قانون های کاربردی و مهم در زندگی زناشویی

قانون های کاربردی و مهم در زندگی زناشویی

قانون های کاربردی و مهم در زندگی زناشویی 

 

در زندگی زناشویی قانون های مهمی دارد و زن و مرد باید به این قانون ها احترام بگذارند در ادامه با قانون های کاربردی و مهم در زندگی زناشویی سایت تالاب را دنبال کنید.

 

پیوند زناشویی و مشترک خود نیازمند قوانینی است که هر دو طرف در رابطه باید به آن ها پایبند باشند و پایه های زندگی را بر اساس آن ها بنا کنند. یکی از نیازهای همسر توجه به اوست، توجهی همه جانبه و در همه شرایط: در خانه، مهمانی، سفر، و… . به ویژه در مناسبت‌‌های خاص مانند سالگرد ازدواج، روز زن، روز تولد برای همسرتان شرایطی متفاوت با روزهای قبل به وجود آورید

 

برای اینکه بتوانید خود را در دل همسرتان جا کنید و زنتان بیش از پیش شما را دوست داشته باشد باید برخی از نکات حساس را رعایت کنید. هر مردی پس از ازدواج دوست دارد که در قلب همسرش، جایگاهی ثابت و محکم داشته باشد. ما به شما راه‌هایی ساده ولی بسیار کاربردی را برای رسیدن به این خواسته‌تان، معرفی می‌‌کنیم:

 

احترام به زن

انسان به طور فطری به احترام و تکریم نیازمند است و این مسئله، اختصاصی به زن یا مرد ندارد. دین اسلام اهمیت این مسئله را فراوان متذکر شده است. مثلا امام سجاد (ع) می‌‌فرمایند: «حق همسرت آن است که بدانی خداوند او را وسیله آسایش، آرامش، مونس و نگهدارنده تو از انحرافات قرار داده است و باید او را گرامی داری!».

 

پرهیز از بدبینی

مرد باید از همسرش مراقبت کند ولی نه به حدی که به بدبینی منتهی گردد. امام علی (ع) می‌‌فرمایند: «مواظب باش در غیر موضع غیرت، غیرت به خرج ندهی! زیرا این عمل، افراد صحیح را به سوی فساد و افراد پاکدامن را به جانب گناه متمایل می‌‌سازد».

 

آراستگی

چنین نیست که نظافت و آراستگی فقط وظیفه زنان باشد بلکه مردان نیز به این امر سفارش شده‌اند. رسول خدا(ص) می‌‌فرمایند: «لباس‌‌های خود را تمیز کنید و موهای خود را کم کنید. مسواک بزنید و آراسته و پاکیزه باشید که بنی اسرائیل چنین نکردند تا زنانشان زناکار شدند».

 

چشم پوشی از نامحرم

قرآن کریم نگاه به نامحرم را تحریم کرده است تا از این طریق، زن و شوهر را به کانون مشترک خودشان معطوف سازد. از منظر روانشناسی نیز مشخص شده است مردانی که به زنان مختلف نگاه می‌‌کنند، در دراز مدت از زندگی مشترک خود ناراضی بوده و در زندگی شخصی و مسائل شغلی خود نیز با سختی و عدم موفقیت روبرو می‌‌گردند. زیرا ذهنشان پر از تصاویر مختلف است.

 

عزیزم متشکرم!

مرد گاهی در برابر کارهای خوب خود در جامعه، تمجیدهایی در قالب افزایش حقوق، ترفیع رتبه، تشویق روسا و همکاران، دریافت می‌‌کند ولی چه کسی کارهای زن در منزل را تحسین می‌کند؟اگر مردی از همسر خود قدردانی کند، وی به شوق می‌‌آید و کارهایش را با دلگرمی بیشتری انجام می‌‌دهد و حتی مشکلات زندگی را با چهره‌ای گشاده و صبری بیشتر، تحمل می‌‌کند.

