امروز 5 آذر زادروز جمشید مشایخی (عکس)

امروز 5 آذر زادروز جمشید مشایخی (عکس)

امروز «۵ آذر» زادروز یک چهره محبوب، ماندگار و دوست داشتنی و یکی از بزرگان سینما، تئاتر و تلویزیون استاد جمشید مشایخی اسـت.

کمال الملک سینمای کشور ایران روحت شاد و یادت گرامی

 

جمشید مشایخی شامگاه 13 فروردین ماه از دنیا رفت.

 

بـه گزارش تالاب ؛ این بازیگر پیشکسوت کـه در طول تعطیلات نوروز در بیمارستان عرفان بستری بود، ساعاتی پیش درگذشت.

امروز 5 آذر زادروز جمشید مشایخی (عکس)

 

جزئیات مراسم تشییع این بازیگر متعاقباً اعلام میشود، با این حال، مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی درباره زمان برگزاری مراسم تشییع پیکر زنده یاد مشایخی گفته اسـت: در تلاش هستیم تا با هماهنگی‌هاي‌ لازم مراسم تشییع پیکر این هنرمند روز شنبه، ۱۷ فروردین ماه برگزار شود.

 

در آخرین پستی کـه در صفحه اینستاگرام مشایخی منتشر شد، آمده اسـت: «پدر ما ساعت ٩ شب امشب ١٣ / فروردین / ١٣٩٨ در نهایت آرامش بـه سفر ابدی رفت. تشکر ویژه از همه ی عزیزانی کـه همواره بـه ایشان لطف و محبت داشتند. روح ایشان شاد و یادش گرامی باد. نادر، نغمه و سام مشایخی»

امروز 5 آذر زادروز جمشید مشایخی (عکس)

 

تهمینه میلانی نیز در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«استاد جمشید مشایخی، هنرمند برجسته‌ي ایران ساعتی پیش بـه گفته‌ي نزدیکان ایشان، در نهایت آرامش از میان ما رفت. تسلیت بـه خانواده ارجمند مشایخی و همه ی‌ي سینمادوستان. یادش گرامی باد.»

 

مشایخی از بازیگران پیشکسوت و چهره‌هاي‌ ماندگار سینما، تئاتر و تلویزیون در ششم آذرماه 1313 در تهران متولد شد.

 

به گزارش تالاب او دارای نشان درجه یک فرهنگ و هنر بوده و فعالیت هنری خودرا پیش از انقلاب اسلامی، درسال 1336 با بازی در نمایش «وظیفه دکتر» آغاز کرد، با فیلم کوتاه «جلد مار» درسال 1342 مقابل دوربین رفت و دو سال بعد با فیلم «خشت و آینه» وارد سینما شد.

امروز 5 آذر زادروز جمشید مشایخی (عکس)

 

این بازیگر پیشکسوت در بیش از نود فیلم سینمایی و پنجاه سریال بازی کرد کـه با نگاهی بـه تمام این فیلم‌ها آثاری دیده می شود کـه سازنده آن ها یا از کارگردان اولی‌ها بوده‌اند یا در زمانی کـه مشایخی در آثارشان بازی کرده از افراد شناخته شده‌اي در سینما نبوده‌اند. او در همین مورد، علت پذیرفتن بعضی نقش‌ها را کمک بـه کارگردان ان فیلم دانسته اسـت؛ حتی اگر بـه کارنامه بازیگری‌اش لطمه وارد شود.

 

مشایخی در دوران فعالیت هنری خود دو سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد را در جشنواره فیلم فجر بـه ترتیب برای فیلم‌هاي‌ «کمال‌الملک» و «گل‌هاي‌ داودی» دریافت کرد.

 

به گزارش تالاب او همچنین جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برای ایفای نقش در فیلم «بانوی من» در هفتمین دوره جشن خانه‌سینما گرفت و نامزد دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد در سومین دوره جشن خانه سینما شد و جایزه بهترین بازیگر مرد را برای بازی در فیلم «پدربزرگ» از جشنواره بین‌ المللی پیونگ یانگ بـه دست آورد.

امروز 5 آذر زادروز جمشید مشایخی (عکس)

 

این هنرمند تا بـه امروز ایفاگر نقش‌هاي‌ متفاوت و ماندگاری در ژانرهای و سبک‌هاي‌ مختلفی در سینما و تلویزیون بوده و با کارگردانان برجسته‌اي در طول تاریخ سینما همکاری کرده اسـت.

از جمله آثاری کـه او در آن ها ایفای نقش کرده اسـت، می توان بـه بازی در فیلم‌هاي‌

 «گل‌هاي‌ داودی»؛ «آوار»؛ «پدربزرگ»؛ «طلسم»؛ «سرب»؛ «روز واقعه»؛ «خانه روی آب»؛ «یک بوس کوچولو»؛ «جرم» و «سیزده ۵۹» و مجموعه‌هاي‌ «هزاردستان»؛«گاو»؛ «قیصر»؛ «شازده احتجاب»؛ «سوته‌دلان»؛ «خانه عنکبوت»؛ «کمال‌الملک»؛ «داستان‌هاي‌ مولوی»؛ «پادشاه صاحبقران»؛ «امام علی «ع»»؛ «پهلوانان نمی‌میرند» و «ستایش» اشاره کرد.

 

مشایخی در حوزه تئاتر هم فعالیت‌هاي‌ مؤثری داشته و برای نخستین بار درسال ۱۳۳۹ در تله تئاتر «بعد از سی سال» بـه کارگردانی علی نصیریان بازی کرد ودر فاصله این سالها تا ۱۳۵۲ درحدود ۱۰ تله تئاتر حضور داشت و با هنرمندانی چون علی نصیریان، عباس جوانمرد و رکن الدین خسروی همکاری کرد.

 

درسال ۱۳۸۵ مستندی هم برای این هنرمند تولید شد کـه کارگردانی ان را الهام قره‌خانی و امیر مهرتاش مهدوی انجام دادند. این مستند با حضور شصت و پنج هنرمند و با گویندگی پرویز پرستویی تولید شد.

 

مجله تالاب

جدیدترین مطالب سایت