روش های خوشبو کردن واژن + علت بوی واژن

روش های خوشبو کردن واژن + علت بوی واژن

روش های خوشبو کردن واژن

علت بوی بد واژن در زنان موارد مثل عفونت باکتریایی واژن ؛ بهداشت ضعیف ؛ استفاده از تامپون به مدت طولانی ؛ عفونت انگلی واژن و غیره باشد. در اینجا قصد داریم بهترین روش خوشبو کردن واژن و همچنین علت بوی بد را به شما آموزش دهیم. بوی بد واژن و اندام تناسلی علل زیادی دارد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم و سپس روش های رفع ان را به شما می آموزیم. با مجله تالاب همراه باشید.

 

علت بوی بد واژن

به هر بویی که از واژن متصاعد شود بوی واژن گفته می‌شود. مقداری بوی خفیف ناشی از واژن طبیعی است؛ اما بوی قوی و قابل حس ممکن است غیرطبیعی بوده و علت ان باید مشخص شود.

 

بوی غیرطبیعی واژن که به علت بیماری‌هایی نظیر عفونت واژن بروز میکند معمولاً با مشخصات و علائم دیگری نظیر خارش، سوزش، التهاب یا ترشحات واژن همراه خواهند بود.

 

علت بوی واژن چیست؟

بوی واژن ممکن است در طول سیکل قاعدگی عوض شود؛ همچنین ممکن است این بو دقیقا بعد از رابطه جنسی محسوس‌تر شود. عرق کردن در طول فعالیت روزانه نیز میتواند باعث ملموس شدن بوی واژینال شود.

 

اگر چـه به هنگام مواجه شدن با این وضعیت وسوسه شوید که برای کاهش این بو از دوش واژینال یا خوشبوکننده های واژن استفاده کنید اما باید بدانید استفاده از این مواد خود باعث افزایش التهاب و دیگر مشکلات واژینال در شما میشود. عفونت باکتریایی واژن عمده‌ترین علت عفونی است که باعث بروز بوی نامطبوع در واژن میشود.

 

تریکوموناسیس بیماری دیگری است که از راه رابطه جنسی منتقل شده و باعث بوجود آمدن بو در واژن میشود. کلامیدیا و سوزاک باعث بوی بد واژن نمی شوند. عموما اگر واژن شما بو میدهد ولی علائم دیگری دال بر بیماری خاصی در ناحیه واژن نداشته باشید، بعید است که این بو غیر طبیعی باشد و مشکل خاصی وجود داشته باشد. دلایل عمده بوی بد واژن میتواند هر یک از موارد زیر باشد:

 

* عفونت باکتریایی واژن

* بهداشت ضعیف

* استفاده از تامپون به مدت طولانی

* عفونت انگلی واژن

 

روش های خوشبو کردن واژن + علت بوی واژن

دیگر علت های بوی بد واژن

دیگر عواملی که باعث بروز بوی بد واژن می گردند «ولی با احتمال کمتری» موارد زیر می‌باشد:

 

فیستول رکتوواژینال

فیستول رکتوواژینال یا فیستول راست روده‌ای – مهبلی بیماری است که در ان فیستول یا راه ارتباط غیر طبیعی بین راست روده و مهبل وجود داشته باشد. گستردگی این مجرا زمانی است که بین رکتوم و واژن ایجاد شده باشد که در این صورت به فرد اجازه خواهد داد تا باد شکم و مدفوع را از راه واژن دفع کند که این روند منجر به بی‌اختیاری مدفوعی میشود.

 

چه زمان باید به پزشک مراجعه نمائید؟

اگر در خصوص بوی واژن خود نگران شده‌اید و این بو را به طور پیوسته در خود احساس میکنید، برای معاینه به پزشک خود مراجعه نمائید؛ مخصوصا اگر علائم دیگری نظیر سوزش، خارش، التهاب و ترشحات غیرطبیعی واژن در شما وجود دارد. در همین حین برای کاهش این بود اقدامات زیر را انجام دهید:

 

قسمت بیرونی واژن خود را بشوئید

به هنگام استحمام از یک صابون ملایم و بدون بو و مقدار زیادی آب برای شستشوی ناحیه‌ی بیرونی واژن خود استفاده نمائید.