 

این تشکر و قدرشناس بودن نسبت به همسر، هم می‌‌تواند به صورت مادی (مثلا هدیه‌‌هایی مانند کیف، لباس، پول نقد، طلا و…) باشد و هم می‌‌تواند در قالب کلمات محبت آمیز (مانند عزیزم متشکرم، دست شما درد نکند، آفرین بر شما، من از داشتن تو در کنار خودم، خوشحالم و خدا را شکر می‌‌کنم و…) باشد. که هردوی این موارد، در زندگی لازم بوده و هیچ کدام نمی‌تواند جایگزین دیگری شود!

 

مرا ببین!

یکی از نیازهای همسر توجه به اوست، توجهی همه جانبه و در همه شرایط: در خانه، مهمانی، سفر، و… . به ویژه در مناسبت‌‌های خاص مانند سالگرد ازدواج، روز زن، روز تولد برای همسرتان شرایطی متفاوت با روزهای قبل به وجود آورید تا در زندگی تنوع لازم پدید آید و همسرتان توجه شما را احساس کند. اگر مردی به همسرش توجه کند، بسیاری از تنش‌‌ها و ناراحتی‌‌های روحی او برطرف می‌‌شود.

 

لذا پیامبر گرامی اسلام (ص) می‌‌فرمایند: «نشستن مرد نزد همسرش، در پیشگاه خدا، از اعتکاف در مسجد من، محبوب‌تر است»

 

توجه به حساسیت‌‌های همسر

هر زنی به مسائلی حساسیت دارد. مواردی از قبیل حساسیت به احترام مرد به خانواده زن، حساسیت به وسائل و جهیزیه خود، توجه و محبت شوهر به غیر او، دیر آمدن و بینظمی مرد در قرارهای مشترک و یا منزل، عبوس بودن مرد، سکوت طولانی شوهر و… که برخی از این مسائل مشترک بین تمامی خانم هاست و برخی دیگر، مختص برخی از آن‌‌ها می‌‌باشد.

 

مرد باید با گفتار و کردار خود نشان دهد که حساسیت‌‌های خانمش را درک می‌‌کند. در رأس این حساسیت‌‌ها، حساسیت به عشق همسر نسبت به خود در زنان است.درواقع، برای زن، چیزی مهم تر از توجه عاطفی مرد به او نیست و زن در این باره بسیار حساس است لذا لازم است که شوهر با سخن و نیز در عمل،

 

این اطمینان قلبی را، مکرراً، در همسرش به وجود آورد که دل در گروی محبت او دارد و عشق و علاقه او در قلبش، قوی و دائمی است تا قلب زن آرام گیرد و با آرامش و سلامت و انرژی بیشتر، به زندگی مشترک ادامه دهد.

 

به او بگویید دوستش دارید!

نخستین وظیفه روحی و عاطفی مرد نسبت به همسرش از همان روزهای آغاز زندگی مشترک این است که زن را از علاقه و محبتی که به او دارد، مطمئن سازد. اسلام به مرد دستور می‌‌دهد که محبت درونی خود را به همسرش ابراز کند و با زبان به او بگوید که دوستش دارد. پیامبر اکرم (ص) می‌‌فرمایند: «این گفتار مرد به همسرش كه «من تو را دوست دارم » ، هرگز از قلب زن بیرون نمی رود».

 

هدیه دادن

به گزارش تالاب در روانشناسی، بحثی هست با عنوان «کوچک‌‌های بزرگ». یعنی ای بسا انسان، مسئله‌ای را کوچک می‌‌شمارد در حالی که در واقعیت، بسیار بزرگ است. یکی از این کوچک‌‌های بزرگ در خانواده، هدیه دادن است.مردان برای تحریک عواطف زنان و گرم کردن کانون خانه و خانواده می‌‌توانند از این شیوه، به خوبی استفاده کنند

 

و با این کار به همسر خود بفهمانند که به یادش بوده‌اند و این خود موجب محبت بیشتر در کانون خانواده است. رسول گرامی اسلام (ص) می‌‌فرمایند: «برای یکدیگر، هدیه ببرید. زیرا هدیه، کینه‌‌ها را از دل بیرون می‌‌برد و انتقام و دشمنی‌‌ها را برطرف می‌‌کند».

 

 

جدیدترین مطالب سایت