملایمت و ظرافت عمل کند و بداند کـه کوچکترین اشتباه، چندان خستگی و دل آزردگی بـه دنبال خواهد داشت کـه بـه سهولت بهبود پذیر نخواهد بودو‌ گاه تا پایان زندگی زناشویی آثار ان بر جای میماند.

 

هیچ دختری فطرتاً مرد را مختار نخواهد دانست تا هر چه میـــخواهد بکند و اگر حجب و حیای عروس یا هر علت ناشناخته دیگر مانع از ان اسـت کـه بـه میل تسلیم شود، بهتر اسـت یک شب یا حتی شبهای متعدد، زفاف را بـه عقب اندازید تا او ابتدا بـه تماس جسمانی خو بگیرد ودر مراحل بعدی با آرامش خاطر مشتاق و راغب بـه ارتباط جنسی شود.

 

اگر مایل هستید درباره شب زفاف اطلاعات بیشتری کسب کنید لطفا بـه پایین مطلب مراجعه نمایید.

جدیدترین مطالب سایت