دلایلی که باعث کاهش میل زناشویی همسران می شود

دلایلی که باعث کاهش میل زناشویی همسران می شود

علل اصلی کاهش میل جنسی همسران

در میان زن و شوهر هاي جوان که بعد از چند سال از زندگی مشترک علاقه انها نسبت به هم کم شده و باعث سردی می شود علل اصلی کاهش میل جنسی همسران را در نظر می‌گیریم یکی از دلایلی که باعث ازدواج میان یک زن با یک مرد می شود داشتن رابطه زناشویی هست

 

چون در جوانی این رابطه بسیار هیجان‌انگیز و خوب هست اما مشکل از جایی شروع می شود که پس از مدتی ارتباط زناشویی میان همسران کمرنگ می شود و این مساله گاهی زندگی زناشویی را تا مرز طلاق نیز میبرد.

 

به گزارش تالاب: یکی از دلایلی که باعث ازدواج میان یک زن با یک مرد می شود داشتن رابطه زناشویی هست چون در جوانی این رابطه بسیار هیجان‌انگیز و خوب هست اما مشکل از جایی شروع می شود که پس از مدتی ارتباط زناشویی میان همسران کمرنگ میشود و این مساله گاهی زندگی زناشویی را تا مرز طلاق نیز میبرد.

 

شاید در اطراف خود با افرادی روبرو شده باشید که از نداشتن ارتباط زناشویی با همسرشان به مدت طولانی سخن گفته باشند. در هر حال در این گفت‌وگو دکتر محمدرضا خدایی، روان‌دکتر و عضو هیات‌علمی دانشگاه بهزیستی و توانبخشی درمورد علت قطع ارتباط زناشویی میان همسران توضیح داده‌اند که در ادامه میخوانید.

 

لطفا ابتدا بگویید چه علتی وجود دارد که پس از مدتی ارتباط زناشویی بین همسران از بین می‌رود؟

این مساله تنها یک علت ندارد، بلکه علت‌هاي مختلفی باعث بروز چنین رفتاری می شود. در وهله اول ممکن هست آن ازدواج از ابتدا دچار مشکل بوده هست؛

 

به این معنا که عشق واقعی بین زن و شوهر وجود نداشته و دیگر این که زن یا مرد نتوانند به علت مریضی‌هاي جنسی ارتباط زناشویی رضایت‌بخشی برقرار کنند. گرچه گاهی هم به علت روابط خارج از رابطه زناشویی این مشکل پیش می آید، اما لزوما همۀ وقت این مساله دال بر نداشتن رابطه زناشویی با همسر نیست.

 

ارتباط زناشویی موفق چگونه ایجاد می‌شود و چه تعریفی از آن دارید؟

ارتباط زناشویی پیروز به این معناست که زن و شوهر احساس هیجان، صمیمیت، همدلی و تکامل داشته باشند و چه خوب هست که هر کدام از آن ها بتوانند درمورد حس خود با یکدیگر صحبت کنند و از یکدیگر خجالت نکشند. در این صورت رابطه خوشگل‌تری بین زن و شوهر شکل خواهد گرفت.

 

چه درمانی برای رفع کاهش میل جنسی پیشنهاد می‌کنید؟

نخستین گام در درمان کاهش میل‌جنسی این هست که ریشه آن را بشناسیم. این که آیا کاهش میل جنسی علتی درونی دارد یا این که ریشه مشکل را باید در سابقه روابط‌ زناشویی زن و شوهر جستجو کرد.

 

روابط ‌زناشویی به لذت، احساس، اشتیاق و رهایی نیاز دارد. به‌هرحال باید این‌گونه همسران حتما تحت نظر دکتر متخصص قرار بگیرند تا مشکلشان برطرف شود.

 

آیا کسی که افسردگی دارد می‌تواند رابطه زناشویی سالمی داشته باشد؟

نه، به هیچ‌وجه. افسردگی شدید یکی از عوامل شایع ناتوانی جنسی در آقایان هست. مردان در تمام سنین، حتی در نوجوانی، ممکن هست هنگام دست و پنجه نرم کردن با این اختلال روانی، کاهش توانایی جنسی را داشته باشند. گرچه باید به یاد داشته باشید که افسردگی شدید یک مریضی جسمی هست، نه یک ضعف شخصیتی.

 

آیا داروهای ضدافسردگی در کاهش میل جنسی تاثیر‌گذار هستند؟

بله، تا حدودی میتوان گفت میل جنسی را کم می کنند اما این موضوع علت نمی شود که درمان افسردگی را مختل کنیم.

