مضرات رابطه جنسی مقعدی +علت ممنوع بودن رابطه مقعدی در اسلام

مضرات رابطه جنسی مقعدی +علت ممنوع بودن رابطه مقعدی در اسلام

مضرات رابطه مقعدی

باید‌ها و نباید‌های بسیاری در مورد انواع مختلفی از روابط مقعدی وجود دارد. بعضی افراد ان را با خشم اخلاقی، گناه و اضطراب مرتبط میکنند. با این حال تحقیقات نشان میدهد که این ناحیه دارای گیرنده‌های عصبی بسیاری بوده که موجب برانگیختگی و لذت جنسی میشوند؛

 

بنابراین تعجب آور نیست که بسیاری از زوج‌ها از انجام ان لذت می‌برند. اکثر فعالیت‌های جنسی، خطر ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه جنسی «STDs» مانند سوزاک، هرپس یا تبخال تناسلی، هپاتیت B. و HIV را افزایش می‌دهند و در این میان رابطه مقعدی خطر ابتلا به ایدز را به مقدار قابل توجهی افزایش میدهد.

 

عوارض رابطه مقعدی چیست؟

ویروس نقص ایمنی بدن «اچ آی وی»: شکی نیست که مقاربت مقعدی خطر ابتلا به انتقال ویروس HIV را از سایر فعالیت‌های جنسی، به ویژه برای شریک پذیرنده افزایش میدهد.

 

ویروس پاپیلومای انسانی و زگیل: این ویروس «ویروس پاپیلومای انسانی» می‌تواند در طول مقاربت مقعدی منتقل شود و ممکن است منجر به زگیل‌های در ناحیه مقعد شود.

 

آیا رابطه مقعدی ایمن است؟

شماری از ریسک‎های مرتبط به سلامت در مورد رابطه مقعدی مطرح است و مقاربت جنسی از راه مقعد به دلایل متعدد، شامل موارد مندرج در زیر، از پرخطرترین راه‎های فعالیت جنسی به شمار می‎رود:

 

– مقعد فاقد لیز کننده‎های طبیعی است که در واژن وجود دارد. دخول آلت تناسلی مرد مـی‎تواند به پارگی بافت درون مقعد منجر شود، که این وضعیت امکان ورود باکتری‎ها و ویروس‎ها را به درون جریان خون ایـجاد می‎کند. این شرایط می‎تواند به گسترش عفونت‎های قابل انتقال جنسی شامل HIV منجر شود. مطالعات عنوان کرده‎اند که مجاورت مقعدی

 

با ویروس HIV در مورد شریک جنسی مفعول، 30 بار پرخطرتر از مجاورت واژنی با این ویروس است. قرار گرفتن در معرض پاپیلوماویروس انسانی «HPV» نیز ممکن است به توسعۀ زگیل‌های مقعدی و سرطان مقعد منجر شود. استفاده از لیز کننده‎ها می‎تواند تا حدودی کمک کننده باشد اما این لوبریکانت‎ها به طور کامل از امکان بروز پارگی مقعد جلوگیری نمی‎کند.

 

– بافت درون مقعد به خوبی پوست بیرون مقعد محافظت شده نیست. بافت خارجی بدن ما دارای لایه‎ای از سلول‎های مرده است که به عنوان حائلی در برابر عفونت عمل می‎کنند. بافت داخلی مقعد دارای این محافظ طبیعی نیست، که این باعث می‎شود تا بافت مزبور مستعد پاره شدن بوده و باعث گسترش عفونت گردد.

 

– مقعد برای نگه داشتن مدفوع طراحی شده است. مقعد با بافتی عضلانی شبیه به یک حلقه احاطه شده است، که اسفنکتر مقعد نامیده می‎شود، و این حلقه پس از دفع مدفوع تنگ می‎شود.

