بیوگرافی پروفسور کیوان مزدا جراح و پزشک | علت مرگ دکتر کیوان مزدا

بیوگرافی پروفسور کیوان مزدا جراح و پزشک | علت مرگ دکتر کیوان مزدا

مصاحبه کوتاه با دکتر مزدا درباره ایران و آرزوهایش برای کمک به بیماران

روحت شاد مزدا

دکتر کیوان مزدا

دکتر کیوان مزدا؛ یکی از ایرانیان موفق مقیم فرانسه بودو با این که در فرانسه بزرگ شده بود ولی به دلیل داشتن پدری ایرانی خودرا ایرانی می‌دانست ودر حوزه تخصص خود که جراحی ستون فقرات اطفال بود خدمات فرذاوانی را انجام داد. (بیوگرافی پروفسور کیوان مزدا)

 

دکتر کیوان مزدا جزو بهترین و بزرگ ترین جراحان جهان بود که برای کسب پول و تجارت پزشک نشده بود.

 

پروفسور کیوان مزدا نجات بخش زندگی صدها کودک محروم در سراسر ایران چشم ازجهان فرو بست، همين چندروز پيش قبل از فوت ستون فقرات 28 كودك رو به صورت رايگان جراحى كرد، روحش شاد

بیوگرافی کیوان مزدا

بیوگرافی کیوان مزدا

پروفسور کیوان مزدا، یکی از برجسته‌ترین جراحان ستون فقرات جهان و از پزشکان نیکوکار متاسفانه درگذشت . دکتر مزدا جراح و دکتر متخصص حرفه ای بود، که همیشه در امور خیریه پیش قدم میشود .

 

کیوان دکتر ایرانی، فرانسوی سال های زیادی را بعنوان عضوی فعال از سازمان پزشکان بدون مرز در کشور های توسعه‌نیافته خدمت کرد.

 

پروفسور کیوان مزدا در ۳۱ مرداد ۱۳۲۸ در شهر آبادان بدنیا آمد . دکتر از ۷ سالگی در فرانسه بزرگ شد. او رشته دکتری جراحی ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات را در پاریس آموخت و به‌ واسطه تلاش و پشتکار فوق‌العاده بالایی که داشت از معروف ترین جراحان ستون فقرات دنیا شد.

 


✅ مطالب مشابه : نوابغ مشهور ایرانی در دنیا را بشناسید ! (عکس)


 

ابداعات کیوان مزدا در پزشکی

روش و تکنیک خاص و ابداعی دکتر در اصلاح انحراف‌هاي‌ ستون فقرات، هم‌اکنون در اکثر مراکز دنیا استفاده می شود و با این تکنیک منحصربه‌فرد امکان عمل‌هاي‌ پیچیده ستون فقرات به وجود آمد.

علت مرگ دکتر کیوان مزدا

 عضو موسسه نیکوکاری

دکتر عضو موسسه «زنجیره امید فرانسه» بود. سازمانی غیردولتی که برای درمان کودکان در کشور های جهان سوم و در حال توسعه خدمات فراوانی ارایه کرده. او هر سال همراه با همکاران داوطلبش به ایران می‌آمد و کودکان بیمار زنجیره‌ امید ایران را رایگان معاینه و جراحی میکرد.

 

حمله قلبی دکتر کیوان

دکتر در هفته آخر شهریور ماه سال 1397 بعد از یک جلسه فشرده کاری در پاریس، دچار حمله قلبی شد و به کما فرورفت ودر تاریخ ۱۱ مهر ماه ۹۷ چشم از جهان فروبست.

 

شهرت جهانی دکتر 

دکتر مزدا یکی از معروفترین جراحان و متخصصین ستون فقرات بوده است که ایشان رابا نام هاي‌ پدر ستون فقرات و پدر کمر جهان معرفی می کنند.