 

از انجام دوش واژینال پرهیز نمائید

واژن در حالت عادی و سالم دربردارنده‌ی باکتری و قارچ میباشد. محیط اسیدی واژن سطح این باکتری و قارچ‌ها را در حالت نرمال حفظ مي نماید. اما استفاده از دوش واژینال این تعادل را به هم زده و خود باعث بروز بیماری می‌گردد.

 

روش های خوشبو کردن واژن + علت بوی واژن

بهترین روش های خوشبو کردن بوی واژن

آیا راهی برای معطر کردن واژن وجود دارد؟ باید گفت پاسخ مثبت است.  واژن یک اکوسیستم طبیعی متعادل با ترکیبی مرطوب از انواعی باکتری‌ها است که برای سلامت ان اهمیت فراوانی دارد. این عضو از بدن به صورت طبیعی بو داشته و بوی ان تا فاصله تقریبا دوازده اینچی از بدنتان قابل استشمام است.

 

چه چیزی باعث بوی واژن می‌شود؟

هنگامی که مـا در مورد بوی واژن صحبت میکنیم، در واقع باید روی لب‌های بیرونی واژن تمرکز کنیم. واژن در داخل، یک لوله طولانی است که دهانه رحم را به فضای بیرونی متصل میکند. اما بو، طعم و مزه واژن همگی تحت تاثیر بافت‌های بیرونی واژن شامل: کلیتوریس، لب‌های واژن و … هستند.

 

بو دادن واژن کاملا طبیعی است، چرا که این ناحیه از بدن دارای ترکیبی از مایع واژن «ضروری برای نفوذ و ایجاد یک محیط سالم تناسلی»؛ باکتری‌های واژینال و همچنین غدد ترشح کننده هورمونی بنام فرومون است که در ایجاد این بو موثر هستند و در واقع با ترشح این بو در جذب شریک جنسی به شما کمک میکنند. اما بوی ساطع شده از واژن باید نسبتا خنثی باشد «یعنی نه خیلی تند و نه خیلی زننده».

 

پس به یاد داشته باشید معطر کردن واژن به معنای بهبود بوی طبیعی واژن است نه تغییر یا از بین بردن ان. بوی طبیعی واژن هر شخصی نسبت به شخص دیگر میتواند متفاوت باشد.

 

اما اغلب افراد، بویی شبیه به شیر ترش شده و یا نمک را برای ان عنوان می‌کنند؛ بنابراین به یاد داشته باشید گزارش چنین بویی به معنای وجود مشکل سلامتی در ناحیه واژینال بدن شما نیست بلکه بوی طبیعی واژن به شمار می‌رود.

 

اقدامات بهداشتی جهت بهبود و خوشبو کردن واژن

لباس زیر و شلوار‌های ساخته شده با الیاف مصنوعی نپوشید. تا حد امکان از لباس زیر‌هایی با الیاف نخ و پنبه استفاده کنید، از پوشیدن لباس‌های زیر با جنس الیاف مصنوعی مانند نایلون و همچنین شلوار‌های جین خودداری کنید.

 

چرا که ممکن است زیباتر به نظر برسند، اما در افزایش میزان تعریق و به دنبال ان تغییر اسیدیته محیط واژن و رشد باکتری‌های اسیدی و در نتیجه افزایش بوی تند واژن موثر هستند.

 

همیشه حین استفاده از دستمال کاغذی از حرکت جلو به عقب «از ناحیه واژینال به سمت مقعد» استفاده کنید و احتمال انتقال و پخش باکتری‌های ناحیه مقعدی به سمت نواحی تناسلی را بدین ترتیب کاهش دهید.