 

رابطه مقعدی مکرر می‏تواند به تضعیف اسفنکتر مقعد منجر شود که این باعث می‎گردد تا نگهداری مدفوع تا رسیدن به توالت برای فرد مفعول در رابطه مقعدی دشوار شود. به هر جهت، ورزش‎های کیگل می‎توانند به قدرت بخشی این اسفنکتر منجر شده و از مشکل مورد بحث تا حدودی جلوگیري کرده یا ان را ترمیم کند.

 

مقعد پر از باکتری است. حتـی اگر هیچ ‎یک از شرکاء جنسی دچار بیماری‎های واگیردار مقاربتی نباشد، باکتری‎هایی که به صورت طبیعی در مقعد وجود دارند می‎توانند به شکل بالقوه عامل ایجاد عفونت در شریک جنسی باشند.

 

اقدام به رابطه واژینال پس از رابطه مقعدی نیز می‎تواند به بروز عفونت در واژن و عفونت‎های دستگاه ادراری منجر گردد.رابطه مقعدی می‎تواند با خطرات دیگری نیز همراه باشد. تماس دهانی با مقعد می‎تواند هر دو سوی رابطۀ جنسی را در ریسک ابتلاء به هپاتیت، هرپس، پاپیلوماویروس انسانی «HPV» و دیگر انواع عفونت قرار دهد.

 

برای زوج‌های هتروسکسوال یا دگرجنسگرا، در صورت توده شدن مایع منی در نزدیک ورودی واژن امکان بروز بارداری ناخواسته وجود دارد.حتی با وجودی که جراحات جدی بر اثر رابطه مقعدی شایع نیست، امکان بروز ان وجود دارد.

 

خون‌ریزی‌ پس از اقدام به رابطه مقعدی ممکن است بر اثر هموروئید یا پارگی مقعد یا حتی موردی جدی‎تر مثل ایجاد سوراخ در روده بزرگ ایجاد شود. این وضعیتی خطرناک است که نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد. درمان شامل بستری شدن فرد در بیمارستان، انجام عمل جراحی، و مصرف داروهای آنتی‎بیوتیک برای پیشگیري از عفونت است.

 

پیشگیری از مشکلات مربوط به رابطه مقعدی

تنها راه برای جلوگیري کامل از خطرات مربوط به رابطه مقعدی اجتناب از این نوع مقاربت جنسی است. اگر فردی دارای رابطه مقعدی باشد این موضوع اهمیت تام دارد که برای پیش گیری از گسترش عفونت‌ها و بیماری‎ها از کاندوم استفاده کند.
موارد مندرج در زیر نکاتی در راستای افزایش ایمنی سکس مقعدی است:

 

– در صورت اقدام به رابطه مقعدی از ورود آلت تناسلی به دهان یا واژن امتناع کنید مگر این‌که شریک جنسی شما از کاندون تازه‎ای استفاده کرده باشد.

 

– برای جلوگیری از پارگی بافت مقعد مقدار زیادی لوبریکانت یا لیز کننده به کار ببرید. در صورت استفاده از کاندوم لاتکس همیشه از لوبریکانت بر پایۀ آب استفاده کنید.

 

– برای کمک به کاهش خطر بروز پارگی مقعد همیشه پیش از ورود آلت تناسلی مرد به مقعد خود را شل کنید. استفاده از دوش آب گرم پیش از رابطه مقعدی یا دراز کشیدن به روی شکم می‎تواند باعث آسانتر شدن ورود آلت به مقعد گردد.

 

– در صورت احساس درد رابطه مقعدی را متوقف کنید

 

– در صورت بروز خون‌ریزی‌ پس از مقاربت جنسی از راه مقعد یا در صورت بروز زخم یا توده در اطراف مقعد یا در موارد خروج ترشح از مقعد در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه کنید. بهترین راه برای پیش گیری از عوارض مقاربت جنسی از راه مقعد خودداری از انجام ان است.

جدیدترین مطالب سایت