 


✅ مطالب مشابه : نابغه ایرانی که 18 دکترا دارد + عکس


 

فعالیت دکتر مزدا در موسسه خیریه زنجیره امید

دکتر کیوان مزدا از سال ۱۳۸۶ فعالیت خودرا موسسه زنجیره امید ایران آغاز کرد. هرسال ۴ بار برای ویزیت رایگان کودکان بی‌بضاعت و با بیماری‌هاي‌ پیچیده به ایران می‌آمد و سالی دو بار با تیم خود جهت عمل‌هاي‌ جراحی به ایران سفر میکرد و عمل‌هاي‌ جراحی را در بیمارستان‌هاي‌ تابعه دانشگاه علوم دکتری تهران و بیمارستان موقوفه نورافشار انجام می‌داد.

 

در طول این ۱۱ سال، درکنار فعالیت درمانی، فعالیت‌هاي‌ علمی و آموزشی دکتر مزدا با دانشگاه علوم دکتری تهران ادامه داشت و جراحانِ ستون فقرات زیادی به‌واسطه ایشان تربیت شدند.

 

ایشان طبق معمولً در سکوت خبری و بدون هیاهو با تیمش به ایران می‌آمد و کودکان بی‌بضاعت این کشور را عمل میکرد و به کشور فرانسه بازمی‌گشت. در آخرین سفر خود به ایران در شهریور ۹۷ توانست 28 کودک توسط ایشان و تیمشان تحت عمل جراحی قرار گرفتند.

 

تاریخ درگذشت دکتر 

تاریخ درگذشت دکتر 

دکتر مزدا در تاریخ 11 مهر ماه 1397 ودر سن 69 سالگی چشم از جهان فروبست و با توشه‌اي از دعای خیر کودکان نیازمند به جهان آخرت سفر کرد. روحش شاد و یادش گرامی باد

 

خدمات دکتر مزدا به کشورش ایران

دکتر مزدا در فرانسه بزرگ شد ودر جراحی ارتوپدی و ستون فقرات از مطرح‌ترین افراد دنیا شد اما هیچ‌گاه هم‌وطنان خودرا فراموش نکرد.

در ۱۱ سال گذشته دکتر مزدا و تیمش بدون هیاهو و بادلی مملو از عشق، به ایران می‌آمدند

و فرزندان بی‌بضاعت این سرزمین را رایگان عمل می کردند. در طول این مدت، همکاری دکتر مزدا با دانشگاه علوم دکتری تهران

موجب آموزش جراحان بسیاری شد که در سراسر ایران مشغول به درمان بیماران هستند.

 


✅ مطالب مشابه : اسامی دانشمندان ایرانی شاغل در ناسا (عکس)


 

در مورد دکتر کیوان مزدا بیشتر بدانید

در مورد دکتر کیوان مزدا بیشتر بدانید:

چندی قبل «شهروند» درباره او گزارش جالبی منتشر کرده بود که خواندن آن خالی از لطف نیست:

 

متولد آبادان است، خونگرم و خوش‌صحبت؛ پدرش ایرانی و مادرش فرانسوی است. درباره پروفسور «کیوان مزدا» حرف می زنم؛ مردی که به دلیل انجام جراحی‌هاي‌ سنگین و موفق ستون‌فقرات در دنیا به «مرد کمر» شهرت دارد.

 

گزارش پیش‌ رو، روایتی از حضور داوطلبانه این جراح موفق ستون‌فقرات در بیمارستان فوق‌تخصصی نورافشار برای اعمال جراحی رایگان و داوطلبانه است؛ حضوری که در یکی از صبح‌هاي‌ آخرین ماه تابستان اتفاق افتاد.

 


✅ مطالب مشابه : تصویری از پروفسور مجید سمیعی و همسرش


 

قرار ملاقات، سالن انتظار اتاق عمل بیمارستان نورافشار بود؛ نام مددجو:

«فاطمه، ١٣ ساله»؛ دکتر: فاطمه چند دقیقه زودتر از دکتر از اتاق عمل خارج شد.

 

به دلایل دکتری، زمان عمل چند ماهی به تعویق افتاد. فاطمه بی‌حوصلگی میکرد، چند عکاس و فیلمبردار از رسانه‌هاي‌ مختلف شروع به تصویربرداری و عکسبرداری از چهره معصوم فاطمه کردند، مادر فاطمه هم به هم‌صحبتی با فاطمه می‌پرداخت، او سعی داشت تا کودک خودرا آرام کند.

