بیوگرافی لودویگ فان بتهوون (متولد 26 اذر)

بیوگرافی لودویگ فان بتهوون (متولد 26 اذر)

لودویگ فان بتهوون کـه بـه زبان آلمانی: Ludwig van Beethoven می‌باشد، یکی از موسیقی دانان و آهنگسازان بزرگ اهل کشور آلمان می‌باشد. ما دراین قسمت از مجله تالاب بـه مناسبت بزرگداشت موسیقیدان بزرگ، لودویگ فان بتهوون مقاله اي در مورد زندگی وی را منتشر کرده ایم.

 

بیوگرافی لودویگ فان بتهوون

بتهوون یا لودویگ فان بتهوون موسیقی دان و آهنگساز اهل کشور کشور آلمان بود . وی زاده 17 دسامبر 1770 در شهر بن کشور آلمان اسـت. پدرش یوهان وان بتهوون اهل هلند و مادرش ماگدالِنا کِوِریچ وان بتهوون، تبار اسلاو داشت. بتهوون یکی از بزرگترین موسیقیدان تاریخ در دوران کلاسیک و آغاز دوره رمانتیک بشمار میرود.

 


مطالب مشابه: دانستنیهایی جالب تصویری در مورد هنر موسیقی


 

خانواده لودویگ فان بتهوون

خانواده لودویگ فان بتهوون

خانواده ي او در اصل بلژیکی بودند، پدرش یک خواننده و نوازنده دربار بن بودو همیشه تلاش می کرد از راههای آسان، هزینه زندگی خانواده اش را تامین کند اما مادرش زنی مهربان و آرام بود کـه بتهوون از مادرش بـه‌عنوان بهترین دوست خود یاد میکرد.

 

ورود بتهوون به موسیقی

ورود بتهوون به موسیقی

اولین معلم موسیقی بتهوون پدرش بود. پدر بتهوون اعتقاد داشت کـه بـه ‌سرعت میتواند این کودک را بـه ‌عنوان پدیده دنیای موسیقی بـه جهان معرفی کند. بـه همین خاطر آموزش پیانو را از سنین خردسالی آغازکرد. پدرش یوهان یکی از موسیقیدانان دربار بن بود. او مردی الکلی بود کـه سعی می کرد بتهوون را بـه‌زور کتک، بـه عنوان کودکی اعجوبه همانند موتزارت بـه نمایش بگذارد. هر چند استعداد بتهوون به زودی بر همه ی آشکار شد.

 

بتهوون بعد از آموزش هاي‌ پدرش تحت آموزش هاي‌ ریستین گوت ‌لوب نیفه «اهنگساز و رهبر ارکستر» قرار گرفت. نیفه در طی آموزش هایش بـه بتهوون متوجه شد کـه او از استعداد زیادی برخوردار اسـت بنابر این علاوه بر آموختن موسیقی، بتهوون رابا آثار فلاسفه کهن و نوین آشنا کرد.

 

نیفه درسال 1783 مجله اي با عنوان مجله موسیقی منتشر نمود ودر رابطه با دانش آموزش بتهوون کـه تنها 12 سالش بود نوشت: اگر او بـه همین روال پیش برود، بی شک موتزارت جدیدی خواهد شد.

 

بتهوون بـه سفارش نیفه ،درحالی کـه 14 سال داشت بـه عنوان نوازنده‌ ارگ در دربار مارکسیمیلیان فرانز عضو هیئت گزینش شهر ‏کوگولن منصوب شد‎ ‎. این شغل بـه او این توان را داده بود کـه علاوه بر خانواده با افراد دیگری آشنا شود. پرنس ماکسمیلیان فرانز از استعداد بتهوون باخبر بود از این رو درسال 1787 وی را بـه وین فرستاد تا با موتسارت دیدار کند و علم موسیقی خودرا افزایش دهد.

بتهوون در سن 17 سالگی مادر خودرا از دست داد و با درآمد اندکی کـه از دربار می گرفت مسئولیت دو برادر کوچک‌ترش را بر عهده داشت. بتهوون درسال 1792 بـه وین نقل مکان کرد و تحت آموزش یوزف هایدن قرار گرفت. ولی هایدن پیر در ان زمان در اوج شهرت بودو بـه قدری گرفتار، کـه زمان بسیار کمی را می‌توانست صرف بتهوون بکند.