 

در زمان قاعدگی نوار بهداشتی و تامپون ها‌ی مورد استفاده را در فواصل چند ساعته تعویض کنید، حتی اگر فکر می‌کنید به این کار نیازی نیست. این کار به پیش گیری از رشد باکتری‌ها در ناحیه واژینال کمک شایانی میکند.

 

سعی کنید برای خشک نگه داشتن محیط واژینال پس از دست شویی از دستمال مرطوب‌های مختص کودکان استفاده کنید. این محصولات نسبت به دستمال توالت‌های معمول پاک کننده‌های مناسب تری هستند و همچنین حساسیت‌های پوستی کمتری در مقایسه با دستمال توالت ایجاد میکنند.

 

از سرکه سیب استفاده کنید. این ماده برای متعادل سازی اسیدیته واژن بسیار مفید بوده و همچنین یک ماده آنتی باکتریال قوی به شمار میرود. برای معطر کردن واژن میتوانید از این ماده حین حمام گرفتن استفاده کنید.

 

برای شستشوی واژن از آب ولرم استفاده کنید و در صورت استفاده از صابون به یاد داشته باشید از صابون‌های معطر استفاده نکنید. هر روز لباس زیرتان را عوض کنید.

 

تغییر رژیم غذایی جهت بهبود بوی واژن

ماست: ماست طبیعی غنی از لاکتوباسیلوس است و اگر روزانه خورده شود اسیدیته واژن را متعادل کرده و به بهبود بوی واژن کمک میکند. البته به یاد داشته باشید ماست باید بدون چربی و بدون قند اضافی باشد.

 

میوه‌ ها و سبزیجات

کرفس، آناناس، آب زغال اخته، انگور قرمز، هندوانه، توت فرنگی را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

 

غذا‌های شیرین

مصرف عسل و بادام به معطر کردن واژن کمک می‌نمایند. از خوردن بیش از اندازه مواد غذایی تند مانند مارچوبه و پیاز که ممکن است بوی تند ایجاد کنند بپرهیزید.

 

روش های خوشبو کردن واژن + علت بوی واژن

محصولات درمانی جهت بهبود بوی واژن

دئودورانت‌های واژنیال: این مواد معطرکننده برای اسپری کردن در نواحی واژینال ساخته شده‌اند. با این حال باید توجه شود که استفاده از آن‌ها موردی بوده و برای استفاده دائمی و دراز مدت توصیه نمی‌شوند.

 

زیرا این ترکیبات، اسیدیته معمول واژن را به هم زده و همچنین در برخی موارد موجب خارش، تحریک و احساس سوزش در ناحیه استعمال میشوند. استفاده از این ترکیبات همچنین در پوست‌های ملتهب و یا ترک خورده اکیدا توصیه نمی‌شود، زیرا احتمال ابتلا به شرایط جدی از قبیل: تریکومونیاز و واژینوس باکتریایی را افزایش می‌دهد.

 

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک‌ها محصولاتی هستند که برای متعادل سازی باکتری‌های سالم در بدن طراحی شده‌اند. پروبیوتیک‌ها از لاکتوباسیل‌ های موجود در واژن حفاظت کرده وبدین ترتیب از رشد مخمر‌ها در ناحیه واژینال پیشگیري می‌کنند.

 

این ترکیب میتواند به دو صورت خوراکی «قرص» و پماد‌های واژینال تهیه شود. این ماده به خصوص زمانی که از درمان‌های آنتی بیوتیکی برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنید توصیه میشوند، زیرا میتوانند به رشد باکتری‌های از بین رفته مفید بدن کمک کنند.