 

بی‌قراری‌هاي‌ فاطمه ادامه‌دار بود. دکتر هم در همان دقایق از اتاق خارج شد. بدون توجه به دوربین‌ها و سوال‌هاي‌ مختلف همراهان بیمار به سمت فاطمه رفت و حرف خاصی نزد. تنها چند ثانیه «لبخند» زد؛ لبخندی که فاطمه را آرام کرد.

 

به سمت سالن انتظار رفت و با خانواده چند بیمار هم‌صحبت شد. دراین حین یکی از خبرنگارها اصرار داشت با او گفتگو کند. دکتر با لحنی که علامت تأکید داشت، گفت:

«پس از معاینه بیماران.» بعدش هم بلافاصله از طریق آسانسور به کلینیک درمان و مطب رفت. افراد زیادی منتظر دکتر بودند؛ یکی از انها پدر فاطمه بود.

 

پرفسور کیوان مزدا فرشته نجات کودکان

پرفسور کیوان مزدا فرشته نجات کودکان

 

پدر فاطمه از بیماری دختر خود ‌گفت:

«مراجعات مختلفی به مراکز مختلف درمانی داشتم اما به هیچ نتیجه‌اي نرسیدم تا این که از طریق یک آن‌جی‌او در حوزه سلامت به بیمارستان نورافشار و دکتر معرفی شدم. چند نوبتی است که دکتر، درمان فاطمه رابه عهده گرفته و الحمدلله حال فاطمه رو به بهبودی است.»

 

پدر فاطمه که معلم است، ادامه داد:

«دکتر مزدا فرشته‌ نجات کودکان است.»

 

 


✅ مطالب مشابه : دکتر فیروز نادری کیست؟ + دکتر فیروز نادری چگونه فوت کرد؟


 

دوست‌ داشتنی ترین دکتر

«مریم» ١١ ساله، مبتلا به معلولیت سی‌پی، یکیدیگر از مددجویانی است که با او به مصاحبه نشستیم. او گفت: «من قبلا از دکتر می‌ترسیدم اما یک‌بار در ایام عید که نزد دکتر آمدم ازآن به بعد دیگر از دکتر نمی‌ترسیدم. دکتر مزدا، دوست بچه‌هاست.»

دوست‌ داشتنی ترین دکتر

جنگ نباشد، غذا باشد

پس از اصرار فراوان توانستیم چند دقیقه با دکتر مصاحبه داشته باشیم. دکتر مزدا با بیان این که در طول سال، چهار نوبت برای درمان مددجویان به تهران سفر می کند، گفت: «درحدود ٢٠ نفر را در سفر اخیر عمل کرده‌ام. هزینه درمان هم توسط یک آن‌جی‌اوی فعال در ایران و همین‌طور یک آن‌جی‌او در فرانسه پرداخت میشود.»

 

این دکتر داوطلب ادامه داد: «تعداد زیادی از تجهیزات در ایران فراهم است ودر صورت نیاز تعدادی نیز با هزینه همان آن‌جی‌اوها وارد کشور می شود.»

 

در ادامه به مشکلات حوزه درمان در ایران اشاره کرد و گفت: «ایران یک کشور رو به پيشرفت است. متاسفانه زمان ورود بیمار برای درمان با تأخیر صورت می گیرد. بیمه در ایران با کشور های توسعه‌یافته به‌شدت متفاوت است.»

 

او ادامه داد: «٣٠سال است که کار من این است، فعالیت داوطلبی جزئی از زندگی‌ام است؛ برهانی برای توجیه آن ندارم، همان‌گونه که نفس میکشم، کار داوطلبی می کنم، بنظر شما نفس کشیدن دلیل میـــخواهد؟»

 

حرف پایانی دکتر مزدا، آرزویش برای دنیا بود: «جنگ نباشد، غذا باشد. زندگی بدون هیچ‌گونه تبعیض.»

 

 


✅ مطالب مشابه : زندگینامه معمار مصلای تهران سید پرویز مویدعهد (+عکس)


 

جدیدترین مطالب سایت