 

دلایلی که باعث کاهش میل زناشویی همسران می شود

 

معمولا از چه سنی میل جنسی در آقایان کم می‌شود؟

معمولا وقتی آقایان 40سالگی را رد می کنند، از میزان هورمون تستوسترون بدنشان کاسته میشود. اگر این کاهش هورمونی به دفعات رخ دهد، کم‌کم از میزان این هورمون کاسته میشود و آن ها قدرت لازم را برای برقراری رابطه زناشویی از دست می دهند. گرچه گاهی اوقات میزان این هورمون در بدن آقایان خیلی سریع افت پیدا میکند.

 

این موقعیت را «اندروپاز» می‌نامند که با علائمی مثل از دست دادن انرژی، افسردگی و ناتوانی جنسی همراه هست. گرچه کم شدن میزان هورمون تستوسترون، یک اوضاع خاص جسمی هست و توسط دکتر قابل‌درمان هست.

 

اگر مردی در ارتباط زناشویی مشکل داشته باشد همسر او چه کمکی می‌تواند بکند؟

سوال خوبی پرسیدید. بهتر هست در این شرایط همسر را تنها نگذارد و عقب نشینی نکند، مثلا می تواند به همسرش بگوید: «می داني که دوستت دارم و برایم خیلی با ارزش هستی.» زن باید سعی کند از این موضوع برای همسرش غول نسازد. نباید همسر را دلسرد کرد، به‌طوری‌كه او با خود فکر کند که دیگر نمی تواند همسر ایده‌آلی باشد.

 

آیا استرس کاری در کاهش میل جنسی تاثیر‌گذار است؟

بله، نگرانی و استرس درمورد مسائل کاری باعث از بین رفتن میل جنسی می شود مخصوصا اگر همسر مایل باشد براساس ارزش کاری که انجام می دهد، موفقیت مساوی به دست آورد.

 

این حالت شدیدا در کاهش میل جنسی اثر می گذارد و کم کم رفتار جنسی را سرد می کند. به همین علت باید فضای مناسبی برای با هم بودن فراهم کنید. سعی کنید در این مورد حتما با یکدیگر صحبت کنید. گرچه درست گذشته از خواب زمان مناسبی نیست که بخواهید خودتان را درگیر گفت‌وگوی این‌چنینی کنید و غرق در این مسائل شوید.

 

در عوض حتما درمورد مسائل کاری همسرتان و این که چه اتفاقاتی در زندگی کاری‌اش می‌افتد در یک زمان مناسب با هم صحبت کنید. از او بپرسید آیا در این زمان‌هاي پراسترس میتوانید کاری برایش انجام دهید تا به او آرامش دهید؟ ولی حتما وی را متوجه کنید که مسائل کاری وی به روابط زناشویی‌تان لطمه وارد میکند.

 

آیا بچه‌دار شدن روی رابطه زناشویی همسران با یکدیگر تاثیر می‌گذارد؟

بله، این مساله هم موضوع ساده‌اي نیست. تعداد زیادی از خانم‌ها وقتی بچه‌دار میشوند، آن قدر خود را سرگرم نوزادشان میکنند که کم‌کم نه‌تنها رابطه زناشویی‌شان کم می شود، بلکه کم کم از عشقشان به همسرشان هم کم می شود.

 

به همین علت پیشنهاد میکنم حتما سعی کنید در رفتارتان اعتدال داشته باشید و تنها عشقتان را به یک چیز و یک نفر معطوف نکنید.

 

داشتن رابطه زناشویی تا چه حد روی سلامت پروستات اثر دارد؟

بعضی اورولوژیست‌ها به رابطه میان تعداد انزال و سرطان پروستات اعتقاد دارند. برای ساخت مایع منی پروستات و کیسه منی موادی مثل روی، اسیدسیتریک و پتاسیم را از خون می گیرند و آن ها را تا ۶۰۰ برابر تغلیظ میکنند.

 

در این بین هر عامل سرطان‌زای موجود در خون نیز ممکن هست همراه این مواد و به همین میزان در پروستات تغلیظ و انباشته شود. رابطه زناشویی و انزال مکرر میتواند از انباشته شدن عوامل سرطان‌زا درون غده پروستات پیشگیری کند. گرچه اثبات شده داشتن رابطه زناشویی با چند شریک جنسی میتواند سرطان پروستات را در مردان تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

 

جدیدترین مطالب سایت