 

بـه همین دلیل بتهوون را بـه دوستش یوهان آلبرشت ‌برگر معرفی کرد. از سال 1794 بتهوون بـه صورت جدی و با علاقه شدید نوازندگی پیانو و آهنگسازی را شروع کرد و بـه سرعت بـه عنوان نوازنده چیره‌دست پیانو و نیز کم‌کم بـه عنوان آهنگسازی توانا، سرشناس شد.

 

اولین اثر بزرگِ بتهوون

اولین اثر بزرگِ بتهوون

اولین اثر بزرگِ ارکسترال بتهوون، سمفونی شماره 1؛ درسال 1800 خلق شد؛ ودر سال 180؛ شش «کوارتت زهی، اپوس 18» ساخت. ناشنوایی وی دراین سالها رو بـه وخامت می‌گذاشت، اما همان‌ گونه بـه فعالیت‌اش ادامه داد و سمفونی‌هاي‌ سوم و پنجمِ خودرا بـه ترتیب درسال 1804 و 1808 منتشر کرد. کنسرتو ویولن درسال 1806 ساخته شد.

 

وضعیت جسمانی وی تا سال 1811؛ با ناشنواییِ تقریبا کامل، وخیم‌تر شد، و بتهوون از اجرای موسیقی و حضور در مجامع عمومی خودداری می کرد. آخرین کنسرتو پیانوی وی «شماره 5 مشهور بـه «امپراتور»» در ان سال با اجرای اولیه توسط پیانیست مشهور، آرشیدوک رودولف بـه نمایش درآمد.

 

ناشنوایی و تئوری‌ها بتهوون

ناشنوایی و تئوری‌ها بتهوون

در 28 سالگی شنوایی بتهوون رو بـه نقصان گذاشت ؛ در آغاز وی از تینیتوس رنج میبرد و ‏برای عیان نشدن کم‌شنوایی از مکالمات اجتناب می کرد ؛ در اوایل بیماری وی از سمعکی ‏استفاده می کرد کـه بـه وسیله نوار سری کـه می‌بست مخفی می ‌شد و دست‌هایش را ‏برای کارهایش آزاد می‌گذاشت. اما در 44 سالگی بتهوون کاملا کر شده بود.‏

 

احتمال فراوان دارد کـه آسیب شنوایی بتهوون بـه خاطر فشرده شدن عصب هشتم بـه ‏خاطر بیماری پجت باشد ؛ سر بتهوون کاملا بزرگ بودو پیشانی کاملا برجسته‌اي ‏داشت ؛ آرواره بزرگ و چانه جلوآمده‌اي داشت ؛ ویژگی‌هایي کـه با بیماری پجت ‏سازگارند. نوشته‌ها نشان می دهند کـه بـه خاطر بزرگ شدن استخوانها کلاه و کفشش ‏دیگر اندازه‌اش نبود.‏

 


مطالب مشابه: معرفی ساز ماندولین


 

اجرا و آثار بتهوون

اجرا و آثار بتهوون

بتهوون اولین سمفونی اش را درسال 1800 در کنسرت وین ارائه داد کـه مورد استقبال همه ی قرارگرفت. شباهت زیادی میان این آثار و موزیک هاي‌ موتزارت بود زیرا مدتی شاگرد او بود. اما بتهوون کم کم مستقل شد و بـه ابداع و نوآوری هاي‌ خودش، شروع بـه آهنگسازی کرد. اوتا یکسال هیچ فعالیتی در زمینه ي آهنگسازی نداشت تا این کـه دوستش را فراخواند و اعتراف کرد کـه ناشنوا شده اسـت. 

 

او در سن 33 سالگی کاملا ناشنوا شده بودو حتی نمی توانست آثار خودش را بشنود اما این موضوع نمی توانست مانعی جدی برای بتهوون شود. اولین اثر بزرگ بتهوون سنفونی شماره 3 بود کـه درسال 1802 با موفقیت روبه‌رو شد و سمفونی چهارم و پنجم و ششم را هم در ان سال ساخت.

 

او دراین دوران آثارهای برجسته اي را از خود بـه یادگار گذاشت. کـه از این آثار شناخته شده میتوان بـه شش سنفونی ؛ سه کنسرتو پیانو و تنها کنسرتوی ویولن ؛ پنج کوارتت زهی ؛ هفت سونات پیانو، شامل سونات‌هاي‌ والدشتاین و آپاسیوناتا و تنها اپرای بتهوون.

