شب زفاف عروس و داماد در عروسی (حجله)

شب زفاف عروس و داماد در عروسی (حجله)

این مطلب حذف گردیده است

لطفا از احکام اسلامی درباره شب زفاف در پایین بخوانید

 


 

آداب  شب اول عروسی در آداب اسلامی

1. از آداب مستحبّی شب اول عروسی (شب زفاف) ، دعا و نماز است. شب اول عروسی یکی از اوقاتی است که دعا و طلب حاجتی در آن، پیش از انجام اعمال زناشویی مستجاب است.

 

امام باقر (ع) میفرماید: «هنگامی که عروس را نزد تو آوردند، خودت وضو بگیر و به او نیز بگو وضو بگیرد، دو رکعت نماز بخوان، و به او نیز بگو که دو رکعت نماز مستحبی بخواند، سپس حمد و ثنای پروردگار عالم را انجام بده و صلوات بر محمّد و آلش بفرست، آن گاه دعا کن و به حاضرین بگو «آمین» بگویند و این دعا را بخوان:

 

«اَللّهُمَّ ارزقنی اُلفَها و وُدَّها وَ رِضاها، وَ ارضِنی بِها، و اجمَع بَینَنا بِأَحسَنِ اجتماعٍ وَ انس وَ ائتِلافٍ، فَاِنَّکَ تُحِبُّ الحَلالَ وَ تُکرِهُ الحرامَ؛[3]

خداوندا، دوستی و محبّت و خوشنودی او را روزی من گردان، و مرا به او خشنود ساز و بین ما و او به پیوند نیک و صمیمانه جمع کن، چرا که تو حلال را دوست داری و حرام را ناپسند می دانی».

 

هم چنین از وی نقل شده است که: هنگامی که خواستی با همسرت همبستر شوی، متوجّه خدا باش و بگو:

 

« اَللّهُمَّ ارزُقنی وَلَداً وَاجعَلهُ تَقیا زَکیاً لَیسَ فی خَلقِهِ زیادَهٌ وَلا نُقصانٌ واجعَل عاقِبَتهُ اِلی خیر؛[4]

خداوندا فرزندی به من عطا فرما، و او را پرهیزگار و پاک گردان، جسمش را کامل و موزون قرار بده، و عاقبت امرش را ختم به خیر بفرما»

 

2. اجتناب از شرکت شیطان در انعقاد نطفه: در شب زفاف (شب اول عروسی) و یا هر وقت دیگر که همسران میخواهند با هم همبستر شوند، «بسم الله» بگویند، و مراقب باشند که در آن هنگام از هر گونه گناه دور باشند، حتّی فکر گناه نکنند، تا شیطان در نطفه آنان شریک نشود؛ زیرا نطفه پایه اوّل ساختار فرزند آینده را تشکیل میدهد. امام صادق (ع) فرموده اند که هنگام همبستر شدن گفته شود:

 

«اَعوذَُ بِالله السَمیع العَلیم مِنَ الشّیطانِ الرَّجیم؛

پناه می برم از خدای شنوا و دانا، از شیطان رانده از درگاه خدا».[5]

 

3. توصیه های پیامبر(ص) به حضرت علی(ع) : هنگامی که عروس به خانه تو وارد شد:

3ـ 1. کفش های او را در آور، تا بنشیند.

3ـ 2. پاهای او را بشوی.

3ـ 3. از آن آب، از در خانه تا انتهای آن بپاش (چنین کاری موجب رفع و دفع انواع فقر شده و باعث نزول برکت های بسیار خواهد شد.)

3ـ4. تا هفت روز، عروس را از خوردن شیر، سرکه، گشنیز و سیب ترش منع کن (زیرا رحم زن بر اثر خوردن این چهار غذا، سرد شده برای باروری آماده نمی شود.)

3ـ5. در آغاز و وسط و آخر ماه (قمری) آمیزش نکن.

3ـ 6. بعد از ظهر آمیزش نکن.

3ـ 7. هنگام آمیزش سخن نگو.

3ـ 8. هنگام آمیزش به فکر زن دیگری نباش.

3ـ 9. شب عید فطر و قربان آمیزش نکن.

3ـ 10. آمیزش در شب دوشنبه و آغاز شب سه شنبه و شب پنجشنبه و هنگام ظهر و پنج شنبه و هم چنین شب جمعه و بعد از ظهر جمعه خوب است.[6]

3ـ 11. بدون وضو آمیزش نکن.

 

دستورات فوق اوامر ارشادی است یعنی بهتر است که این گونه عمل شود. و جنبه وجوبی ندارد. در برخی از آن ها توجه به انعقاد نطفه است یعنی اگر نطفه ای در آن شرایط منعقد شود می تواند زمینه ساز مشکلاتی باشد.

 

 


حتماً بخوانید: فیلم شب زفاف بدون سانسور «10 نکته در مورد شب زفاف»


جدیدترین مطالب سایت