نحوه برخورد با همسر عصبانی

نحوه برخورد با همسر عصبانی

نحوه رفتار با همسر بی اعصاب

 

وقتی درگیر بحثی هستید که احساس می کنید بیش از اندازه مورد تهاجم واقع شده اید ، وقتی گفته های طرف مقابل را حق نمی دانید ، قبل از اینکه واکنشی نشان دهید ، به رفتار درستی که باید داشته باشید بیندیشید .

گاهی اوقات شما می دانید که خشم همسرتان به خاطر اعمال شما نیست و او از مسئله ی دیگری عصبانی است.

 
در این صورت وقتی احساس می کنید که مورد حمله بی تناسب قرار گرفته اید ، به کمک چند روش ساده زیر سعی کنید بحث را اصلاح نمایید :

 

_ وقتی همسر شما حرفی می زند که برایتان بی مفهوم است ، دستتان را بالا ببرید . هیچ حرفی نزنید . آنقدر دست خود را بالا نگهدارید تا او متوقف شود . بعد بپرسید « آیا همه این حرفهایی که می زنی مشمول من قرار می گیرد ؟ آیا ممکن نیست از شخص دیگری ناراحت باشی ؟»

 

_  منتظر موقعیتی بمانید تا تندی کلام تخفیف پیدا کند . و بعد دوباره با لحن دوستانه و توام با صمیمیت بگویید « به نظر می رسد که درباره من نباشد . از چه کسی براستی خشمگین هستی ؟» مراقب باشید که برای اجتناب از قبول مسئولیت در برابر همسرتان اینگونه واکنش نشان ندهید .

 

_ می توانید بگویید « می دانم از کاری که کردم ناراحتی . اما شدت ابراز خشم تو به نظرم کهنه و ریشه دار می رسد . به نظر می رسد که از شخص دیگری ناراحت هستی . »

 

نحوه برخورد با همسر عصبانی

نحوه برخورد با همسر عصبانی

 

اگر مطمئن هستید که این شخص کیست ، می توانید مثلا بگویید « فکر می کنم از همکارت ناراحت هستی . وقتی از کار من ناراحت شدی ، ناراحتی قبلی ات بروز کرد . اگر می خواهی خشم از همکارت را ابراز کنی با کمال میل به حرف هایت گوش می دهم ، اما دلیلی نمی بینم که من هدف این حمله واقع شوم . توجه داشته باش که من در جانب تو هستم . »
 

در این زمان اگر همسرتان به احساسات کهنه و قدیمی خود اشاره کرد به سخنان او گوش دهید . از این روش باید با دقت و توجه زیاد استفاده کنید :

 

_  زیرا باید از زندگی مخاطب خود اطلاع کافی داشته باشید .

 

_  هرگز از این روش برای شانه خالی کردن از بار مسئولیت خود استفاده نکنید .

 

_  تحت تأثیر شدت خشم قرار نگیرید . از صحنه ها فاصله بگیرید و بگذارید که شرایط آرام تر شود . بعد سعی کنید که خشم را از خود متوجه جای دیگری بکنید .

 

 

وقتی شما مقصر هستید :

اگر شما به راستی مقصرید ومسبب اصلی خشم مخاطب خود به شمار می آئید نکات زیر را رعایت کنید :

 

_ برای اثبات بی گناهی خود تلاش نکنید . این کار ، اجتناب شما از واقعیت را می رساند .

 

_  به ابراز ناراحتی مخاطب خود گوش دهید . لطف بزرگی است که در حق او می کنید .

 

_ بگویید از اینکه او را ناراحت کرده اید متأسفید .

 

نحوه برخورد با همسر عصبانی

 

_ و از گفتن عباراتی نظیر حق تو بود ، مبالغه می کنی ، و یا از توجیه کردن خودداری ورزید .

 

_  ناراحتی مخاطب خود را واقعی قلمداد کنید . حتی اگر احساس می کنید که شدت ناراحتی او بی تناسب است ، بدانید که به حقایقی اشاره دارد .

 

_ از او به خاطر شجاعتی که از خود نشان داده و حرفش را با شما در میان گذاشته تشکر کنید . ابراز امیدواری کنید که بتوانید همیشه آزادانه حرفهای تان را با هم بزنید .

 

_ به خاطر داشته باشید که به احتمال زیاد حرف هایی می شنوید که لزوما همه اش حقیقت ندارد . ممکن است سردرگم شوید . بی جهت بلافاصله در مقام اصلاح او را برنیایید . صرفا گوش دهید . توجه داشته باشید کسی که رنجش های خود را با شما در میان می گذارد ، احتمالا مدت ها این رنجش را در سینه ی خود حفظ کرده است .

 

جدیدترین مطالب سایت