 

شیاف‌ های ویتامین C

این شیاف‌ها میتوانند واژینوس باکتریایی یا عفونت‌های مخمری واژینال پیش گیری کنند. مطالعات نشان میدهد استفاده از این شیاف‌ها می‌تواند به میزان ۸۶ درصد در بهبود بوی واژن موثر باشد.

 

البته لازم به ذکر است، مطالعات انجام شده حاکی از این است که رژیم‌های غذایی دارای ویتامین C به اندازه شیاف‌های حاوی این ویتامین کارآمد نیستند. شما میتوانید جهت استفاده از این درمان دارویی با پزشکتان مشورت کنید.

 

راه های پیشگیری از بوی بد واژن

از بخور واژن پرهیز کنید! بخور واژینال ممکن است احساس خوبی داشته باشد، زیرا ناحیه واژینال پر از گیرنده‌های عصبی است و گرما میتواند جریان خون را در این مناطق افزایش داده و باعث تحریک شود.

 

با این حال بخور ممکن است باعث سوختگی در ناحیه واژینال شده و محیط واژن را برای دریافت عفونت‌های واژینال مستعدتر کند. از روان کننده‌های بهداشتی استفاده کنید!

 

حین رابطه جنسی برای افزایش رطوبت ناحیه واژینال تنها از روان کننده‌های بهداشتی و مجاز استفاده کنید. از درمان‌های خانگی بپرهیزید! برخی بانوان برای تغییر و معطر کردن واژن از موادی مانند شکر داخل واژن استفاده میکنند. استفاده از هر نوع ماده‌ای بدون تجویز پزشک به تغییر اسیدیته واژن و ایجاد عفونت می‌انجامد.

 

از دوش‌های واژینال بپرهیزید! به یاد داشته باشید در شستشوی طبیعی با آب بعد از ادرار، ناحیه واژن به خوبی شسته میشود؛ بنابراین از شستشوی داخل واژن بپرهیزید؛ چون این کار باعث از بین رفتن باکتری‌های سالم واژینال شده و احتمال عفونت، خارش و تحریک را افزایش می‌دهد.

 

نتیجه پایانی

باید یادآور شد که بوی واژن در صورتی که نظافت شخصی را رعایت کنید چیزی طبیعی ایست و نیاز به نگرانی ندارد. تنها در صورتی که موارد زیر را مشاهده کردید نیاز هست که به سرعت به پزشک مراجعه فرمایید و ان را جدی بگیرید:

 

بوی ماهیانه تند:

اگر به صورت دوره‌ای احساس کردید بوی واژن تغییر کرده است ان را جدی بگیرید، زیرا میتواند دلیلی بر وجود واژینوس باکتریایی باشد.

 

تغییر در رنگ ترشحات واژن

تغییر رنگ به خاکستری و غلیظ شدن بیش از حد ترشحات واژینال میتواند نشانه‌ای از وجود عفونت‌های واژینال باشد. ترشح سبز و یا زرد رنگ نیز نشانی از تریکوموناس میباشد.

 

درد شکمی:

درد در ناحیه لگن یا شکم همراه با تغییر بوی واژن میتواند نشانه‌ای از وجود عفونت‌های کلامیدیایی و گونوره باشد.

 

تاول‌ های سفید و یا قرمز رنگ:

این تاول‌ها می‌توانند نشانه تبخال تناسلی باشند.

 


 

روش های خوشبو کردن واژن + علت بوی واژن

همه چیز در مورد ترشحات واژن

ترشحات واژن «vaginal discharge» به طور طبیعی در زنان وجود دارد. حال اگر ترشحات واژن شما دچار تغییرات غیرعادی شود نشانه یک بیماری است.

 

آیا ترشحات واژن طبیعی است؟

بله. غدد داخل واژن و دهانه رحم زنان به طور طبیعی مقداری مایع تولید میکند که این مایع روزانه از طریق کانال واژن به بیرون جریان پیدا میکند و سلول‌های مرده‌‌ای که بافت واژن را پوشش داده است خارج می‌سازد. این روشی است که بدن برای حفظ سلامت و تمیزی واژن ان را انجام میدهد.