 

او درسال 1812 با گوته آشنا شد و موزیک هایي برای اشعار این شاعر ساخت. روز پانزدهم نوامبر 1815 با مرگ برادرش کارل مواجه شد. برادر دوست داشتنی او هنگام مرگ وصیت کرد فرزندش تحت حضانت بتهوون بزرگ شود. اینبار نیز او بـه خوبی بـه وظایف خود عمل کرد، با این حال ؛ ناشنوایی باعث شد در ایجاد ارتباط کامل با کودک ناکام باشد.

 

در آخر درسال 1827 بتهوون ناگهان بیمار شد، یک سرماخوردگی سبب شدت بیماری او شد و بالاخره در 26 مارچ 1827درسن 56 سالگی از پا درآمد ودر بستر از دنیا رفت.

 

کریستیان گوتلوب نیفه، معلم بتهوون

کریستیان گوتلوب نیفه، معلم بتهوون

مدتی پس از سال 1779؛ بتهوون تحصیلات خودرا با مهم ترین معلم خود در بن، کریستیان گوتلوب نیفه، کـه در ان سال بـه عنوان نوازندهٔ اُرگِ دربار معرفی شده بود، آغاز کرد. «نیفه» آهنگسازی را بـه او آموخت و تا مارس 1783 بـه او کمک کرد تا اولین اثر خودرا با نامِ «واریاسیون‌ها روی ساز شستی‌دار، وو 63»؛ نوشته و منتشر کند.«کارهای اولیه و بدون شماره بتهوون امروزه با عنوان «WoO» ذکر شده‌اسـت، و بدون شمارۀ اپوس اسـت».

 

بتهوون خیلی زود با «نیفه» بـه عنوان دستیارِ ارگ‌نواز، در ابتدا بدون دست مزد «1781»؛ و سپس بـه عنوان یک کارمند حقوق‌بگیرِ «1784» دربار کـه توسط کاپل‌مایستر و رهبر ارکستر آندره‌آ لوکزی اداره میشد، شروع بـه کار کرد؛ کـه حاصل ان سه سونات پیانوی اولین وی «وو، 47» اسـت، و گاه بـه دلیل اهدا بـه «ماکسیمیلیان فردریش»«1708–1784» از امرای انتخابگر، بـه این عنوان «انتخابگر» نیز شناخته میشود، اینکار درسال 1783 منتشر شد.

 

جانشین «ماکسیمیلیان فردریش» بـه عنوان منتخبِ بُن، ماکسیمیلیان فرانتس، جوان‌ترین فرزندِ ملکهٔ اتریش، ماریا ترزا بودو او تغییرات چشمگیری را در بن انجام داد. وی با تکرار تغییراتی کـه در وین توسط برادرش یوزف دوم انجام شده بود، اصلاحاتی را مبتنی بر فلسفه روشنگری و افزایش حمایت از آموزش و هنر ارائه داد. بتهوونِ نوجوان تقریبا یا مطمئناً تحت تأثیر این تغییرات بود.

 

او همچنین ممکن اسـت دراین زمان تحتِ تأثیرِ ایده‌هاي‌ برجسته در فراماسونری باشد، زیرا «نیفه» و دیگرانی کـه در اطراف بتهوون بودند، اعضای بخش محلیِ انجمنِ ایلومیناتی بودند. «نیفه» مستقیم از بتهوون حمایت میکرد و وی را بـه عنوان ارگ‌نوازِ اولِ دربار منصوب کرد.

 

بتهوون در دسامبر 1786؛ برای اولین بار با هزینهٔ کارفرمای خود بـه وین سفر کرد، ظاهراً بـه امید آموزش موسیقی از موتزارت بوده‌اسـت.جزئیات رابطهٔ آن ها نامشخص اسـت، از جمله این کـه آیا آن ها واقعاً ملاقات داشته‌اند.بتهوون در مه 1787؛ با آگاهی از این کـه مادرش بیمار اسـت، سریعاً بـه بن بازگشت. مادرش پس از مدت کوتاهی درگذشت،∗ و اعتیاد الکلی پدرش عمیق‌تر شد. در نتیجه وی مسئولیت مراقبت از دو برادر کوچک تر خودرا بـه عهده گرفت و پنج سال دیگر در بن اقامت گزید.

 


مطالب مشابه: آیا باور میکنید؟


 

در پایان

از بهتوون بـه عنوان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت هاي‌ دنیای موسیقی کلاسیک یاد می شود کـه آغازگر عصر رمانتیک در موسیقی بود. پدرش «یوهان وان بهتوون» کـه از موسیقی دانان روزگار خود بود را بـه عنوان اولین معلم موسیقی او می شناسند کـه در دربار «شاهزاده الکتور» مشغول بـه کار بود.

جدیدترین مطالب سایت