 

ترشحات واژن معمولاً شفاف یا شیری رنگ می‌باشند و با بوی بدی همراه نیستند. رنگ و قوام ترشحات شما با شروع و پایان سیکل قاعدگی دچار تغییر می‌شود. در زمان تخمک گذاری «زمانی که یکی از تخمدان‌های شما یک تخمک آزاد میکند.»؛ در دوران شیردهی و زمانی که شما تحریک جنسی می شوید ترشحات شما غلیظ‌تر می‌شوند.

 

چه علامتی در ترشحات واژن شما می‌تواند نشانه‌ای از یک مشکل باشد؟

تغییراتی که میتواند نشانه‌ای از وجود مشکل در سلامت شما باشد شامل: تغییر در حجم، رنگ و بو در ترشحات و تغییراتی نظیر احساس ناراحتی، خارش و سوزش در اطراف ناحیه واژن شما میباشد.

 

به این عارضه واژینیت گفته می‌شود. در صورتی که در دوران قاعدگی قرار ندارید و ترشحات شما با رنگ خون همراه بود این موضوع نیز می‌تواند نشانه‌ای از وجود مشکل در سلامت شما باشد.

 

اگر هر یک از علائم ذکر شده را داشتید حتما با پزشک خود تماس بگیرید. در این خصوص باید نگاهی نیز به علائم عفونت قارچی، عفونت باکتریایی و عفونت میکروبی واژن داشته باشید.

 

علائم عفونت قارچی واژن

ترشحات سفید و شبیه به پنیر خامه‌ای، ورم و احساس درد در ناحیه فرج «به ناحیه بیرونی دستگاه تناسلی زنانه فرج گفته می‌شود.» احساس خارش شدید، رابطه جنسی دردناک. همیشه به طور طبیعی مقداری قارچ در واژن شما وجود دارد. اما اگر به دلیلی این قارچ‌ها بیش از حد رشد کنند و تکثیر یابند می‌توانند باعث عفونت قارچی واژن شوند.

 

این عفونت معمولاً از رابطه جنسی بوجود نمی‌آید؛‌ در صورتی که از آنتی بیوتیک‌ها استفاده کنید، باردار شوید، به دیابت دچار شوید یا برای مدت طولانی در شرایط گرم و عرق کننده قرار بگیرید، بیشتر در خطر ابتلا به این عفونت قرار خواهید داشت. عده ای از زنان به دلیل نامعلوم مرتبا به این عفونت دچار میشوند.

 

علائم عفونت باکتریایی واژن

ترشحات سفید، خاکستری یا زرد رنگ واژن، بویی شبیه به بوی ماهی که بعد از رابطه جنسی یا شستن با صابون شدیدتر احساس میشود، سوزش یا خارش واژن و قرمزی کم رنگ و ملتهب شدن واژن یا فرج.

 

عفونت باکتریایی واژن معمولاً به وسلیه‌ی نوعی باکتری بنام “گاردنرلا واژینالیس” بوجود می‌آید. علت این که چرا عده ای از زنان به این بیماری مبتلا میشوند دقیقا مشخص نیست.

 

علائم عفونت انگلی واژن

ترشحات آبکی و حباب دار به رنگ زرد یا سبز

بوی نامطبوع و ناخوشایند

احساس درد و خارش به هنگام دفع ادرار

عفونت انگلی واژن توسط نوعی انگل بنام تریکوموناس واژینالیس بوجود می‌آید. ممکن است برای مدت طولانی و بدون داشتن علامت خاصی به این بیماری مبتلا باشید. این بیماری از طریق رابطه جنسی محافظت نشده با فردی که به این عفونت مبتلا باشد به شما منتقل می‌شود.

 

علت و عوامل خطر:

چـه چیزهایی میتواند باعث تغییر در ترشحات واژن شود؟ این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که تعادل بین باکتری‌های داخل واژن شما به هم بریزد. عوامل بسیاری باعث بهم خوردن این تعادل میشوند:

 

* استفاده از دوش واژینال

* اسپری های معطر کننده زنانه

* صابون‌های معطر و معطر

* استفاده طولانی مدت از آنتی بیوتیک‌ها

* بیماری دیابت

* بارداری

* عفونت‌ها

 

دوش واژینال

مواد شیمیایی داخل دوش واژینال ممکن است باعث ایجاد سوزش در واژن شما شود و تعادل باکتری‌ها و میکروب‌های درون واژن شما را به هم بریزد. همچنین استفاده از دوش ممکن است باعث انتقال و گسترش عفونت به داخل رحم گردد که خطر ابتلا به بیماری التهاب لگنی «PID» را افزایش میدهد.

 

PID عفونتی است که ممکن است به عدم توانایی شما در باروری منجر گردد. دوش واژینال برای حفظ تمیزی واژن شما لازم نیست؛ در واقع بویی که شما ممکن است گاهی اوقات احساس کنید، مربوط به قسمت بیرونی دستگاه تناسلی شما «فرج» می‌باشد. تمیز نگه داشتن این ناحیه بوسیله‌ی شستن با صابون و آب کفایت میکند.

 

چه عفونت‌ های دیگری باعث ایجاد تغییر در ترشحات واژن می‌شوند؟

دو عفونت منتقله از راه رابطه جنسی، کلامیدیا و سوزاک از دیگر دلایل ترشحات غیرطبیعی واژن می‌باشند. این ترشحات، عفونت‌های دهانه رحم می‌باشند که در اثر باکتری بوجود می‌آیند. هر دوی این عفونت‌ها میتوانند با تزریق آنتی بیوتیک یا مصرف قرص ان درمان شوند.

 

راه های پیشگیری از ابتلا به عفونت و ترشحات واژن به شکل غیر طبیعی چیست؟

پس از اجابت مزاج، همیشه خود را از جلو به عقب خشک نمائید. این کار از انتقال باکتری‌های ناحیه مقعد به واژن پیشگیري مي نماید. در طول روز لباس‌های زیر نخی و کتانی بپوشید، لباس‌های نخی به تنفس ناحیه تناسلی شما کمک میکند. ترجیحا شب‌ها به هنگام خواب لباس زیر نپوشید. از پوشیدن شلوار تنگ، جوراب شلواری، لباس شنا و شورت دوچرخه سواری به مدت طولانی پرهیز نمائید.

 

در صورتی که احساس میکنید پودر لباسشویی مصرفی شما یا نرم کننده‌های پارچه‌ای که مصرف می‌کنید باعث التهاب و تحریک شدن ناحیه تناسلی شما میشود، حتما ان‌ها را عوض کنید. لاتکس موجود در کاندوم و دیافراگم و ژل‌های اسپرم کش‌ که برای جلوگیری از بارداری استفاده میشوند میتوانند باعث التهاب در ناحیه تناسلی عده ای از خانم‌ها شوند.

 

در صورتی که شما جزو این افراد هستید از پزشک خود در خصوص راه‌های پیش گیری دیگر سوال بپریسد. از قرار گرفتن در آب داغ در وان حمام پرهیز نمائید.

 

ناحیۀ تناسلی خود را روزانه بشوئید و ان‌را خشک نمائید. هرگز از دوش واژینال استفاده ننمائید. از اسپری‌ های معطر کننده زنانه دستمال‌ های توالت معطر و رنگی پد‌های بوزدا و تامپون‌ های معطر کننده هرگز استفاده ننمائید.

 

در آخر می توانید از دیگر مطالب مرتبط با بوی واژن در پایین همین قسمت بخوانید. راهنمای شما در موارد بهداشت زنان

جدیدترین مطالب سایت